Har sagt upp mig och chefen är sur
Hej
I februari månad sa jag upp mig från mitt nuvarande jobb då jag blivit erbjuden jobb hos annan arbetsgivare. Samma roll som nu men 3000 kr mer i lön och mindre ansvar.
När jag bokade in möte med min chef och i det mötet meddelade hen att jag blivit erbjuden nytt jobb, som jag överväger att tacka ja till, så gick hen direkt i försvar och började prata om att det är fel tidpunkt att komma med en sån nyhet. Hen sa att jag måste förstå att jag sätter mina kollegor i en taskig sits om jag säger upp mig.
Min avdelning är underbemannad med 2 heltidstjänster sedan okt 2021 och trots flertalet samtal från oss med chef så har man inte bemannat upp utan beordrat oss att jobba övertid istället.
Till råga på detta så har jag mer kompetens i yrkesrollen och mer ansvar än mina andra 3 kollegor men ligger 3000 kr lägre i lön än dem.
Så jag ger min chef ett förslag att om hen kan erbjuda mig samma lön som mina kollegor, dvs den lönen jag erbjuds hos den andra arbetsgivaren, så stannar jag.
Hen svarar då att det kan hen inte lova men jag kan ju stanna så får vi se i samband med lönerevisionen.
Där och då kände jag att det får vara nog med tomma löften så då säger jag att jag behöver lämna besked och eftersom hen inte ens kan försöka att äska högre lön för mig så tror jag det är bättre att jag jobbar hos en arbetsgivare som värderar mig högre och sa därmed upp mig. Hen säger att hen respekterar mitt beslut och uttrycker att det är tråkigt för dem men hen är glad för mig.
Jag har 2 månaders uppsägningstid, så slutar i mitten av april.
Dagen efter att jag sa upp mig så har min chefs beteende mot mig förändrats helt.
- Jag tystas ner på möten av hen.
- Min input eller åsikt spelar ingen roll.
- Jag frågade om ledighet 1 dag i mars men nekades pga underbemanning. (Medan andra kollegor fått ledigt)
- Får höra pikar dagligen framför kollegor om att jag ska ju sluta och det kommer bli tufft för teamet pga detta.
Så sent som idag diskuterades det om ev. ledighet i påsk, varpå chefen specifikt tilltalar var och en av mina kollegor och uppmanar de att passa på att ta ledigt runt påsk medan jag fortf. jobbar kvar så de kan återhämta sig osv.
Jag är fortfarande anställd då men exkluderas helt från ledighetsplaneringen runt påsk.
Jag har väl fortfarande rätt att begära ledighet även om jag ska sluta senare i månaden?
Jag har ingen överlämning direkt då alla på avdelningen gör samma jobb, i så fall hade det varit en anledning att ej bevilja ledighet...