Skriva över barnet till sig utan andra förälderns medgivande
Det är väl inte möjligt att göra vid gemensam vårdnad?
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.6/330377.html
Man får inte ändra folkbokföringen hursomhelst, nej. Här finns en del att läsa.
En förälder kan skicka in en adressändring även vid gemensam vårdnad. Om den andre vårdnadshavaren inte skriver under så gör skatteverket en utredning om var barnet ska stå skrivet. De tittar då på var barnet bor mest. Om barnet bor ungefär lika mycket tittar de istället på ursprungsbostad, närhet till skola o.s.v.
En förälder kan skicka in en adressändring även vid gemensam vårdnad. Om den andre vårdnadshavaren inte skriver under så gör skatteverket en utredning om var barnet ska stå skrivet. De tittar då på var barnet bor mest. Om barnet bor ungefär lika mycket tittar de istället på ursprungsbostad, närhet till skola o.s.v.
Barnet ifråga har varit folkbokförd hos mig sedan 11 år.
Nu har hen blivit tonåring och jag och pappan har lite olika syn på saker som rör barnet, och pappan säger att han tänker skriva över barnet på honom "utan tvekan".
Barnet bor varannan vecka. Varannan vecka och gemensam vårdnad. Men hen har hela tiden varit folkbokförd hos mig.
Barnet ifråga har varit folkbokförd hos mig sedan 11 år.
Nu har hen blivit tonåring och jag och pappan har lite olika syn på saker som rör barnet, och pappan säger att han tänker skriva över barnet på honom "utan tvekan".