• Anonym (Ledsen)

    Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen

    Min kille vet att jag ska inte ta gymnasieexamen för jag saknar 150 poäng som jag ska plugga upp i hös. Jag jade ändå tänk fira och vara med på utspark osv. När jag pratade om mina planer för studentdagen till min kille så sa han bara "Men du ska ju inte ta examen?" Han menar jag vad ska man fira då? "Onödigt". Är det inte elakt av honom eller är jag bara överkänslig?

  • Svar på tråden Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen
  • Anonym (t)

    Vem är så töntig att de fortfarande anser detta? Så oattraktivt.

  • Fiona M

    Studenten markerar att gymnasiet som sådant, din tid där, i skolan och i klassen är över.
    Klart du ska fira, och 150p tar du snart igen!
    (Och det säger jag som gymnasielärare.)

  • Mrs Moneybags

    Haha, ja så tänker nog de flesta lite äldre. Det är ju i och för sig sant att du inte har gått ut gymnasiet i vår då. I min mammas generation tyckte man att man inte kunde fira om man hade dåliga betyg. Tiderna förändras och man får fira vad man vill när man känner för det. Det är ju knappast han som bestämmer hur du och din familj vill fira dig?? 

    Du gör som du vill. 

  • Anonym (HH)

    Personligen så anser jag att studenten inte är något att fira överhuvudtaget nuförtiden för man är i många fall inte ett dugg färdigutbildad då. MEN jag tycker samtidigt att firande är kul så kör på kids. 

    Vad din kille tycker ska du inte bry dig om. Vill du fira så gör det. 

    Mycket bra att du gör klart i höst!

  • MonicaE

    Du ska absolut fira din student! Studenten tar man bara en gång, den tiden minns man hela livet och du skulle förmodligen ångra dig väldigt mycket i framtiden om du valde att inte vara med. Den markerar slutet på en epok och början på en ny. Go all in (om det är vad du vill). 150 poäng kvar är verkligen ingen anledning att skippa firande av att du gått ut gymnasiet. Du är i gott sällskap dessutom, jättemånga som har nån eller fler kurser att komplettera med. Bry dig inte ett skvatt om vad din pojkvän tycker. Det låter bara som att han har en nedvärderande attityd gentemot dig, att du inte skulle vara värd att fira eftersom du har 1-2 kurser kvar. Det fixar du i efterhand på komvux. Nu är det slutet av gymnasiet som gäller, studentfirande med vit mössa, utspring och allt som hör därtill. Du har klarat 95% av alla kurser. Njut i fulla drag av din studenttid och var stolt över dig själv! 

  • Fiona M
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-28 10:56:07 följande:

    Haha, ja så tänker nog de flesta lite äldre. Det är ju i och för sig sant att du inte har gått ut gymnasiet i vår då. I min mammas generation tyckte man att man inte kunde fira om man hade dåliga betyg. Tiderna förändras och man får fira vad man vill när man känner för det. Det är ju knappast han som bestämmer hur du och din familj vill fira dig?? 

    Du gör som du vill. 


    Jag hoppas verkligen att TS pojkvän inte är 74 år gammal (sista omgången som "tog studenten på riktigt").
  • Anonym (Kluven)

    Jag är lite kluven.. Samtidigt klart man ska fira studenten med sina kompisar. Det är ju en grej man gör oavsett betyg.. 

     En annan del tänker att vi firade sambons barn som gick ut med 7 F.. Vad var det och fira liksom hon var eg inte ens i närheten av att klara skolan 
     Däremot skulle jag aldrig säga nåt eller vägra fira en närstående.. Då jag förstår vikten av att göra det tillsammans med klassen.. Men en kusin med 7 F hade jag avstått att fira och skyllt på att jag inte fått ledigt typ.. 

  • Anonym (Killen har rätt)

    Du gör ju som du vill, men känner du verkligen att du tar studenten när du inte är riktigt färdig? "Studenten" är ju ingen fest i sig utan ett firande för att man klarat gymnasiet med godkända betyg. Man blir ju inte t.ex. sjuksköterska förrän man klarat alla kurser med godkänt betyg, oavsett vad kompisarna gör. 
    Jag skulle inte känna mig mig värd mössa, champangefrukost, utspring, plakat, mottagning etc.
    Men vi är alla olika! En av mina klasskompisar dök upp på studenten med en mössa köpt på KappAhl, fast hon hoppade av året innan. Jag tycker inte din kille var elak, han konstaterade fakta bara!

  • Anonym (X)
    Anonym (Killen har rätt) skrev 2023-03-28 21:35:48 följande:

    "Studenten" är ju ingen fest i sig utan ett firande för att man klarat gymnasiet med godkända betyg. Man blir ju inte t.ex. sjuksköterska förrän man klarat alla kurser med godkänt betyg, oavsett vad kompisarna gör. 


    Nu jämför du äpplen och päron.
  • Anonym (Clara)

    Jag pluggade också upp ett par ämnen på komvux efter gymnasiet. Hela min familj och släkt firade mig ändå med en stor fest. Det var en självklarhet. De flesta läser ju ändå mer efteråt, på olika sätt. 


    Givetvis ska du också firas som alla andra

Svar på tråden Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen