• lasse92

    Område i Täby och Vallentuna?

    Hej,

    Vi har planer på att flytta till Täby eller Vallentuna med våran 3åriga son. Vi bor en bit bort från sthml just nu så vi har inte riktigt koll på vilka områden som är bra med bra förskolor och är lite lugnare.
    Vi har kollat lite runt Bällsta och Ormsta i Vallentuna men i Täby är det lite svårare att hitta något som inte är allt för dyrt.

    Vi ska flytta pga familj som bor i närheten men dem har inte jätte bra koll på alla områden tyvärr.

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Område i Täby och Vallentuna?
  • Fröken Allvar

    Jag funderar över om de verkligen inte vet eller om det är så att där ni har råd är det lite sämre rykte och de vill inte säga något? Vad tror ni om att mellanlanda i en lägenhet i nybyggda Täby Park utan tyngden av historia för att därifrån känna av lite vilka rykten ni vill lyssna på och vad dom inte spelar er så stor roll? Er son är liten och ni kan bo litet en tid. 

  • Anonym (Abc)

    Jag skulle säga att varken täby eller vallentuna egentligen har några dåliga områden utan bosätt er där ni hittar ett hus ni gillar för den summa ni är beredda att betala. 

    Gång- eller cykelavstånd till roslagsbanan och inte längre bort än lindholmen skulle väl vara mitt tips. Skulle undvika påtåker som är väldigt fint, men helt off sett till kollektivtrafik och övriga vallentuna som mer växt fram runt roslagsbanan. 

  • Anonym (So)

    Bor i Bällsta. Vackert, lugnt och tryggt. Kanske lite väl segregerat med nästan bara svenska medelinkomsttagare. 


    Bra kommunikation med Roslagsbanan. Kan man jobba hemifrån är det super

  • PH76

    Vi bor i Ensta i Täby och är väldigt nöjda. Det är lugnt, grönt och barnen trivs i skolan. Vi kan snabbt ta oss till Täby centrum med cykel, och Roslagsgatan till stan tar bara 15-19 minuter.

    Det finns dock inga lägenheter eller radhus i Ensta, min i intilliggande Visinge finns mycket rad/parhus, och det är samma skola som gäller för alla.

    Både Ensta och Visinge har en egen station på Roslagsbanan.

  • Anonym (Abc)

    Vad söker ni i för prisklass och vad har ni för krav på boendet? Bra skolor, tryggt mm tror jag är överallt i täby och vallentuna så mer utifrån nära bad, skog eller centrum? Kunna klara sig med bara en bil? Vallentuna har ett riktigt grymt gym, är det något som uppskattas? Eller lägre skatt som det är i täby?

Svar på tråden Område i Täby och Vallentuna?