• rvr125

Depression

Hej

Fick hjärtstopp i september förra året, komplicerad diagnos, fick hjärtstartare inopererad.

Haft ca 100 Hjärtinfarkts känningar med tryck/smärta i bröst och armar till dags datum, har hävt dessa med nitrospray.

Blev uppsagd och får inte jobba med det jag utbildad till och förtaget la ner sin verksamhet. Nu 100% sjukskriven i ett grannland som betalar ersättning men bor i Sverige, dvs sociala avgifter är betalda i grannlandet.

Mycket komplex situation men Läkare i grannlandet säger att utgångspunkten är att jag skall vara 100% sjukskriven i ett år för att helt enkelt bli bättre och senare testas för ett helt nytt yrke, vad vet jag inte.
    Åkte in på psykakuten en tid tillbaka då jag börjat drick lite väl mycket.

Har alla symptom för depression, känner mig inte värdelös, får 25 av 54 på MADRS test. Går på terapisamtal med kurator i Sverige vilket känns bra.

Nu skall den svenska sjukvården tag över bestämmandet över min arbetsförmåga och sjukskrivning men grannlandet betalar.
    Litar inte alls på svenska läkare

Kommer en svensk läkare kunna försämra mina villkor och friskförklara mig när det redan finns en plan på 100% sjukskrivning i ett år. Alla kostnader och min sjukersättning betalas av grannlandet.?

Detta skulle ekonomiskt bli en katastrof och jag skulle hamna djupare ner i mörkret.

Nu går jag lite händelserna i förväg men känner av konsekvenserna redan nu.

Läser jag i patientsäkerhetslagen om vårdskada så kan de ju inte det, eller??

Håller de mig 100% sjukskriven med tillsammans med samtalen jag har en chans att bli frisk.

Tack för tips eller erfarenheter

Svar på tråden Depression