• Anonym (Ledsen 2023)

Han vill ge det en chans till....

Jag och min särbo har haft svårigheter där han gjorde slut genom att säga att han inte orkade mera. Vi har haft svårigheter och varit isär två gånger innan. 
    Han hör utav sig 1,5 vecka efter detta och säger att han vill försöka igen och att han är villig att gå i parterapi och terapi själv för att han vet att hans beteende är från hans barndom där han har blivit övergiven och inte fått höra någonsin att föräldern älskat honom, därför har han betett sig dåligt gentemot mig och från nyår har detta eskalerat med att han är otrevlig och blir triggad av mig som han uttrycker det. Jag känner att vi har haft det så jobbigt men har så dåligt samvete för att jag inte säger att vi ska göra ett försök till. Så häromdagen när vi skulle byta saker så var han så ledsen och grät. Mitt empatiska jag gör att jag mår så sjukt dåligt. Jag tänker att han är ju villig att ändra på sig och för min skulle eftersom han älskar mig så himla mycket. Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Jag behöver eg. göra det men det river i mig att jag sårat en annan människa.  

• Svar på tråden Han vill ge det en chans till....
  • LFF

Det är ju en bra början att han söker hjälp själv för sitt beteende och reder ut det, när han kommit en bit på vägen på den resan kan ni kanske fundera över att försöka igen och då med hjälp av parterapi. Innan han kommit till rätta med sig själv är det ingen idé för då kommer ni bara hamna i samma spår igen.

• Anonym (M)

Håller med LFF. Han får visa att han har ändrats. Det borde ge honom hopp, och du slipper ha dåligt samvete, för han har själv sagt att han vill ändra sig. 

• fornminne

Du ska inte ha dåligt samvete för att du inte vill försöka igen. Särskilt inte med tanke på hur ni har haft det. Tvärtom är det förmodligen klokt av dig att gå vidare.

Du är inte skyldig honom något. Det är inte mer synd om honom än om dig. Jag hoppas att han menar allvar med att söka hjälp och att han får den hjälp han behöver, men det är inte ditt ansvar att få honom att må bra.

Att han "skyller" på sin barndom samt påstår att du har "triggat" hans dåliga beteende, är varningstecken. Likaså att han säger sig vara villig att ändra sig för att han älskar dig så mycket. Varför har han i så fall inte ändrat sig tidigare? Det låter mest som han försöker manipulera dig tillbaka.

Jag kanske låter hård, jag menar inte att han är någon ond människa. Men du måste göra det som är bäst för DIG. Vilket förmodligen är ett liv utan honom. Du förtjänar att älskas av en stabil person som inte beter sig illa. Har du folk i din omgivning (släktingar, vänner) som kan stötta dig? Så att du inte faller för hans löften och går tillbaka, eller ger honom en chans till bara för att vara snäll.

• Anonym (Anonym)

Jag låter kanske hård, men har varit i en liknande situation tidigare. Har du funderat på att han är medveten om vad han gör eller säger? Såklart han är. Normala och omtänksamma människor som är rädda om och respekterar sin partner ber om ursäkt om den sårat den andra, och gör inte om det. Eller? Har han kanske minnesluckor varje gång han blir "triggad". Det blir inte bättre, hur gärna du än vill!!!

• Anonym (Ledsen 2023)
    fornminne skrev 2023-03-29 16:33:13 följande:

Du ska inte ha dåligt samvete för att du inte vill försöka igen. Särskilt inte med tanke på hur ni har haft det. Tvärtom är det förmodligen klokt av dig att gå vidare.

Du är inte skyldig honom något. Det är inte mer synd om honom än om dig. Jag hoppas att han menar allvar med att söka hjälp och att han får den hjälp han behöver, men det är inte ditt ansvar att få honom att må bra.

Att han "skyller" på sin barndom samt påstår att du har "triggat" hans dåliga beteende, är varningstecken. Likaså att han säger sig vara villig att ändra sig för att han älskar dig så mycket. Varför har han i så fall inte ändrat sig tidigare? Det låter mest som han försöker manipulera dig tillbaka.

Jag kanske låter hård, jag menar inte att han är någon ond människa. Men du måste göra det som är bäst för DIG. Vilket förmodligen är ett liv utan honom. Du förtjänar att älskas av en stabil person som inte beter sig illa. Har du folk i din omgivning (släktingar, vänner) som kan stötta dig? Så att du inte faller för hans löften och går tillbaka, eller ger honom en chans till bara för att vara snäll.

Tack för ditt stöd. Jag har ett starkt skyddsnät av nära vänner som stöttar mig. Jag fattar grejen men jag vill inte vara ledsen för att jag sårar. Jag vill vara stark i detta. Jag behöver höra sånt här flera gånger, det stärker mig. Du är absolut inte hård. Tack 🙏🏻
Svar på tråden Han vill ge det en chans till....