• Anonym (Tbr9)

Har sagt upp mig och chefen är sur

Hej

I februari månad sa jag upp mig från mitt nuvarande jobb då jag blivit erbjuden jobb hos annan arbetsgivare. Samma roll som nu men 3000 kr mer i lön och mindre ansvar. 

När jag bokade in möte med min chef och i det mötet meddelade hen att jag blivit erbjuden nytt jobb, som jag överväger att tacka ja till, så gick hen direkt i försvar och började prata om att det är fel tidpunkt att komma med en sån nyhet. Hen sa att jag måste förstå att jag sätter mina kollegor i en taskig sits om jag säger upp mig.

Min avdelning är underbemannad med 2 heltidstjänster sedan okt 2021 och trots flertalet samtal från oss med chef så har man inte bemannat upp utan beordrat oss att jobba övertid istället.
    Till råga på detta så har jag mer kompetens i yrkesrollen och mer ansvar än mina andra 3 kollegor men ligger 3000 kr lägre i lön än dem.

Så jag ger min chef ett förslag att om hen kan erbjuda mig samma lön som mina kollegor, dvs den lönen jag erbjuds hos den andra arbetsgivaren, så stannar jag.

Hen svarar då att det kan hen inte lova men jag kan ju stanna så får vi se i samband med lönerevisionen.

Där och då kände jag att det får vara nog med tomma löften så då säger jag att jag behöver lämna besked och eftersom hen inte ens kan försöka att äska högre lön för mig så tror jag det är bättre att jag jobbar hos en arbetsgivare som värderar mig högre och sa därmed upp mig. Hen säger att hen respekterar mitt beslut och uttrycker att det är tråkigt för dem men hen är glad för mig.

Jag har 2 månaders uppsägningstid, så slutar i mitten av april.

Dagen efter att jag sa upp mig så har min chefs beteende mot mig förändrats helt.

- Jag tystas ner på möten av hen.
    - Min input eller åsikt spelar ingen roll.
    - Jag frågade om ledighet 1 dag i mars men nekades pga underbemanning. (Medan andra kollegor fått ledigt)
    - Får höra pikar dagligen framför kollegor om att jag ska ju sluta och det kommer bli tufft för teamet pga detta.

Så sent som idag diskuterades det om ev. ledighet i påsk, varpå chefen specifikt tilltalar var och en av mina kollegor och uppmanar de att passa på att ta ledigt runt påsk medan jag fortf. jobbar kvar så de kan återhämta sig osv.

Jag är fortfarande anställd då men exkluderas helt från ledighetsplaneringen runt påsk.

Jag har väl fortfarande rätt att begära ledighet även om jag ska sluta senare i månaden?

Jag har ingen överlämning direkt då alla på avdelningen gör samma jobb, i så fall hade det varit en anledning att ej bevilja ledighet...

• Svar på tråden Har sagt upp mig och chefen är sur
  • Anonym (Az)

Jag tror det bästa är att bita ihop Och härda ut den sista tiden. 

Tar du striden får han bara vatten på sin kvarn. Av det du berättar är det tydligt att du gjort rätt när du tackat ja till det andra jobbet.

• Anonym (Pfft)

Sluta ha åsikter, du ska ändå sluta och om man blir illa behandlad är det bara att vänta ut tiden. Självklart har du lika stor rätt som alla andra till ledighet även om du ska sluta. Om jag vore du skulle jag undersöka möjligheten att ta ut semester sista tiden, bara för att slippa skiten.

• Anonym (A)
    Anonym (Tbr9) skrev 2023-03-28 21:08:04 följande:
    Har sagt upp mig och chefen är sur

Hej

I februari månad sa jag upp mig från mitt nuvarande jobb då jag blivit erbjuden jobb hos annan arbetsgivare. Samma roll som nu men 3000 kr mer i lön och mindre ansvar. 

När jag bokade in möte med min chef och i det mötet meddelade hen att jag blivit erbjuden nytt jobb, som jag överväger att tacka ja till, så gick hen direkt i försvar och började prata om att det är fel tidpunkt att komma med en sån nyhet. Hen sa att jag måste förstå att jag sätter mina kollegor i en taskig sits om jag säger upp mig.

Min avdelning är underbemannad med 2 heltidstjänster sedan okt 2021 och trots flertalet samtal från oss med chef så har man inte bemannat upp utan beordrat oss att jobba övertid istället.
    Till råga på detta så har jag mer kompetens i yrkesrollen och mer ansvar än mina andra 3 kollegor men ligger 3000 kr lägre i lön än dem.

Så jag ger min chef ett förslag att om hen kan erbjuda mig samma lön som mina kollegor, dvs den lönen jag erbjuds hos den andra arbetsgivaren, så stannar jag.

Hen svarar då att det kan hen inte lova men jag kan ju stanna så får vi se i samband med lönerevisionen.

Där och då kände jag att det får vara nog med tomma löften så då säger jag att jag behöver lämna besked och eftersom hen inte ens kan försöka att äska högre lön för mig så tror jag det är bättre att jag jobbar hos en arbetsgivare som värderar mig högre och sa därmed upp mig. Hen säger att hen respekterar mitt beslut och uttrycker att det är tråkigt för dem men hen är glad för mig.

Jag har 2 månaders uppsägningstid, så slutar i mitten av april.

Dagen efter att jag sa upp mig så har min chefs beteende mot mig förändrats helt.

- Jag tystas ner på möten av hen.
    - Min input eller åsikt spelar ingen roll.
    - Jag frågade om ledighet 1 dag i mars men nekades pga underbemanning. (Medan andra kollegor fått ledigt)
    - Får höra pikar dagligen framför kollegor om att jag ska ju sluta och det kommer bli tufft för teamet pga detta.

Så sent som idag diskuterades det om ev. ledighet i påsk, varpå chefen specifikt tilltalar var och en av mina kollegor och uppmanar de att passa på att ta ledigt runt påsk medan jag fortf. jobbar kvar så de kan återhämta sig osv.

Jag är fortfarande anställd då men exkluderas helt från ledighetsplaneringen runt påsk.

Jag har väl fortfarande rätt att begära ledighet även om jag ska sluta senare i månaden?

Jag har ingen överlämning direkt då alla på avdelningen gör samma jobb, i så fall hade det varit en anledning att ej bevilja ledighet...

Bara skit i honom. Du vet ju att du gör rätt som slutar. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

Skit i att ha åsikter på möten om de ändå inte vill lyssna, sitt bara av tiden o dagdröm...

Har du barn eller barnbarn så ta VAB dagarna över påsk.

• Anonym (Ellen)

Alltså usch. Inte ok!
    Den chefen får ju förstå att du kommer att lämna arbetsgivaren och arbetsplatsen med en ganska sur eftersmak. 
    Gör det bästa du kan av situationen, du har valt att sluta och du är inte livegen så där gör du som du vill.
    Gå ur detta med flaggan i topp!

• Anonym

VARFÖR överhuvudtaget höja ett ögonbryn? Du har sagt upp dig.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2023-03-29 10:09:56 följande:

VARFÖR överhuvudtaget höja ett ögonbryn? Du har sagt upp dig.

För en vettig arbetsgivare vill inte bränna broar lika lite som en anställd som lämnar ett företag vill bränna broarna.
    På vårt företag så behandlas även de som sagt upp sig med respekt och som en av kollegorna  (vilket har lett till att flera kommit tillbaka)
    Vissa saker kopplas de bort från. T.ex anbudsräkning och den Chefen som slutade släppte den rollen  (här är cheferna med i projekten och debeterbara så arbetsuppgifter fanns)
  • Anonym (HH)

Du har samma rättigheter och skyldigheter som alltid, även under uppsägningstiden. 

Hur många är ni på arbetsplatsen? Är ni fler än fem (om jag minns rätt) anställda ska det finnas ett skyddsombud, prata med hen. Du kan såklart även ringa facket och rådfråga dem. 

Något jag vanligtvis avskyr är fulsjukande, men i ditt fall skulle jag faktiskt fundera på det...

• Anonym (HH)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-03-28 22:36:50 följande:

Skit i att ha åsikter på möten om de ändå inte vill lyssna, sitt bara av tiden o dagdröm...

Har du barn eller barnbarn så ta VAB dagarna över påsk.

Man kan vabba med andras barn också, vore ju en fin lösning faktiskt.
  • Anonym (sjuk)

säger som någon ovan.
    Skulle inte sjukskriva mig utan anledning, normalt sett.

I det här fallet skulle jag dock överväga en eller annan sjukdag för att få ledigt.
    Utan dåligt samvete.

Frågar chefen skulle jag svara att jag känner mig utpekad som syndabock, särbehandlad på ett sätt som stressar mig och troligen påverkat min hälsa.

Jag skulle även vänt mig till chefens chef och beskrivit min upplevelse med förhoppning om att det blir bättre i framtiden

• Anonym (Ekerö)

Det är ett inkompetent bemötande av din chef men som någon innan skrev så är det bästa nog att härda ut tills du slutar. Se det som en bekräftelse på att du gjorde rätt val

• Anonym
    sextiotalist skrev 2023-03-29 11:10:33 följande:
    För en vettig arbetsgivare vill inte bränna broar lika lite som en anställd som lämnar ett företag vill bränna broarna.
    På vårt företag så behandlas även de som sagt upp sig med respekt och som en av kollegorna  (vilket har lett till att flera kommit tillbaka)
    Vissa saker kopplas de bort från. T.ex anbudsräkning och den Chefen som slutade släppte den rollen  (här är cheferna med i projekten och debeterbara så arbetsuppgifter fanns)
    Jag tror inte att TS höjer ett ögonbryn för att det finns arbetsgivare som inte vill bränna broar, nej. Vad är det för svar?

"Varför reagerar du?", så kommer tredje part in och förklarar på vilket sätt arbetsgivaren är dum ...?
Svar på tråden Har sagt upp mig och chefen är sur