• Anonym (TS)

Nekad hemarbete

Är det fler som tar sig helt i onödan till jobbet fysiskt varje dag för arbete som skulle kunna göras på distans?
    Det tar både tid, extra stress och livspusslande. 

Har en väldigt fyrkantig chef, som nekar oss att arbeta hemma. Bara dem finare som har högre status som får jobba hemma.

Åka till jobbet för att sitta i Teams-möte, fråga en kollega via Teams-chatt. Sitta i egna rum på kontoret, hade gärna suttit i mitt hemmakontor som jag fick göra på min gamla arbetsplats.

Att vi inte kommit längre i samhället, där arbetsgivare är mer tillmötesgående för att det skall passa individen bäst.

Tröttsamt. Trivs med jobbet i sig, alla uppgifter. Annars hade jag bytt för länge sedan.

• Svar på tråden Nekad hemarbete
  • Anonym (TS)

Och gömde säg att det kostar ju pengar också att ta sig till arbetet.

Alla vinner på att låta sina medarbetare kunna jobba hemma flexibelt om arbetsuppgifterna går att lösa lika bra på distans.
    Flexibel arbetsplats, glada medarbetare, kunna styra själv vart det är bäst eller vart man känner att jobba från idag till dag.

Win-win

• Anonym (många)

De flesta arbetsgivare håller hårt på att man ska jobba mindre än 50% hemifrån, eftersom arbetsgivaren annars blir ansvarig för ergonomi och övrig arbetsmijlö på hemarbetsplatsen. Men utöver den regeln förstår jag inte varför man ska tvinga de som kan jobba hemifrån att vara på kontoret. 

• Anonym (har hört talas om det)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-28 14:41:14 följande:

Och gömde säg att det kostar ju pengar också att ta sig till arbetet.

Alla vinner på att låta sina medarbetare kunna jobba hemma flexibelt om arbetsuppgifterna går att lösa lika bra på distans.
    Flexibel arbetsplats, glada medarbetare, kunna styra själv vart det är bäst eller vart man känner att jobba från idag till dag.

Win-win

Jag tror att arbetsgivare som inte tillåter distansarbete kommer få svårt att både bibehålla och rekrytera personal framöver. Tror somliga upplever att de inte har kontroll om personalen inte är på plats. Frågan är bara vad för slags kontroll de har när personalen är på plats. Det viktiga borde vara vad man presterar. Inge var man sitter. 

Fler arbetsgivare borde se det som en konkurrensfördel med distansarbete. Det åtgår mindre kontorsyta exempelvis. Det går att göra enorma besparingar på att låta anställda jobba hemifrån. 
  • Anonym (har hört talas om det)
    Anonym (många) skrev 2023-03-28 14:43:51 följande:

De flesta arbetsgivare håller hårt på att man ska jobba mindre än 50% hemifrån, eftersom arbetsgivaren annars blir ansvarig för ergonomi och övrig arbetsmijlö på hemarbetsplatsen. Men utöver den regeln förstår jag inte varför man ska tvinga de som kan jobba hemifrån att vara på kontoret. 

Det där är nog mest bara ett svepskäl. Om det stämmer, borde det gå att ordna med nya avtal. Under pandemin gick det ju bra att arbeta hemifrån 100% i 1,5-2 år. Varför skulle det inte fungera nu?
Svar på tråden Nekad hemarbete