• BajenMX

    Krav på utomhusvistelse på raster i grundskolan?

    Har försökt få rektorer och lärare att förklara varför kidsen MÅSTE vara ute varje rast, oavsett väder.
    Vår grabb vill gärna vara inomhus av och till men blir utskickad varje gång.

    Söker tips på argument för inomhusvistelse och gärna vilket stöd skolorna har för att tvinga ut eleverna i 20 minus och regn.

  • Svar på tråden Krav på utomhusvistelse på raster i grundskolan?
  • Bibbidi

    Tillsynsplikten. När det är rast finns det schemalagda rastvakter utomhus. Barnen får inte vara inomhus själva utan uppsikt av vuxen. När barnen har rast har ofta lärarna rast eller paus själva.

  • BajenMX

    Förstår tanken, men argumentet håller ju inte när det inte finns vuxna ute under alla raster. 
    Speciellt vid tillfällen med snöstorm, kraftigt regn eller kyla. Då hittar man ju rastvakterna inne med en kaffekopp i handen.

  • BajenMX

    Vi har för oss att vi någonstans läst/hört att det är en rekommendation att ungarna ska vara ute, men att detta inte ska vara en regel utan undantag.

    Att det på något vis skulle motverka mobbing el liknande stämmer ju inte heller. Det finns ingen lärare på någon av skolorna vår 12åring har gått i som har kolla på alla elever på alla platser utomhus.

  • Bibbidi
    BajenMX skrev 2023-03-31 18:12:25 följande:

    Förstår tanken, men argumentet håller ju inte när det inte finns vuxna ute under alla raster. 
    Speciellt vid tillfällen med snöstorm, kraftigt regn eller kyla. Då hittar man ju rastvakterna inne med en kaffekopp i handen.


    Men det kan väl inte stämma? Skolan måste ha tillsyn så det låter väldigt konstigt att det inte skulle finnas någon rastvakt ute. Jag jobbar i skolan och hade som förälder frågat om det finns schemalagda rastvakter om mitt barn talat om att det inte finns några ute. Låter väldigt märkligt så känner mig tveksam till att det verkligen stämmer.
  • BajenMX

    Jodå, det stämmer.
    Det SKA finnas vakt ute men det är en stor skola med flera gårdar. 
    Att kalla det för någon form av tillsyn funkar inte riktigt.
    Rastaktiviteterna riktar sig mot förskoleklass upp till treorna så femmor och sexor är inte så intresserade av detta och hållet sig på andra platser.

  • Bobo

    Barn behöver rörelse och frisk luft. Att ha innerast och sedan lektioner efter det är HEMSKT för de allra flesta inblandade, både elever och lärare,  Även om ditt barn skulle klara det så gör definitivt inte majoriteten det. Att ha tillsynsplikt betyder inte att en vuxen går och tittar på exakt alla barn hela tiden. Ju äldre eleverna är desto mer kan man lägga på dem att gå och hämta en vuxen från ett annat ställe på gården om problem skulle uppstå.

    Jag hade snarare velat diskutera med skolan vad de har för plan för att sysselsätta de äldre på rasterna. Om de har egna gårdar så borde aktiviteter eller material lätt gå att fixa som de är intresserade av. På min skola spelar de äldre eleverna fotboll, king, leker dunkgömmme/ burken, go- sport m m. 

  • Bobo
    BajenMX skrev 2023-03-31 18:12:25 följande:

    Förstår tanken, men argumentet håller ju inte när det inte finns vuxna ute under alla raster. 
    Speciellt vid tillfällen med snöstorm, kraftigt regn eller kyla. Då hittar man ju rastvakterna inne med en kaffekopp i handen.


    Hur vet du det? Det stämmer absolut inte på min skola, vi har ett tydligt schema för vilka som är rastvakter. Om någon är sjuk får vi andra täcka upp. Alla går ut, i regn eller snöstorm, men fråga rektor om du misstänker att lärarna smiter från sina arbetsuppgifter. Det kan säkert finnas en och annan som gör det på vissa skolpe men att det skulle vara 100% utbrett har jag faktiskt väldigt svårt att tro. 
  • Tow2Mater
    Bobo skrev 2023-03-31 18:40:59 följande:

    Barn behöver rörelse och frisk luft. Att ha innerast och sedan lektioner efter det är HEMSKT för de allra flesta inblandade, både elever och lärare,  Även om ditt barn skulle klara det så gör definitivt inte majoriteten det. Att ha tillsynsplikt betyder inte att en vuxen går och tittar på exakt alla barn hela tiden. Ju äldre eleverna är desto mer kan man lägga på dem att gå och hämta en vuxen från ett annat ställe på gården om problem skulle uppstå.

    Jag hade snarare velat diskutera med skolan vad de har för plan för att sysselsätta de äldre på rasterna. Om de har egna gårdar så borde aktiviteter eller material lätt gå att fixa som de är intresserade av. På min skola spelar de äldre eleverna fotboll, king, leker dunkgömmme/ burken, go- sport m m. 


    Vilken undermålig ventilation och hemsk inomhusluft är det egentligen i svenska grundskolor då? Kanske de borde anmälas. Gymnasieskolor verkar vara bättre byggda, där måste inte eleverna gå ut for att kunna klara ytterligare inomhusvistelse.
  • BajenMX

    Nu var ju inte frågan om för och nackdelar med utomhusvistelse.

    Frågan var varför man tvingar ungarna att vara ute på ALLA raster året om oavsett väder.

    Att man blir glutenallergiker och låghallt av att vara inomhus när det regnar är nog en risk vi och vår grabb är villiga att ta.

Svar på tråden Krav på utomhusvistelse på raster i grundskolan?