• ElissaLevin

    Min 9 mån vaknar varje halv timme

    jag har skrivit många gånger angående min sons sömn ! Han är 9 månader om några dagar , han har alltid sover kasst men som de är nu , varje jävla halv timme vaknar han till och det har Hållt på så i nån vecka nu.. jag har pratat med BVC om hans sömn men fin s inte mkt o göra ! Jag har alltid samma rutiner varje dag , bra rutiner tycker jag ! Han ammar inte på natten och han får en stor portion gröt precis innan läggdags så de är inte hunger! Jag vet inte va jag ska göra längre helt ärligt jag får verkligen ingen sömn på natten alls börjar bli tokig på detta! jag orkar inte mer ! är de fler i samma sits ?? Vrf vaknar dom hela tiden !!!! ?? Vad gör man ???

  • Svar på tråden Min 9 mån vaknar varje halv timme
  • Pimpinellan

    Ändrar sovplats eller täcke eller pyjamassort eller blöjsort eller grötsort eller nappsort. Försöker få mörkare i rummet. Vår yngsta sov uselt fram till drygt 4. Vi provade allt- inget funkade direkt. Men man vet aldrig- nåt kan ju funka om man har tur.

  • Kvinna1989

    Kan de vara just den där "stora portionen gröt precis innan läggdags" ? Min tjej på 1,5 år blev gasig i magen/fick ont och vaknade just av de. Provade med mindre portioner och ibland välling istället och det funkade. 

    Svårt att veta när dom är så små tyvärr.

  • Billie38

    Ligger han bredvid dig eller i egen säng? Är det samma om han sover i vagn och ni är ute och går mitt på dagen?

    med största sannolikhet så är hans sovcykler en halvtimme långa och han behöver hjälp med att fortsätta in i nästa cykel utan att vakna upp helt. Kanske du behöver ligga bredvid och klappa så han är trygg med att fortsätta med sömnen. Tänker att sånt går i perioder och växer bort sen och kommer per automatik när han känner sig trygg.

    men det kan ju också vara en massa annat som väcker honom, drömmar från en massa intryck tidigare på dagen, ont i magen, obekvämt osv eller att  han inte behöver lika mkt sömn just nu som innan.

  • Erika2001

    Det kan vara så att han är i ett utvecklingssprång. Det händer så mycket hela tiden. Barnen utvecklas, hjärnan utvecklas, det växer osv. Vet att min dotter också sov fruktansvärt dåligt när hon var 9 månader, det gjorde hon sen hon föddes. Men nu är hon 15 månader och sover jättebra

  • RaYzLeR

    Man kan ju inte gå upp varje halvtimme för att barnet gråter. Låt barnet gråta sig till söms, så tröttnar och somnar han till slut.

    Jag läste detta av en psykologskribent på Aftonbladet för några år sedan.

Svar på tråden Min 9 mån vaknar varje halv timme