Täta sammandragningar med smärta v.22 - UVI
Ville dela min upplevelse av detta ifall det kan hjälpa någon annan.
En dag i början av v.22 började jag känna smärta ut mot höfterna, nedre ryggen och tidvis över magen. Det kom och gick lite och kändes ibland diffust. Magen kändes även extra stel under dagen, men mycket händer ju under denna period så reflekterade inte närmare över det. Antog att smärtan betydde att jag fått foglossning.
Senare på kvällen hemma inser jag att smärtan över magen kommer i intervall, och sammanfaller med sammandragningar.
Sammandragningarna kommer mycket regelbundet, ca var 3:e minut.
Då det inte går över under natten ringer jag sjukvårdsupplysningen, som uppmanar mig att kontakta förlossningen / akut gyn.
Av dom blir jag rådd att ta Alvedon och ringa tillbaka om en timme.
Alvedon dämpar smärtan runtom magen något, men sammandragningarna är fortfarande smärtsamma och med samma intervall. Jag ringer tillbaka och berättar.
Får så komma in till akutgyn. Där tas blodtryck, blodprov och urinprov för att titta efter misstänkt urinvägsinfektion.
Tips! Om du är i liknande situation - kissa inte innan du åker in. Det gjorde jag men det gör urinprovet mindre pålitligt eftersom urinen du då lämnar är helt färsk (rekommendationen inför dessa prover är normalt att man ska hålla urinen i blåsan så länge som möjligt, "helst 4 timmar"). Jag visste inte då att urinvägsinfektion var det man i huvudsak skulle misstänka och titta efter, så jag tänkte inte alls på detta.
Läkare gör vaginal undersökning för att se att cervix inte är påverkad, samt ultraljud på magen för att kontrollera bebis. Jag vet inte exakt alla saker som undersöktes, men läkaren informerar mig om att allt ser normalt ut, och att cervix inte ser förkortad ut, så jag förstår att det är ett bra tecken.
Av frågorna jag får förstår jag även att man inte vill känna ett tryck neråt i samband med sammandragningarna. Jag tycker det är svårt att avgöra då detta är min första graviditet, men tycker ändå inte att jag känner något tydligt tryck neråt - det bara spänner och gör ont.
Läkaren frågar mig om upplevda symptom på urinvägsinfektion. Jag hade inte känt något särskilt tyckte jag - förutom att behöva gå på toaletten ofta, och en ökad känsla av tryck och spänning över urinblåsan. Men detta hade jag tolkat som normala effekter av graviditeten och alltmer växande mage. Vid lite reflektion inser jag att denna känsla ändå ökat väldigt mycket den senaste tiden.
Jag får antibiotika utskrivet, och information om att man ska följa upp med odling av urinprovet. Snabbanalysen hade inte visat något tecken på infektion, men eftersom mitt prov var så färskt är svaret osäkert.
Efter att ha tagit antibiotikan i två dagar börjar sammandragningarna äntligen lätta i styrka, efter tre dagar är smärtan nästan borta och sammandragningarna mycket mildare och inte lika frekventa. Jag känner också att trycket på urinblåsan (känslan av trängningar) lättar, och inser att den känsla av spänning/smärta jag haft på sistone i samband med trängningarna nog inte varit helt normal.
Så sammanfattningsvis - jag har troligtvis gått med UVI ett tag utan att vara medveten om det. Symtom på urinvägsinfektion "kan ibland vara svårtolkade eftersom exempelvis täta trängningar och låga buksmärtor är vanligt förekommande vid graviditet. Sammandragningar är ett vanligt förekommande symtom vid UVI under graviditet" (1).
Jag är tacksam att ha fått hjälp snabbt och efter några dagar känner jag äntligen att jag kan släppa oron över att detta i allra värsta fall skulle kunna trigga en (alldeles!) för tidig födsel.
Länkar med lite mer info:
1. vardgivare.skane.se/vardriktlinjer/infektionssjukdomar/ako/urinvagsinfektion-under-graviditet2/
2. www.libero.se/du-just-nu/artiklar1/gravid/urinvagsinfektion-som-gravid/