• Liv13

    Gifta sig i hemlighet. Med eller utan barn?

    Vi har tänkt att gifta oss i hemlighet, men kan inte bestämma om våra två barn (3 år och 1 år) ska vara med eller inte. Hade tänkt att vi efter vigseln ska vara borta på spa över helgen. Våra mammor kommer att känna till att vi ska gifta oss eftersom de ska passa barnen hemma hos oss. Frågan är om våra mammor med barn ska vara med på vigseln? Eller om det bara ska vara vi? Känner att det finns för-och nackdelar med båda alternativen..
    Är lite rädd att den minsta ska gråta (är mammig) men känner också samtidigt att det kanske är konstigt att inte ha dem där?

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Gifta sig i hemlighet. Med eller utan barn?
  • sabina02

    Det blir svårt att svara när man inte skulle vilja ha ett hemligt bröllop öht :) Men spontant, skulle absolut inte vilja gifta mig utan att mitt/mina barn var med.

    Kan man få mer info, varför vill ni ha så litet / hemligt bröllop? Vad är anledningen till att gifta sig alls då? Obs menar inte att låta dryg utan är genuint intresserad

  • linani

    Vad är vitsen med att ni ska gifta i er i hemlighet, och hur är det hemligt om era föräldrar känner till vigseln? Tycker gott att ni kan bjuda med era mammor, de kommer säkert bli besvikna över att få agera barnpassning men inte se ceremonin.  

    Om barnet gråter är det enklast att du själv håller det. Vet inte om ni planerat något extra storslaget, men annars är den borgerliga vigseln bara att förrättaren säger några meningar framför er. Det är inget som kommer "förstöras" av att du har ditt barn med, eller håller det i famnen.

    Tycker snarare det låter lite knepigt att inte vilja ha med era egna barn på vigseln. Tvärtom är det en fin stund att dela med sina nära och kära.

  • BuoBä
    sabina02 skrev 2023-03-28 13:27:41 följande:

    Det blir svårt att svara när man inte skulle vilja ha ett hemligt bröllop öht :) Men spontant, skulle absolut inte vilja gifta mig utan att mitt/mina barn var med.

    Kan man få mer info, varför vill ni ha så litet / hemligt bröllop? Vad är anledningen till att gifta sig alls då? Obs menar inte att låta dryg utan är genuint intresserad


    Jag vet inte hur TS med partner resonerar, men för vår del ville vi vara gifta med den juridiken det medför, men vi hade inget intresse av att ställa till med stor fest. 

    TS, gör som det känns bäst. Vid en vigsel utan barn kan ni fokusera på varandra. Är barnen med kanske ni får säga ja med varsitt barn i famnen, men det kan vara en fin upplevelse det också. 
  • Räkan77

    Vi hade vårt lilla barn med samt två nära släktingar som vittnen och som sedan var barnvakter. Efter vigseln bjöd vi på lunch på restaurang och sen drog vi iväg på hotell. 

    Vårt barn var i pappans famn under vigseln och det funkade super. Tanken var först att hen skulle stå med släktingarna men blev ledsen och ville till oss.

    Om ni har trevliga mammor skulle jag absolut låta dem vara med tillsammans med barnen. Det kommer betyda mycket för dem. 

  • Deeru
    sabina02 skrev 2023-03-28 13:27:41 följande:

    Det blir svårt att svara när man inte skulle vilja ha ett hemligt bröllop öht :) Men spontant, skulle absolut inte vilja gifta mig utan att mitt/mina barn var med.

    Kan man få mer info, varför vill ni ha så litet / hemligt bröllop? Vad är anledningen till att gifta sig alls då? Obs menar inte att låta dryg utan är genuint intresserad


    Vi gifte oss hemligt. Man gifter sig väl för sin och sin partners skull, inte för familj och vänner?


    Jag hade absolut ingen lust att bjuda in en massa folk och stå i centrum, fixa med fest osv.

  • Deeru

    Vi ordnade barnvakt och sa att vi skulle på spahelg (vilket var sant, men vi gifte oss däremellan också) Så det var jättehemligt. Ingen av våra föräldrar visste något.

  • Medborgare
    sabina02 skrev 2023-03-28 13:27:41 följande:

    Det blir svårt att svara när man inte skulle vilja ha ett hemligt bröllop öht :) Men spontant, skulle absolut inte vilja gifta mig utan att mitt/mina barn var med.

    Kan man få mer info, varför vill ni ha så litet / hemligt bröllop? Vad är anledningen till att gifta sig alls då? Obs menar inte att låta dryg utan är genuint intresserad


    sabina02 skrev 2023-03-28 13:27:41 följande:

    Det blir svårt att svara när man inte skulle vilja ha ett hemligt bröllop öht :) Men spontant, skulle absolut inte vilja gifta mig utan att mitt/mina barn var med.

    Kan man få mer info, varför vill ni ha så litet / hemligt bröllop? Vad är anledningen till att gifta sig alls då? Obs menar inte att låta dryg utan är genuint intresserad



    Man gifter väl inte sig för bröllopsfesten? Det är ju äktenskapet man är ute efter. 
  • Liv13

    Som så många andra så gifter vi oss för att vi vill ha den juridiska biten, dessutom så gillar ingen av oss att stå i centrum. Känns lite onödigt att ordna stor fest med allt vad det innebär när ingen av oss faktiskt skulle tycka det var roligt. 

  • EmelieE1996

    Varför ska ni gifta er i smyg? Det låter konstigt och troligen kommer era familjer och släkt bli besvikna när de får veta efteråt och inte fick vara med och dela en sådan stor livshändelser med er. 

  • EmelieE1996
    Liv13 skrev 2023-03-28 17:08:12 följande:

    Som så många andra så gifter vi oss för att vi vill ha den juridiska biten, dessutom så gillar ingen av oss att stå i centrum. Känns lite onödigt att ordna stor fest med allt vad det innebär när ingen av oss faktiskt skulle tycka det var roligt. 


    Tala om det för familjen och släkten istället för att smussla för de kommer bli besvikna när de får veta efteråt. Bättre att vara ärlig! 
  • EmelieE1996
    Deeru skrev 2023-03-28 15:20:20 följande:

    Vi gifte oss hemligt. Man gifter sig väl för sin och sin partners skull, inte för familj och vänner?


    Jag hade absolut ingen lust att bjuda in en massa folk och stå i centrum, fixa med fest osv.


    Men man måste väl inte hålla giftermålet hemligt bara för att man inte vill bjuda in en massa folk till ett bröllop utan då får man tala om som det är
  • Deeru
    EmelieE1996 skrev 2023-03-29 11:42:17 följande:
    Men man måste väl inte hålla giftermålet hemligt bara för att man inte vill bjuda in en massa folk till ett bröllop utan då får man tala om som det är

    Varför inte? Vi tyckte det var en kul grej. Alla fick ett kort 2 dagar senare med "Yes we did" och en förklaring till varför vi gifte oss hemligt. Ingen blev sur.


    Hade vi talat om innan att vi skulle gifta oss utan gäster så hade folk börjat propsa på att ändå få bli bjudna etc. Ordna möhippa tex som jag verkligen inte ville ha. Vet du vad mina vänner gjorde? De ordnade en möhippa i efterhand! Så jävla taskigt.


    Man gifter sig med varandra, inte med varandras familjer och vänner. Eftersom vi redan hade barn och bara gifte oss av praktiska (och kanske lite romantiska) själ + att min partner redan varit gift en gång innan så kändes det bara löjligt å ha kyrkbröllop med stor fest.


    Varför blir du så upprörd över folk som gifter sig i hemlighet? Jag blir ju inte upprörd över de som vill gifta sig i pompa och ståt med fest å hela baderullan. Kul för dom, inget för mig. 

  • BuoBä
    EmelieE1996 skrev 2023-03-29 11:31:03 följande:

    Varför ska ni gifta er i smyg? Det låter konstigt och troligen kommer era familjer och släkt bli besvikna när de får veta efteråt och inte fick vara med och dela en sådan stor livshändelser med er. 


    Om de blir besvikna är det deras problem. Alla (tex vi) kanske inte heller tycker att det är en stor livshändelse. Man har bott ihop i många år, har hus och ett par barn och vill bara ha det juridiska på plats. 

    Börjar man prata om det kan man ge sig på att det finns folk som ska försöka guilt-trippa sig till en inbjudan, både till sig själv och andra. För får X komma måste Y få komma etc. Kanske har man dåliga relationer till delar av familjen och vill absolut inte ha dem med. Man riskerar möhippa/svensexa som man inte vill ha, presenter man inte vill ha, folk som dyker upp utanför lokalen som man inte vill ha där etc. 

    Vill du ha ett stort bröllop så varsågod. Men alla vill det inte.
  • sabina02
    Medborgare skrev 2023-03-28 15:25:53 följande:
    sabina02 skrev 2023-03-28 13:27:41 följande:

    Det blir svårt att svara när man inte skulle vilja ha ett hemligt bröllop öht :) Men spontant, skulle absolut inte vilja gifta mig utan att mitt/mina barn var med.

    Kan man få mer info, varför vill ni ha så litet / hemligt bröllop? Vad är anledningen till att gifta sig alls då? Obs menar inte att låta dryg utan är genuint intresserad



    Man gifter väl inte sig för bröllopsfesten? Det är ju äktenskapet man är ute efter. 
    Jag tänker tvärtom, att äktenskapet (=förhållandet) sas har man ju ändå, det är festen man är ute efter! :D

    Men i en trött tankevurpa glömde jag bort att äktenskapet ju faktiskt har en juridisk aspekt som gör skillnad. Nu är jag med!

    Det blir nog toppen hur ni än gör. JAG står fast vid att jag ändå hade velat ha med mitt barn, men kan se hur det kanske känns ännu mer intimt att se det som en vuxen överenskommelse mellan bara er två. Lycka till!
  • EmelieE1996
    BuoBä skrev 2023-03-29 15:56:04 följande:
    Om de blir besvikna är det deras problem. Alla (tex vi) kanske inte heller tycker att det är en stor livshändelse. Man har bott ihop i många år, har hus och ett par barn och vill bara ha det juridiska på plats. 

    Börjar man prata om det kan man ge sig på att det finns folk som ska försöka guilt-trippa sig till en inbjudan, både till sig själv och andra. För får X komma måste Y få komma etc. Kanske har man dåliga relationer till delar av familjen och vill absolut inte ha dem med. Man riskerar möhippa/svensexa som man inte vill ha, presenter man inte vill ha, folk som dyker upp utanför lokalen som man inte vill ha där etc. 

    Vill du ha ett stort bröllop så varsågod. Men alla vill det inte.
    Men tycker du att det är rätt att hemlighålla det? Hon skulle kunna berätta att de ska gifta sig men att de vill gifta sig utan gäster och fest. Men hon kanske inte kan stå för det
  • EmelieE1996
    Deeru skrev 2023-03-29 15:08:19 följande:

    Varför inte? Vi tyckte det var en kul grej. Alla fick ett kort 2 dagar senare med "Yes we did" och en förklaring till varför vi gifte oss hemligt. Ingen blev sur.


    Hade vi talat om innan att vi skulle gifta oss utan gäster så hade folk börjat propsa på att ändå få bli bjudna etc. Ordna möhippa tex som jag verkligen inte ville ha. Vet du vad mina vänner gjorde? De ordnade en möhippa i efterhand! Så jävla taskigt.


    Man gifter sig med varandra, inte med varandras familjer och vänner. Eftersom vi redan hade barn och bara gifte oss av praktiska (och kanske lite romantiska) själ + att min partner redan varit gift en gång innan så kändes det bara löjligt å ha kyrkbröllop med stor fest.


    Varför blir du så upprörd över folk som gifter sig i hemlighet? Jag blir ju inte upprörd över de som vill gifta sig i pompa och ståt med fest å hela baderullan. Kul för dom, inget för mig. 


    Varifrån får du att jag är upprörd? Jag har endast skrivit  min åsikt och ifrågasatt och det är väl vad ett diskussionsforum är till för bla? Jag är verkligen inte upprörd, det är väl snarare du som verkar upprörd som måste ta till härskartekniker som att projicera att jag skulle vara upprörd LOL 

    Hon kan gifta sig utan en enda gäst men att hemlighålla för den närmsta familjen är inte snällt, det är min åsikt 
  • Krocko
    EmelieE1996 skrev 2023-03-29 21:36:44 följande:
    Men tycker du att det är rätt att hemlighålla det? Hon skulle kunna berätta att de ska gifta sig men att de vill gifta sig utan gäster och fest. Men hon kanske inte kan stå för det
    Att gifta sig är ju i första hand något helt privat. Vi gjorde som många andra där ena parten varit gift förut, och gifte oss utan att tala om för någon, just för att slippa påtryckningar om fest, presenter och annat. Vi hade med mina barn och grannarna som vittnen i kommunhuset och det var superduper och HELT perfekt SkålHjärta
  • BuoBä
    EmelieE1996 skrev 2023-03-29 21:36:44 följande:
    Men tycker du att det är rätt att hemlighålla det? Hon skulle kunna berätta att de ska gifta sig men att de vill gifta sig utan gäster och fest. Men hon kanske inte kan stå för det
    De flesta berättar efteråt så jag vet inte vad du menar med "inte kan stå för det". 

    Är det lika viktigt att i förväg berätta för kreti och pleti att man ska skriva på kontrakt för en ny lägenhet eller ett nytt jobb? Avtal som avtal liksom...
  • Deeru
    EmelieE1996 skrev 2023-03-29 21:59:49 följande:
    Varifrån får du att jag är upprörd? Jag har endast skrivit  min åsikt och ifrågasatt och det är väl vad ett diskussionsforum är till för bla? Jag är verkligen inte upprörd, det är väl snarare du som verkar upprörd som måste ta till härskartekniker som att projicera att jag skulle vara upprörd LOL 

    Hon kan gifta sig utan en enda gäst men att hemlighålla för den närmsta familjen är inte snällt, det är min åsikt 

    Jag projicerar inte. Eftersom du skrev så otroligt många inlägg på rad om hur taskigt det är att gifta sig hemligt så uppfattades du som upprörd. 


    Ingen i min familj blev upprörd, varför skulle de bli det? Hade man kunnat gifta sig endast genom att logga in på skatteverket och signera med bankID hade vi gjort det. Utan att tala om för någon. 

Svar på tråden Gifta sig i hemlighet. Med eller utan barn?