• Liselotte

Vit kula på tandköttet

Någon som vet vad detta kan vara?
    Det började någon gång förra året med att jag va öm vid tandköttet och i vissa tänder. Det är typ svullet eller kanske någon knöl i underkäken. Lite svårt att förklara men de va ömt när jag tryckte på kinden. Gick till tandläkaren som sa att jag skulle vara noggrannare med att rengöra mellan tänderna då det blödde en hel del. Det har jag gjort och det gick tillslut över. Ömheten försvann också men man känner att den är en liten utbuknad på den sidan av tandköttet än om man gämför med andra sidan. Hur som hellst så har jag varit gravid och fick min son för snart 5 månader sen. Under graviditeten har det ibland börjat blöda när jag borstat tänderna så jag försökte vara så noggrann som jag bara kunde. Nu för någon månad sen så ser jag en liten vit kula på samma ställe som denna utbuknaden är på. Ibland går den söder och då kommer det ut något vitt ifrån den. Sen blöder den lite. Sen kan de gå någon dag igen så kommer kulan tillbaka och går. Sönder vid lättare tryck. 
    Jag har inte tid till tandläkaren förren i maj då de är ont om tider. Men vad tror ni det kan vara? Vill tillägga att det absolut inte gör det minsta ont. 

• Svar på tråden Vit kula på tandköttet
  • LauraPalmer

Det ser ut som en fistel. Det kan man få om man har en inflammation vid rotspetsen på en tand. Det kallas apikal parodontit. Du kommer förmodligen att behöva rotbehandla tanden. 

Tandläkare brukar han jourtider för mer akuta besvär. Ring och hör med din tandläkare. 

• Liselotte
    LauraPalmer skrev 2023-03-31 11:51:58 följande:

Det ser ut som en fistel. Det kan man få om man har en inflammation vid rotspetsen på en tand. Det kallas apikal parodontit. Du kommer förmodligen att behöva rotbehandla tanden. 

Tandläkare brukar han jourtider för mer akuta besvär. Ring och hör med din tandläkare. 

Okej, men borde inte tandläkaren sätt det förra året att de va hål eller behövde rotfyllas? Utbuktnaden fanns ju då och va även öm men inget hål i tänderna där vid. Det är inte förrens nu den vita pärlan har kommit. 
  • LauraPalmer
    Liselotte skrev 2023-03-31 12:04:09 följande:
    Okej, men borde inte tandläkaren sätt det förra året att de va hål eller behövde rotfyllas? Utbuktnaden fanns ju då och va även öm men inget hål i tänderna där vid. Det är inte förrens nu den vita pärlan har kommit. 
    Vet du om tandläkaren tog bilder av tandroten på tanden? Vid en vanlig undersökning brukar man bara ta bilder som visar kronorna. 

Jag är ingen tandläkare så det kanske inte är en fistel heller. Så för att få en diagnos behöver en tandläkare titta på tanden. 
  • RuneBert

Sök på afte på nätet 

Ganska vanligt 
  • Liselotte
    RuneBert skrev 2023-03-31 12:19:32 följande:

Sök på afte på nätet 

Ganska vanligt 
    Kommer mest fram att de sitter på insidan av läppen? Denna kula går lätt sönder och så bildas en ny. 
  • gråfågel
    Liselotte skrev 2023-03-31 13:17:00 följande:
    Kommer mest fram att de sitter på insidan av läppen? Denna kula går lätt sönder och så bildas en ny. 
    Det ser ut som en fistel, har själv haft det ett par gånger. Inte säkert att det var så tydlligt sist du var hos tandläkaren, eller så har de missat något.
  • Liselotte
    gråfågel skrev 2023-03-31 13:34:13 följande:
    Det ser ut som en fistel, har själv haft det ett par gånger. Inte säkert att det var så tydlligt sist du var hos tandläkaren, eller så har de missat något.
    Okej. Hade du inte heller ont då? Gick det att klämma på kulan så att det kom ut något vitt? Vad fick du göra hos tandläkaren? Ska jag försöka få en tidigare tandläkartid? Har inga besvär av de, såg bara kulan och har reflekterat över att det är en mer utbuktnad på den sidan än den andra. 
  • gråfågel
    Liselotte skrev 2023-03-31 13:46:38 följande:
    Okej. Hade du inte heller ont då? Gick det att klämma på kulan så att det kom ut något vitt? Vad fick du göra hos tandläkaren? Ska jag försöka få en tidigare tandläkartid? Har inga besvär av de, såg bara kulan och har reflekterat över att det är en mer utbuktnad på den sidan än den andra. 
    Det är ju lite konstigt om det inte gör ont, det borde åtminstone vara ömt i tandroten.
  • Liselotte
    gråfågel skrev 2023-03-31 14:15:21 följande:
    Det är ju lite konstigt om det inte gör ont, det borde åtminstone vara ömt i tandroten.
    Nej, känns inget. Va ju ömt då för något år sen men nu inget. 
  • gråfågel

Är det infektion så är det iallafall inte bra för din hälsa, så jag tycker du ska gå till tandläkaren. Min son fick sepsis av en infektion i tandroten.

• Henrie

Det är förmodligen en fistel och det som kommer ut är var - vilket lättar på trycket som gör att det inte gör ont. Förmodligen är infektion i roten som behöver åtgärdas med antibiotika och/ eller rotfyllning. Jag hade sökt akut om jag vore dig

Svar på tråden Vit kula på tandköttet