• Fiiiiiaa

Utskrivning från psyk?

Hur går en utskrivning till från psyk om man är där frivilligt? Behöver man motivera varför? Kan läkarna neka? 

• Svar på tråden Utskrivning från psyk?
  • Freddie K

När jag hade legat inne och ville bli utskriven så sa jag bara att jag ville bli det och det blev jag, men jag hade varit där ett tag med och läkarna såg min förbättring så det var inga konstigheter.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Catriarch

Man säger till personalen att man vill bli utskriven och får (förhoppningsvis) tala med en läkare. Beroende på hur situationen ser ut så kan man få svara på frågor om sitt mående, lägga upp en högst eventuell behandlingsplan med en ännu mer eventuell öppenvård och ibland får man ett papper där de sammanfattar vårdtiden. Läkaren kan neka om man är riktigt illa däran, då brukar man få välja mellan att fortsätta vara där "frivilligt" eller att de skriver ett vårdintyg.

Har man möjlighet till dagpermission behöver man inte ens det. Det är bara att ta sitt pick och pack och åka hem. Ibland ringer de och frågar vart man är, då är det bara att säga att man inte tänker komma tillbaka och då skriver de ut en.

• Freddie K
    Catriarch skrev 2023-05-11 16:58:07 följande:

Man säger till personalen att man vill bli utskriven och får (förhoppningsvis) tala med en läkare. Beroende på hur situationen ser ut så kan man få svara på frågor om sitt mående, lägga upp en högst eventuell behandlingsplan med en ännu mer eventuell öppenvård och ibland får man ett papper där de sammanfattar vårdtiden. Läkaren kan neka om man är riktigt illa däran, då brukar man få välja mellan att fortsätta vara där "frivilligt" eller att de skriver ett vårdintyg.

Har man möjlighet till dagpermission behöver man inte ens det. Det är bara att ta sitt pick och pack och åka hem. Ibland ringer de och frågar vart man är, då är det bara att säga att man inte tänker komma tillbaka och då skriver de ut en.

När jag hade dagpermission så skulle jag vara tillbaka ett visst klockslag. Men som du säger att vill man bli utskriven så säger man det och det var inget problem för mig att bli det i alla fall.
  • Sanna43

kan tänka mig man måste vara öppet självmordsbenägen för att bli kvartvingad

• Freddie K

Jag kan bara prata för mig själv och hur det var för mig, men de har en policy att man inte får gå ut de första fyra veckorna. Fick inte ens gå ner till entrén. Det var väl för att de skulle hinna bedöma hur illa däran man var, antar jag.

• Catriarch
    Freddie K skrev 2023-05-11 17:00:50 följande:
    När jag hade dagpermission så skulle jag vara tillbaka ett visst klockslag. Men som du säger att vill man bli utskriven så säger man det och det var inget problem för mig att bli det i alla fall.
    Ja, det behöver man nog alltid. Men de skiter ofta fullständigt i om man faktiskt kommer tillbaka. Det enda som händer är att man blir av med sin vårdplats.
  • Freddie K
    Catriarch skrev 2023-05-11 17:07:13 följande:
    Ja, det behöver man nog alltid. Men de skiter ofta fullständigt i om man faktiskt kommer tillbaka. Det enda som händer är att man blir av med sin vårdplats.
    Med mig var de strikta och jag vågade inte stanna ute längre för att ta reda på vad som hände om man inte kom tillbaka.
Svar på tråden Utskrivning från psyk?