• MeandHim

Bihåleinflammation

För ca 3 veckor sen hade jag bihåleinflammation, fick penicillin utskrivet. Nu börjar jag få ont IGEN! 

Trots att jag äter allergimedicin, spolat näsan med saltvatten, tar kortisonnässpray 4 ggr/dag och vanlig nässpray. Min näsa är helt ren och inte täppt men känner hur det är tjockt längre bak/in och hur det börjar gå ner mot käken. Huvudet bara spränger och jag börjar Få svårt att böja mig fram. Vad 17 gör man åt det??? Vill inte äta pencillin igen då jag uppenbarligen inte tålde det utan fick hemska biverkningar. 

• Svar på tråden Bihåleinflammation
  • elsi
    MeandHim skrev 2023-03-27 13:02:00 följande:
    Bihåleinflammation

För ca 3 veckor sen hade jag bihåleinflammation, fick penicillin utskrivet. Nu börjar jag få ont IGEN! 

Trots att jag äter allergimedicin, spolat näsan med saltvatten, tar kortisonnässpray 4 ggr/dag och vanlig nässpray. Min näsa är helt ren och inte täppt men känner hur det är tjockt längre bak/in och hur det börjar gå ner mot käken. Huvudet bara spränger och jag börjar Få svårt att böja mig fram. Vad 17 gör man åt det??? Vill inte äta pencillin igen då jag uppenbarligen inte tålde det utan fick hemska biverkningar. 

Det finns en sak du kan prova: 
    Nezeclear: www.apotea.se/nezeclear-bihala-005-g

Den öppnar upp bihålorna väldigt aggressivt och rensar ut allt gammalt som ka ligga där och gro. Den kan göra rejält ont och ska egentligen bara användas i akut skede.

Antibiotika kommer inte alltid åt det som ligger och gror i bihålorna, just för att det blir täppt och svullet och allt stagnerar. Då är den här bra och rensar upp alltihop. 
  • MeandHim
    elsi skrev 2023-03-27 15:27:59 följande:
    Det finns en sak du kan prova: 
    Nezeclear: www.apotea.se/nezeclear-bihala-005-g

Den öppnar upp bihålorna väldigt aggressivt och rensar ut allt gammalt som ka ligga där och gro. Den kan göra rejält ont och ska egentligen bara användas i akut skede.

Antibiotika kommer inte alltid åt det som ligger och gror i bihålorna, just för att det blir täppt och svullet och allt stagnerar. Då är den här bra och rensar upp alltihop. 
    Åh, tack snälla för tips! Ska absolut testa den :) 
  • Bella 2020

Jag har haft mycket problem med bihåleinflammationer och Sinupret forte har hjälp mig enormt mycket. 

• Polyrytm
    MeandHim skrev 2023-03-27 13:02:00 följande:
    Bihåleinflammation

Hur har det gått?
    Bihåleinflammation är drygt, har man fått det en gång så får man det lätt igen vid nya förkylningar och liknande.
    Provat Rinexin?
    Krya!
  • Bella 2020

En liten brasklapp gällande Rinexin. Det ska bara användas under korta kurer väldigt många blir beroende av dem. Jag kan idag äta en kort kur vid behov men väljer Sinupret före Rinexin. En senior öron näsa hals läkare som uppmärksammade mig på det. Åt dem från och till i flera år pga återkommande bihåleinflammationer. 

• Polyrytm
    Bella 2020 skrev 2023-03-29 14:16:48 följande:

En liten brasklapp gällande Rinexin. Det ska bara användas under korta kurer väldigt många blir beroende av dem. Jag kan idag äta en kort kur vid behov men väljer Sinupret före Rinexin. En senior öron näsa hals läkare som uppmärksammade mig på det. Åt dem från och till i flera år pga återkommande bihåleinflammationer. 

Sant. 
    Jag åt den i flera månader i sträck pga bihåleproblem. Den är effektiv under korta kurer men inte bra i längden. 
  • MeandHim
    Bella 2020 skrev 2023-03-27 23:00:47 följande:

Jag har haft mycket problem med bihåleinflammationer och Sinupret forte har hjälp mig enormt mycket. 

Aldrig hört om sinupret , får kolla upp det. Tack! 
  • MeandHim
    Polyrytm skrev 2023-03-29 18:05:23 följande:
    Sant. 
    Jag åt den i flera månader i sträck pga bihåleproblem. Den är effektiv under korta kurer men inte bra i längden. 
    Fick utskrivet rinexin och den funkar väldigt bra men då det är receptbelagt så kör jag en kur och hoppas det blir bra. Vill undvika penicillin kur. 
  • MeandHim
    Polyrytm skrev 2023-03-29 06:58:15 följande:
    Hur har det gått?
    Bihåleinflammation är drygt, har man fått det en gång så får man det lätt igen vid nya förkylningar och liknande.
    Provat Rinexin?
    Krya!
    Under kontroll om jag kör nässpray, nasonex och rinexin :) 
  • Polyrytm
    MeandHim skrev 2023-04-01 17:09:38 följande:
    Under kontroll om jag kör nässpray, nasonex och rinexin :) 
    Skönt.😊
  • Bella 2020

Härligt att höra! :) 

Var försiktig med att använda Rinexin löpande bara. Det gör att du får mer svullna slemhinnor i bihålorna och det blir värre i längden. Testa med Sinupret om du behöver mer sen för att upprätthålla status. Och skölj näsan med koksaltlösning varje kväll (alla läkare inom öns har ordinerat mig det för underhåll). Finns nässköljare på apotek. Lägg ett par böcker under under sängbenen vid huvudändan för att alltid sova med lätt höjd huvudända och minska risken för att få igentäppta bihålor. Smörj slemhinnorna i näsan med Nosoil för att motverka att du får torra och svullna slemhinnor (efter att du sköljt). När du förebygger vintertid och när du vistas där det är torrt (torra luftkonditionerade inomhusmiljöer, flygplan kontor mm) så slipper du hamna i en ond cirkel som gör att bihåleinflammationerna avlöser varandra. Kanske behöver du kolla om det hjälper med receptfria antihistaminer på senvinter och vår (pollen, som man kan reagera på även om man inte har en uttalad allergi). Nu är inte jag läkare, men jag har som du säkert förstår testat allt. Och det ovan funkar. 

• Lindquist

Du kan koka upp vatten i en gryta och tillsätta Vicks rub i vattnet, ställ grytan på ett bord och sätt dig ner och ha en handduk över och andas in ångorna under. Det gör så att bihålorna öppnas. Eller köp en såndär wello2 på elgiganten är bra för astma och bihålor.

Svar på tråden Bihåleinflammation