• Anonym (Orkar inte)

Sjukskriven. Sluta tjata

Varför tjatar folk på en när man är sjukskriven ? Jag förstår inte. Jag mår redan så dåligt över att jag är hemma och samtidigt som folk säger dem förstår varför jag behöver vara hemma så kommer ändå den där lilla kommentaren efteråt om det ändå är bättre du går tillbaka på jobbet och då inte bara är förälder, för slippa tänka på det som hänt och händer. Men ursäkta mitt barn har fått en allvarlig sjukdom som är obotlig och livsfarlig. Du tror jag vill spendera min tid med att jobba bort det. Fan så arg och ledsen. 
    Ja jag förstår en del av deras tanke men jag vet också om att hade detta varit dem som fått allt detta så hade dem varit nere på botten dem med. Men jag gråter hela tiden, jag springer hos psykologer, Doktorn och allt annat. Jag har inte en enda ledig dag typ. För det är så mycket med barnens sjukdomar och dödsfallet i familjen att jag hinner inte ens andas. Det har hänt otroligt mycket på väldigt kort tid och jag önskar vissa dagar att det var jag som slapp jordelivet.  
    Nej jag vill inte det men ibland bara vill jag inte prata med alla andra. Det tar sådan energi. Önskar folk kunde sluta tjata på att jag måste gå på jobbet för att må bra. Jag har ett extremt stressigt jobb och jag har haft sista två månaderna med minst 5-10 läkarbesök/möten osv varje vecka. Hur ska jag ens få tid att kunna jobba. Detta kommer lugna sig sen efter allt det stora är över med en del av hans sjukdomsbild men inte än. Vet inte helt vad jag ville få ut av denna texten men snälla ge gärna en vilsen själ råd hur man tacklar dessa tankar.

• Svar på tråden Sjukskriven. Sluta tjata
  • Anonym (Maja)

Känner igen det där... För min del hjälpte det att vara brutalt ärlig mot den som för tillfället hade dylika åsikter. Jag berättade rakt upp och ner utan filter vad som pågick och att det därmed finns en högst klar anledning att jag är sjukskriven. 

• Anonym (Folk fattar inte)

Beklagar verkligen det som har hänt dig, hoppas det reder ut sig vad det lider, låter som ett helvete!! ❤️

Vill bara säga att Folk fattar inte!!
    Jag har nyss själv kommit tillbaka efter en sjukskrivning, där det var jag som var sjuk, men hela tiden har ju folk tjatat "Inget blir bättre för att du går hemma!", "Ut och träffa folk, ta en promenad, gör något kul, åk till jobbet och hälsa på!". Precis som man har nån jävla semester! Nu är det ju faktiskt en läkare som bedömt vad jag orkar och inte orkar, inte så att man är sängliggandes största delen av dygnet för att det är så bekvämt!
    Det är så man önskar att ens sjukdom syntes utanpå! Gipsvagga, håravfall, ett amputerat ben. Då tror jag inte nån skulle tjata om "Inget blir bättre av att gå hemma, hitta på något!".

• Anonym (Orkar inte)
    Anonym (Maja) skrev 2023-04-03 15:48:11 följande:

Känner igen det där... För min del hjälpte det att vara brutalt ärlig mot den som för tillfället hade dylika åsikter. Jag berättade rakt upp och ner utan filter vad som pågick och att det därmed finns en högst klar anledning att jag är sjukskriven. 

Modigt av dig att berätta utan filter. Även om det inte ska behövas..
    Men jag berättade det ändå rätt öppet men vissa saker gör så ont att prata om att jag vill inte. Så då blir det inte av. Och känner jag vill inte behöva försvara mig. 
  • Anonym (Orkar inte)
    Anonym (Folk fattar inte) skrev 2023-04-03 15:50:27 följande:

Beklagar verkligen det som har hänt dig, hoppas det reder ut sig vad det lider, låter som ett helvete!! ❤️

Vill bara säga att Folk fattar inte!!
    Jag har nyss själv kommit tillbaka efter en sjukskrivning, där det var jag som var sjuk, men hela tiden har ju folk tjatat "Inget blir bättre för att du går hemma!", "Ut och träffa folk, ta en promenad, gör något kul, åk till jobbet och hälsa på!". Precis som man har nån jävla semester! Nu är det ju faktiskt en läkare som bedömt vad jag orkar och inte orkar, inte så att man är sängliggandes största delen av dygnet för att det är så bekvämt!
    Det är så man önskar att ens sjukdom syntes utanpå! Gipsvagga, håravfall, ett amputerat ben. Då tror jag inte nån skulle tjata om "Inget blir bättre av att gå hemma, hitta på något!".

Kunde inte sagt det bättre själv. Exakt så känns det ! Man önskar det syntes på utsidan.   Jag är så ledsen för att det är människor som säger sig bry sig om en som ändå är värst med sina kommentarer:( 

Tack jag hoppas det med. För detta önskar jag inte ens min fiende 
Svar på tråden Sjukskriven. Sluta tjata