• Keeva

    Midjemåttet minskar men vikten står stilla.

    Hej. Här är lite backstory om min hälsohistoria ifall det kommer till att vara relevant till min fråga. Jag är en 24 årig kvinna. Jag väger just nu ca 81kg och är 178cm. Enligt BMI så är jag just på gränsen till överviktig. Jag tränade från ca 10 - 15 år åldern minst fem gånger i veckan på grund av att jag spelade tre sporter och hade matcher var helg. När jag väl börja gymnasiet spelade jag endast en sport halvhjärtat. Jag gick mer på träning när skolan eller vänner inte kom emellan. Från 20 års åldern har jag från och till gymmat och utövat sport men det har aldrig varit något regelbundet. Jag har aldrig varit "small som en pinne" men jag har inte heller varit överviktig. Jag tror att från 20 års åldern har jag alltid legat mellan 75 och 80kg.


    Iallafall mitt nyårslöfte var att försöka gå ner till ca 70kg eller tills jag är nöjd med min kroppsform tills min 25 årsdag vilket är i november. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vikten då mycket skulle kunna vara muskler också. Jag vill dock få en bättre kroppsform och bli av med lite fett som jag har på buken. Jag har nu börjat gymma igen. Jag går ca 3 gånger i veckan till gymmet plus att jag nu har skaffat en hund så vi går minst två gånger i veckan på en lång promenad (minst 5km). På gymmet använder jag löpbandet/stegmaskinen/row eller något liknande i ca 30min och sedan göra jag olika styrkemaskiner främst för överkroppen. I en och en halv månads tid har jag minskat midjemåttet med 5cm men vikten har egentligen gått upp med  ett halv kilo. Jag har läst i andra trådar att det är möjligt att "omvandla" fettet till muskler och att då muskler tar mindre plats så att midjemåttet blir mindre. Men är det verkligen möjligt att bygga muskler så snabbt och i exakt samma hastighet som man bränner fett? Jag vet inte hur jag ska bättre formulera denna frågan. Kommer jag någonsin gå ner i vikt eller kommer jag bara forsätta minska min midjemått?

  • Svar på tråden Midjemåttet minskar men vikten står stilla.
  • Anonym (FYI)

    Det många inte fattar är att träning inte är det mest avgörande för viktnedgång utan vad man äter och ffa hur mycket. Se över din diet så ska du se att vikten kommer att dala.

  • Anonym (S)

    Det låter inte orimligt att det råkar bli så för en del personer att de går upp ungefär lika mycket i muskler som de går ner i fett. Sedan behöver det ju inte fortsätta att utvecklas i den takten bara för att det varit så hittills. Fortsätt med din nya aktiva livsstil och se vad som händer!

  • Anonym (Stegräknaren)

    Jag har snyggare mått på 62 kg tränad än 58 kg otränad.

    Så visst blir det skillnad med muskler.

  • Anonym (J)

    Nu kommer jag med ett tråkigt svar. Men dumpa vågen. Jag har själv vägrat vågen i 4 månader. Tyckte min barnmorska var så viktfixerad så jag sa "jag kommer inte väga mig" Vad har hänt med mig sedan dess? Känner ingen press för hur min vikt påverkas genom min graviditet, vilket gör att jag har sundare matvanor. Jag mår bättre då jag inte har en aning om siffrorna på vågen utan får istället gå på hur jag mår i kroppen istället. :) Jag gillar min kropp mer nu än innan.

  • Anonym (J)

    Nu kommer jag med ett tråkigt svar. Men dumpa vågen. Jag har själv vägrat vågen i 4 månader. Tyckte min barnmorska var så viktfixerad så jag sa "jag kommer inte väga mig" Vad har hänt med mig sedan dess? Känner ingen press för hur min vikt påverkas genom min graviditet, vilket gör att jag har sundare matvanor. Jag mår bättre då jag inte har en aning om siffrorna på vågen utan får istället gå på hur jag mår i kroppen istället. :) Jag gillar min kropp mer nu än innan.

  • Anonym (Carl)

    Håller med. Skippa vågen. Det är måendet, styrkan och hälsan som är viktigast. Vikten är 90% kost och 10% träning. Många tror tvärtom. Om du tränar hårt kan det tom vara svårt att gå ner i vikt eftersom du blir mer hungrig av intensiv träning. 

Svar på tråden Midjemåttet minskar men vikten står stilla.