• Anonym (bekymrad över hög hyra)

Misstänker att hyran kan vara för hög. Vad gör man då?

Vi hyr ett radhus i Norrköping. Vi betalar 12477:- för 3 r.o.k Vår lägenhet är på 82 kvm. Vilket känns helt orimligt. Lägenheten är nyrenoverad invändigt men inte något jättestort jobb. Då vi bott här i 8 månader och redan har fått stopp i avloppet (enligt fastighetsskötaren är det pga gamla rör). En felanmälan på spis/fläkt då jag fick stötar när jag nuddade spis och fläkt samtidigt. Visade sig att det var jordfel, kopplat fel) list vid dörren som inte sitter fast, nu håller trappräcket på ramlar loss. Dessutom har vi haft problem med grannar som vägrar låsa garagen (vilket vi vill då det är helt öppet mellan alla garage), en granne som kastar skräp vid sin uteplats så det blåser runt på området och in på vår uteplats, en granne som ställer sopor utanför sopkärlen så fåglar sprider runt på skräpet. Vi vet vem och har polisanmält för nedskräpning. Grannarnas hundar bajsar utanför våran ingång. Vi tar upp sådant med hyresvärden. Får som svar att detta är ett känt problem över området och dom kan inget göra eftersom dom inte har budget för det. 

Vi letar efter ny lägenhet i samma omårde, om vi tar en större lgenhet med 1 eller 2 rum till hos en annan hyresvärd kommer vi ändå sänna hyran med 2000:- Vi har dessutom sett att våran hyresvärd lägger ut större lägenheter på samma gata som oss och dom är billigare än våran. Jag har tagit upp detta med både hyresgstföreningen och hyresvärden men fr inga bra svar.cVad gör man annars om man misstänker att dom satt hyran fel? Våra uteplatser ser förjävliga ut då staket håller på rasar, stenplattor ligger snett mm. Vår närmsta granne har dessutom stor hund som dom släpper ut på uteplatsen staketet är i knähöjd mellan oss och hunden morrar åt våra barn bara dom tittar på den. Hunden har dessutom bajsat ner hela deras gräsmatta vilket kommer lukta fan till sommaren. Hur fan kan man ta 12477:- för 82 kvadrat på sån misskött gata? 

Önskar inte svar som: det är bara att flytta. Nej det är inte så enkelt vi har barn, barnens pappa bor i samm stad, det är brist på lägenheter. Vi har ca. 1-3 år kvar så har vi köpoäng till lägenhet i samma område hos samma hyresvärd. 

• Svar på tråden Misstänker att hyran kan vara för hög. Vad gör man då?
  • Anonym (Anonym)

I vilken stadsdel? Jag bor i ett av de billigare områdena, har också en trea, och den betalar jag ca 10300:- för. Jag tycker det låter som en "rimlig" hyra för ett radhus, om ni inte bor i Hageby för isf är det ändå lite dyrt.

• Anonym (Anonym)

Plus att ert radhus är nyrenoverat, då får man också högre hyra.

Du/ni kan kontakta hyresgästföreningen men de lär inte göra något eftersom hyran kan räknas som rimlig.

Står du/ni i bostadskö hos flera hyresvärdar? Har du/ni kollat med ALLA hyresvärdar om de har lägenheter? Inkl. alla privata?

Lundbergs har t ex en trea på 80 kvm, Spjutgatan 80, för 8741:-/månad.

• Anonym (Em)

Först får du vända dig till hyresvärden, sedan till hyresnämnden. Men har svårt att tro att du får någon framgång, det låter ju som en rimlig hyra. Man kan ju inte justera hyran efter hur skötsamma grannarna är. 

• Anonym (Humma)

Ja så är det ju när man hyr. Man tvingas stå ut med sina grannars olika sätt helheter. Verkar egentligen vara mest det du stör dig på?

Visserligen skrev du att du inte ville ha rådet att flytta, så då får jag väl säga att köp dig något eget istället. Bor man i hus slipper man alla andra idioter, framförallt störande barnfamiljer som klampar i golven och skriker hela dagarna. 

• Anonym (Älgagryt)

Du kan ju inte på allvar tro att en hyresvärd kontrollerar grannar, bajs och storlek på hundar i grannskapet och sen justerar hyran efter det?
    Tänker du ha såna parametrar som argument för en hyressänkning?

• Citronella

Man får inget hyresavdrag pga grannar sånt får man räkna med i tätbebyggt område. Hyran låter helt rimlig. Du kan alltid kontakta hyresgästföreningen i första hand och hyresnämnden i andra hand men jag har svårt att tronat de kan göra något när hyran ligger på en vettig nivå. 

• Anonym (X)

För hög jämfört med vad?

• BuoBä

Är det en större hyresvärd som äger ett antal fastigheter så är sannolikheten att de tar för hög hyra inte särskilt stor. De vet nivåerna, och det förhandlas varje år. 
    Det brukar vara hyresvärdar med kanske bara en mindre hyresfastighet (typ 3-4 lägenheter), eller folk som hyr ut i andra hand, som försöker mygla med det (eller inte vet vad som gäller). 

• Anonym (....)

För ett radhus på 80kvm med trädgård, garage och uteplats låter hyran helt normalt. Ett radhus kan inte jämföras med en lägenhet. 

• EnAnonumius
    Anonym (bekymrad över hög hyra) skrev 2023-03-30 19:45:02 följande:
     Hur fan kan man ta 12477:- för 82 kvadrat på sån misskött gata? 

Önskar inte svar som: det är bara att flytta. Nej det är inte så enkelt vi har barn, barnens pappa bor i samm stad, det är brist på lägenheter. Vi har ca. 1-3 år kvar så har vi köpoäng till lägenhet i samma område hos samma hyresvärd. 

Hur tänker du?

Du klagar på hyran för att grannarna låter sina hundar bajsa runt om på gatan utan att plocka upp efter sina hundar.

Du tycker att hyresvärden gör fel som tar en sådan hyra då hen, enligt dig, missköter gatan.

Du skriver att du säker på en annan område men med samma hyresvärd?
    Hur tänker du? Om man är missnöjd med hur hyresvärden sköter gatan, så varför byta område men med samma hyresvärd?

Logiken? Jag har svårt att se logiken i det hela.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Misstänker att hyran kan vara för hög. Vad gör man då?