• amsway

Långvarig hosta efter covid-19

För sex veckor sedan hade jag covid-19 och blev ganska sjuk. Hög feber och jobbig hosta, behövdes ingen läkarvård eller så men var sängliggande i en hel vecka. Hade ingen problem med andningen.

Dock har hostan aldrig avtagit riktigt utan den är fortfarande kvar, vissa dagar nästan ingenting och vissa dagar mer. Idag märkte jag när jag försökte träna lite att jag nästan direkt fick en väsande andning då jag ansträngde mig.

Jag är sjukt orolig av mig och får PANIK, 100% hypokondriker så har hunnit vara säker på lungcancer ett flertal gånger. Är 34 år och icke rökare, dock rökt lite i ungdomens dagar och haft föräldrar som rökte när jag var liten. 

Någon som haft liknande symtom efter covid -19? 

Att tillägga, jag har sökt vård men satt på väntelista pga högt tryck.

• Svar på tråden Långvarig hosta efter covid-19
  • Hangout91

Då kan jag lugna dig. Jag har hört flera, och även upplevt detta själv. Hosta/hög puls/andfåddhet upp till 2-3mån efter sista sjukdagen. Du kommer att bli bra, men fortsätt att promenera i det som du känner är lagom tempo för dig nu.

• Kirenaj68

Både min fru och jag hade långvarig hosta efter våra Covidsjukdomar. Så klart var det tröttsamt, men efter 6 veckor gick det över. Det är bara att stå ut. Så småningom går det över.

Svar på tråden Långvarig hosta efter covid-19