• Anonym (Anonym)

Provtagning levaxin hur?

Hej
    Tar Levaxin för hypotyreos trots att jag inte har riktig hypotyreos än. Mina värden är inom referensramen, men t4 är lågt och jag har tpo-antikroppar. massa besvär också som tyder på besvär med sköldkörteln. 

Men iallafall. Ska ta blodprov för att kontrollera sköldkörtelvärdena. Men jag tar medicinen på kvällen. Hur ska jag då göra? För de flesta tar väl den oftast på morgonen. Det kanske är bäst att hoppa över den ikväll då? 

• Svar på tråden Provtagning levaxin hur?
  • Anonym (....)

Så länge inte fått besked om att du unte ska ta medicinen kan du ta den som vanligt på kvällen. När folk tar den är olika. huvudsaken är att man ska ta den ca samma tid och en halvtimme före mat eller två timmar efter. Pm du tar sen på morgonen eller kvällen spelar ingen roll. 

Själv tar jag kl 6 varje morgon, eftersom det passar mig bäst. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 20:12:01 följande:

Så länge inte fått besked om att du unte ska ta medicinen kan du ta den som vanligt på kvällen. När folk tar den är olika. huvudsaken är att man ska ta den ca samma tid och en halvtimme före mat eller två timmar efter. Pm du tar sen på morgonen eller kvällen spelar ingen roll. 

Själv tar jag kl 6 varje morgon, eftersom det passar mig bäst. 

Nej jag har inte hört någonting. Har också märkt att folk verkar ta den väldigt olika. Jag har läst att det ska gå 12-24 timmar mellan man tagit medicinen tills provtagning bara. Det gjorde mig lite fundersam. 
  • Anonym (Anonym)

Men äh jag tog den. Får väl prata med dem sen. Skulle det vara något så får jag väl bara ta om provet, svårare än så är det ju inte. 

• Anonym (Anonym)

Får jag fråga hur du gör när du tar den kl. 6 på kvällen? Kan man äta vad som helst efter en halvtimme då, även saker med mjölk / kalcium i? 

• Anonym (Ssk)

Har du inte fått några provtagningsanvisningar? Det stämmer att det ska gå 12-24 timmar från senaste dos Levaxin till provtagning för att få tillförlitliga värden, så vitt jag vet.

• Anonym (....)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-03-26 20:26:40 följande:

Har du inte fått några provtagningsanvisningar? Det stämmer att det ska gå 12-24 timmar från senaste dos Levaxin till provtagning för att få tillförlitliga värden, så vitt jag vet.

Det går bra att ta tabletten före provtagning och det behöver inte gå 12-24h. 
  • Anonym (....)

Ts: Jag tar den kl 6 på morgonen med vatten. Äter frukost som vanligt vid 7 tiden eller senare. Ja, man kan äta vad som helst efter en halvtimme. Jag brukar dock äta 1-1.5h efter med det är för att jag äter frukost då. Brukar dock dricka kaffe med mjölk vid halv 7-tiden innan jag åker till jobbet. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-03-26 20:26:40 följande:

Nej ingenting. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 20:32:24 följande:
    Det går bra att ta tabletten före provtagning och det behöver inte gå 12-24h. 
    Man ska ju inte ta den samma dag precis innan provtagningen vet jag. Men när man tar den kvällen innan blir det ju lite annorlunda. Så omständigt.
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-26 21:06:16 följande:
    Man ska ju inte ta den samma dag precis innan provtagningen vet jag. Men när man tar den kvällen innan blir det ju lite annorlunda. Så omständigt.
    Man kan ta den samma dag. Men man ska självklart inte ta den 5min före provtagningen. 
Svar på tråden Provtagning levaxin hur?