• Anonym (Anna)

Skriva över barnet till sig utan andra förälderns medgivande

Det är väl inte möjligt att göra vid gemensam vårdnad? 

• Svar på tråden Skriva över barnet till sig utan andra förälderns medgivande
  • EnAnonumius
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-02 00:34:34 följande:
    Skriva över barnet till sig utan andra förälderns medgivande

Det är väl inte möjligt att göra vid gemensam vårdnad? 

Nej.. Det är inte möjligt..

Är det gemensam vårdnad så skall båda föräldrar skriva på..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Jo det går)

En förälder kan skicka in en adressändring även vid gemensam vårdnad. Om den andre vårdnadshavaren inte skriver under så gör skatteverket en utredning om var barnet ska stå skrivet. De tittar då på var barnet bor mest. Om barnet bor ungefär lika mycket tittar de istället på ursprungsbostad, närhet till skola o.s.v.

• Anonym (MR klister)
    Anonym (Jo det går) skrev 2023-04-02 14:05:46 följande:

En förälder kan skicka in en adressändring även vid gemensam vårdnad. Om den andre vårdnadshavaren inte skriver under så gör skatteverket en utredning om var barnet ska stå skrivet. De tittar då på var barnet bor mest. Om barnet bor ungefär lika mycket tittar de istället på ursprungsbostad, närhet till skola o.s.v.

Detta, bara för att ena föräldern ändrar innebär det inte att det godkänns av skatteverket. 
    Krävs samtycke av båda vårdnadshavarna annars utredning enligt ovan. 
  • Anonym (Anna)

Barnet ifråga har varit folkbokförd hos mig sedan 11 år.
    Nu har hen blivit tonåring och jag och pappan har lite olika syn på saker som rör barnet, och pappan säger att han tänker skriva över barnet på honom "utan tvekan". 

• Anonym (Anna)

Barnet bor varannan vecka.   Varannan vecka och gemensam vårdnad.   Men hen har hela tiden varit folkbokförd hos mig. 

• Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-02 23:22:36 följande:

Barnet ifråga har varit folkbokförd hos mig sedan 11 år.
    Nu har hen blivit tonåring och jag och pappan har lite olika syn på saker som rör barnet, och pappan säger att han tänker skriva över barnet på honom "utan tvekan". 

Om det fungerat så länge så har han inget att komma med. Som någon skrivit, det görs en utredning. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (S) skrev 2023-04-02 23:31:17 följande:
    Om det fungerat så länge så har han inget att komma med. Som någon skrivit, det görs en utredning. 
    Så om han vill folkbokföra barnet på sin adress, men inte jag,  så görs en utredning?
  • Anonym (D)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-02 23:34:09 följande:
    Så om han vill folkbokföra barnet på sin adress, men inte jag,  så görs en utredning?
    Ja. Skriv inte under något!
  • Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-02 23:34:09 följande:
    Ja, ni måste vara överens, han kan inte göra det själv. Eller han kan göra det själv men eftersom du inte skrivit på, så görs en utredning. 
Svar på tråden Skriva över barnet till sig utan andra förälderns medgivande