• Ledsenheten

Mat på sjukhus?

Heeej! funderar över vad man får för mat på sjukhuset om man blir inskriven för tex dagvård för ätstörning?? är nämligen jätte kräsen och äter väldigt väldigt ensidigt. de beror inte på någon ätstörning utan har autism så är väldigt selektiv i maten och har alltid varit det enda sen jag föddes. 

får man typ så som skolmat med grytor eller har man möjlighet att välja själv vad man ska äta? kan dom tvinga mig att äta något jag absolut inte klarar av eller åker jag på sond om jag vägrar?

någon som vet?? skriv gärna en dagens meny isåfall!!

• Svar på tråden Mat på sjukhus?
  • Tukt

Så vitt jag hört så är det just det man jobbar mycket med. Kräsenheten. Att man ska jobba med att äta trots det inte är gott och därmed avdramatisera ätandet. Reducera det mer till ett behov.

• MonicaE

Om du blir inlagd på avdelning för ätstörning så har de ofta mat inköpt från typ restaurang. Inte sjukhusmat. Kan vara allt möjligt. Ris, fisk och sås, Potatis, köttbullar, sås. Inte grönsaker, om man inte tar det som extra, utöver måltiden. Frukost och mellanmål kan vara digestivekex, smörgås, risifrutti, gröt med äppelmos och mjölk. Du kommer förmodligen få träffa en dietist och gå igenom ev allergier eller om det är något som du absolut inte tycker om. Men de är ganska restriktiva med att låta en slippa vissa rätter, eftersom de inte vet om det är ätstörd preferens eller inte. Ingen kommer dock tvinga i dig maten. Om man inte äter det som serveras så får man näringsdryck istället. Sondmatning sker endast om du matvägrar och blir farligt underviktig. 

• Anonym (E)

Försök göra en lista tillsammans med någon du litar på där du skriver ner mat som alltid varit svårt rent konsistensmässigt. Hitta liknande alternativ som kan fungera. Det är svårare med ätstörningsvård med dessa svårigheter men det finns medicinsk personal som vill lära sig.

• Anonym (E)
    Tukt skrev 2023-03-30 18:08:32 följande:

Så vitt jag hört så är det just det man jobbar mycket med. Kräsenheten. Att man ska jobba med att äta trots det inte är gott och därmed avdramatisera ätandet. Reducera det mer till ett behov.

Vilket är korkad med ASD. Det blir inte bättre av att man tvingas i mat när kroppen skriker mot mat och även ens autistiska problematik på det.

Min åsikt är att mat ska vara gott och glatt nödvändigt. Självklart tråkigt ibland men tråkigt är en skål yoghurt, en macka. Inte något man inte ens fixade innan ätstörningen bara för att "alla kan äta det".

• Tukt
    Anonym (E) skrev 2023-03-30 19:26:16 följande:

Vilket är korkad med ASD. Det blir inte bättre av att man tvingas i mat när kroppen skriker mot mat och även ens autistiska problematik på det.

Min åsikt är att mat ska vara gott och glatt nödvändigt. Självklart tråkigt ibland men tråkigt är en skål yoghurt, en macka. Inte något man inte ens fixade innan ätstörningen bara för att "alla kan äta det".

Jag är inte så insatt i behandlingsvägarna. Men en kompis dotter var inlagd för samma problematik som TS, och där gjorde de så. Det fungerade på henne, verkar det som. Men har som sagt ingen aning i det stora hela.
Svar på tråden Mat på sjukhus?