• Anonym (Hmmmmm)

Hur vanligt hål i vuxentand vid 11 år?

Nu vill jag ha era erfarenheter. Jag har fler än ett barn och har alltid varit extremt noggrann med deras tänder. Jag menar verkligen extremt noggrann.

Har på senare år börjat tillåta någon enstaka gång med godis men det handlar om kanske 5-6 gånger om året totalt. 

De dricker saft hos mormor kanske två gånger i månaden, och blir serverade något fika då. Hemma äter vi regelbundet, aldrig småätande, och noggrann borstning två gånger om dagen liksom fluorskölj två gånger om dagen. Med andra ord. Bra. 

Har varje gång vi varit hos tandläkaren fått beröm och inga som helst problem. Så gick vi nyss till tandläkaren för det årliga besöket och det visar sig att elvaåringen fått hål i en vuxentand, alltså inte någon mjölktand. 

Tala om att jag föll ned från mina höga hästar! Tolvåringen hade fortfarande inga hål och i resten av elvaåringens mun såg det fint ut. Det var bara denna enskilda tand som hade ett hål som nu skall lagas. Förstår ju att alla har olika sammansättning i munnen och att fler faktorer än bara kost kan påverka munnens förmåga att få hål. Vet också att nya vuxentänder är extra känsliga. Men jag blev bara så chockad. Erfarenheter? Är det så katastrofalt som jag gör det till i mitt huvud med ett hål vid 11? Känner mig som världens sämsta.

• Svar på tråden Hur vanligt hål i vuxentand vid 11 år?
  • Anonym (S)

I min värld är du totalt bajsnödig om du är så strikt med godis och saft pga tänderna som du påstår.
    Jag tillhör typen som hade lätt att få hål i tänderna. Lagat sen jag var 6 år gammal. Inget som har förstört min tillvaro direkt.
    Dottern har bättre tur. Trots slarv och dagligt småätande har hon lagat ett hål på alla (16) år.

• Anonym (S)
    Ps Ryser fortfarande vid tanken på flour-tanten och skulle aldrig drömma om att göra det 2 ggr om dan Ds
  • Anonym (Hmmmmm)

Hahaha, ja alltså jag erkänner utan omsvep att jag är som du skriver - "bajsnödig". Det är inget jag hymlar om och det inser jag själv. Men har som sagt "lättat" lite på det och situationen ser nu ut som jag beskriver ovan. 

Ja det kan säkert vara lite tur och otur i det hela,hur man är skapad helt enkelt. Tandläkaren sa också det när jag sa att hon inte småäter....att det kan vara den tanden helt enkelt som är sådan. Men nu har jag typ panik och ser framför mig hur hon nästa gång har 5 tänder som behöver lagas. Ja du hör ju själv...

Har liksom inga erfarenheter om vad som är normalt och inte...det är därför jag kollar här. För just nu känns det inte särskilt bra. 

• Anonym (Hmmmmm)
    Anonym (S) skrev 2023-03-29 21:39:51 följande:
    Ps Ryser fortfarande vid tanken på flour-tanten och skulle aldrig drömma om att göra det 2 ggr om dan Ds
    Haha ja som du hör är jag noggrann med barnens tänder. Men det verkar plötsligt inte hjälpa!! Men vad vet jag. Ett hål kanske är vanligare än jag tror i en vuxentand på en elvaåring....
  • Anonym (S)

Kan inte svara på hur vanligt det är. Fråga tandläkaren?

• Anonym (Hmmmmm)
    Anonym (S) skrev 2023-03-29 21:47:08 följande:

Kan inte svara på hur vanligt det är. Fråga tandläkaren?

Menade inte att någon skulle veta exakt. Var intresserad av andras egna erfarenheter med sina barn. Inget annat.
  • Anonym (Anna)

Jag har ingen aning, men det ska bli intressant att se vad andra svarar. 

Mina barn har inte haft hål ännu, men jag vet inte riktigt varför. De är 12 och 15. 

Jag är rädd att 15-åringen kommer ha hål nu nästa gång han går till tandläkaren. För jag vet att det slarvas där. Vi föräldrar somnar före honom på helgerna och jag tror inte han borstar då. 

Så jag är ganska orolig. 

• Anonym (Hmmmmm)

Någon fler med erfarenheter? 

• Anonym (Hmmmmm)
    Anonym (S) skrev 2023-03-29 21:37:17 följande:

I min värld är du totalt bajsnödig om du är så strikt med godis och saft pga tänderna som du påstår.
    Jag tillhör typen som hade lätt att få hål i tänderna. Lagat sen jag var 6 år gammal. Inget som har förstört min tillvaro direkt.
    Dottern har bättre tur. Trots slarv och dagligt småätande har hon lagat ett hål på alla (16) år.

Hur gammal var hon då hon lagade det hålet då? 
  • Anonym (Lina)

Jag tycker det är positivt att du är noga med barnens tänder, önskar att jag hade den disciplinen själv. Min tolvåring har usel emalj på två tänder, tandläkarna säger att det bildades redan i fosterstadiet och det är inte direkt något att göra åt. Hon får fluorpensla två gånger om året hos tandläkaren, borsta morgon och kväll, fluorskölja hemma kvällstid (med "vuxensmakerna"). Ett hål har hon fått laga för tre-fyra år sen och fler lär det väl bli, men det har hållit sig bra ett längre tag nu. Övriga tänder är fina.

Svar på tråden Hur vanligt hål i vuxentand vid 11 år?