• Anonym (OP)

Jobb för introverta

Jag gillar inte att umgås med människor, så jag har gjort en lista med arbeten som innebär så lite kontakt som möjligt.

Lokförare
    Lastbilschaufför
    Krematoriearbetare
    Parkarbetare
    Nattsjuksköterska*
    Kundservicemedarbetare
    Målare
    Tapetserare
    Elektriker*
    Tandtekniker*
    Programmerare
    Nattväktare
    Fyrvaktare
    Pilot*

*Kräver utbildning

Lägg gärna till yrken som ni tänker kan passa på listan.

• Svar på tråden Jobb för introverta
  • Anonym (L)

Att vara introvert betyder inte att man vill ha så lite kontakt med andra som möjligt. Jag är extremt introvert men fungerar bra i team då jag ger min input kring det jag är expert på. Frågar du kring introverta eller folk som inte vill ha kontakt med andra? Det är helt olika frågeställningar.

• Anonym (......)

kundcervice, nattsjuksköterska, väktare, tandtekniker, elektriker, målare kräver ju ganska mycket kontakt med folk?

• BuoBä

Kundservicemedarbetare? Hur tänkte du där? Även om man inte _ser_ personerna så måste du prata med massa okända människor varje dag, och många av dem kommer vara sura och otrevliga. 

Programmerare kräver också utbildning i dagens läge. Det finns folk som är självlärda men då har de ofta hållit på i många år på egen hand. Och det är inte så enstörigt som man kan tro. Det är möten med kunder och beställare, samarbete inom teamet mm.

• Citronella

Flera av yrkena du nämner är väldigt sociala t.ex kundtjänstmedarbetare, man pratar med kunder hela dagarna och sitter nära inpå sina kollegor. För att bli programmerare krävs flera års högskolestudier. 

• Anonym (M)
    Anonym (L) skrev 2023-03-31 13:48:55 följande:

Att vara introvert betyder inte att man vill ha så lite kontakt med andra som möjligt. Jag är extremt introvert men fungerar bra i team då jag ger min input kring det jag är expert på. Frågar du kring introverta eller folk som inte vill ha kontakt med andra? Det är helt olika frågeställningar.

TS frågar väl för sin egen skull. 
  • linani
    Anonym (OP) skrev 2023-03-31 13:36:43 följande:
    Jobb för introverta

Jag gillar inte att umgås med människor, så jag har gjort en lista med arbeten som innebär så lite kontakt som möjligt.

Krematoriearbetare

*Kräver utbildning

Tro det eller ej, även krematoriearbetare är ett kontaktyrke! Det är ju inte bara de döda du umgås med... Även personal från begravningsbyråer, övrig personal på kyrkan/kyrkogårdsarbetare, vaktmästare, anhöriga, etc. 
  • Anonym (univ)

I mitt jobb som systemförvaltare på universitet har jag mycket liten kontakt med folk. Skulle kunna ha ännu mindre, har vissa kollegor som sitter inne i sina rum med gardinerna fördragna 99% av tiden. Ingen bryr sig så länge man får jobbet gjort. Vi är alla handläggare eller systemförvaltare. De som är exvis kommunikatörer och studievägledare har av förklarliga skäl mer kontakt med omvärlden och kollegorna. 

Yrket kräver högskoleutbildning. 

• Anonym (M)
    Anonym (OP) skrev 2023-03-31 13:36:43 följande:
    Jobb för introverta

Lokförare
    Lastbilschaufför
    Krematoriearbetare
    Parkarbetare
    Nattsjuksköterska*
    Kundservicemedarbetare
    Målare
    Tapetserare
    Elektriker*
    Tandtekniker*
    Programmerare
    Nattväktare
    Fyrvaktare
    Pilot*

*Kräver utbildning

Klarar du av att gå en längre utbildning?
  • asdfgh

Många tekniska jobb inom IT kan vara ganska osociala. Du kanske pratar med din grupp om jobb men det är små krav på kundkontakt.  Kundtjänstmedarbetare skulle inte jag, som ändå är nästan översocial, klara av eftersom det är för mycket kundkontakt.

• Anonym (Nope)
    Anonym (......) skrev 2023-03-31 13:55:47 följande:

kundcervice, nattsjuksköterska, väktare, tandtekniker, elektriker, målare kräver ju ganska mycket kontakt med folk?

Tandtekniker har inte mycket kontakt med människor. De tillverkar bara dental protetik och tandställningar mm i sitt labb. De har ingen kontakt med patienter. 
  • Anonym (Periodare)

Jag är arkivarie. I vissa perioder träffar jag många människor på en dag, ibland ser jag inte en själ på en månad. Kräver dock utbildning. 

• Anonym (OP)
    linani skrev 2023-03-31 16:02:30 följande:
    Tro det eller ej, även krematoriearbetare är ett kontaktyrke! Det är ju inte bara de döda du umgås med... Även personal från begravningsbyråer, övrig personal på kyrkan/kyrkogårdsarbetare, vaktmästare, anhöriga, etc. 
    "lite" kontakt, inte helt uteslutande att man sitter på ett berg på nordpolen. De flesta av oss blir trötta av att umgås med för många människor i längden men det är inte samma som att man aldrig kan träffa en enda människa.
  • Anonym (OP)
    BuoBä skrev 2023-03-31 13:57:21 följande:

Kundservicemedarbetare? Hur tänkte du där? Även om man inte _ser_ personerna så måste du prata med massa okända människor varje dag, och många av dem kommer vara sura och otrevliga. 

Programmerare kräver också utbildning i dagens läge. Det finns folk som är självlärda men då har de ofta hållit på i många år på egen hand. Och det är inte så enstörigt som man kan tro. Det är möten med kunder och beställare, samarbete inom teamet mm.

Nej, jag har själv jobbat som kundservicemedarbetare via mail, det innebär att jag satt vid en dator och träffade aldrig någon av klienterna.

Programmerare är samma sak, jag har ett team på 5 pers jag jobbar med. Jag träffar aldrig några kunder eller beställare. Visst jag glömde sätta en asterix på ordet.

Detta är en tråd för tips, har du inga så kan du ta nästa tråd.
  • Anonym (OP)
    Anonym (......) skrev 2023-03-31 13:55:47 följande:

Nej det gör de inte. Och specifikt så är det minimalt med kontakter om man jobbar natt, så som NATTsköterska och NATTväktare mm som står i trådstart. Tandtekniker jobbar ensamma i labb. Kundservice kan jobba md enbart mail. Målare och elektriker jobbar odfta ensamma. Vad är det du hakar upp dig på? Har du inget att tillföra så ta nästa tråd.
Svar på tråden Jobb för introverta