• Anonym (Lisa)

Omställningsstöd under sommarlovet

Jag försöker hitta info ang omställningsstöd. Om jag skall läs en utb på heltid under 1 år. Plugga heltid o blir kanske beviljad omställningsstödet! Hur blir det under sommaruppehållet? Får man ersättning under sommaren eller skall man då ta sommarjobb under sommaren? Någon som vet? För om man plugga heltid så fick man ej jobba extra som jag förstod det, men hur gör man alltså under sommaruppehållet?

• Svar på tråden Omställningsstöd under sommarlovet
  • Anonym (Lisa)
    Tow2Mater skrev 2023-04-01 17:23:08 följande:

Googlar man omställningsstöd är det forsta som komer upp den info du letar, eller vad specifikt hittar du inte där? Se

www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/omstallningsstudiestod.html

Den infon hittar jag också! Jag söker infon om när utb tar pause mellan juni till aug. Om man får studiestöd under sommaren eller skall söka jobb under den tiden
  • Anonym (jobb)

CSN betalar väl aldrig ut några pengar under sommarlovet såvida man inte pluggar extra under den perioden? Aldrig hört att någon får pengar under sommaren annars. Det är jobb som gäller. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (jobb) skrev 2023-04-01 17:45:00 följande:

CSN betalar väl aldrig ut några pengar under sommarlovet såvida man inte pluggar extra under den perioden? Aldrig hört att någon får pengar under sommaren annars. Det är jobb som gäller. 

Tack för din input! Nu gäller ju detta omställningsstöd o ville försäkra mig om att det är samma som CSN vanliga studiestöd! För på det vanliga får man jobba extra under studietiden men man får inte jobba något extra under studiestödet om man få ersättning för 100%
  • Anonym (jobb)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-04-01 17:58:02 följande:
    Tack för din input! Nu gäller ju detta omställningsstöd o ville försäkra mig om att det är samma som CSN vanliga studiestöd! För på det vanliga får man jobba extra under studietiden men man får inte jobba något extra under studiestödet om man få ersättning för 100%
    Du får ju bara omställningsstödet för de veckor du studerar så under sommaren får du inget. Och reglerna med att jobba och få stödet gäller ju endast under perioden du studerar, under sommaren studerar du ju inte.

"Du kan arbeta på deltid samtidigt som du studerar med omställnings­­studiestöd på deltid. Det finns ingen gräns för hur mycket du får tjäna samtidigt som du har omställnings­­studiestöd (ett så kallat fribelopp). Däremot kan du bara få omställnings­­studiestöd för den tid som du inte arbetar. Det innebär att om du arbetar på 50 procent så kan du bara få omställnings­­studiestöd på 50 procent, även om studietakten är på heltid (100 procent)."
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jobb) skrev 2023-04-01 18:07:38 följande:
    Du får ju bara omställningsstödet för de veckor du studerar så under sommaren får du inget. Och reglerna med att jobba och få stödet gäller ju endast under perioden du studerar, under sommaren studerar du ju inte.

"Du kan arbeta på deltid samtidigt som du studerar med omställnings­­studiestöd på deltid. Det finns ingen gräns för hur mycket du får tjäna samtidigt som du har omställnings­­studiestöd (ett så kallat fribelopp). Däremot kan du bara få omställnings­­studiestöd för den tid som du inte arbetar. Det innebär att om du arbetar på 50 procent så kan du bara få omställnings­­studiestöd på 50 procent, även om studietakten är på heltid (100 procent)."
    Ok tack snälla för din tolkning!
  • Anonym (S)

Jag har omställningsstudiestöd.
    Både från CSN och min omställningsorganisation.
    Nä, man får inget under sommaren. Sista utbetalningen är i juni... och sen när skolan har börjat igen.
    Jag är ju tjänstledig från mitt jobb under terminerna och går in och jobbar där under sommaren

• Anonym (Lisa)
    Anonym (S) skrev 2023-04-01 20:07:47 följande:

Jag har omställningsstudiestöd.
    Både från CSN och min omställningsorganisation.
    Nä, man får inget under sommaren. Sista utbetalningen är i juni... och sen när skolan har börjat igen.
    Jag är ju tjänstledig från mitt jobb under terminerna och går in och jobbar där under sommaren

Vad roligt du fått ditt omställningsstöd! Tack snälla för ditt svar!
  • Anonym (S)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-04-01 21:07:06 följande:
    Vad roligt du fått ditt omställningsstöd! Tack snälla för ditt svar!
    Tack!
    Ja kändes som jag vunnit på lotto när jag fick det beviljat...

Lycka till med din ansökan!
  • tiiitti

Nyfiken på hur mycket du fick i stöd? Om du vill svara.
    väntar på besked inför hösten 😊

Svar på tråden Omställningsstöd under sommarlovet