• Mirosen

    HSP- Hur märks det hos dig?

    Hej, 

    Ni som också är HSP (Highly sensitive person). Hur märks detta tydligast hos er och vad är den främsta bördan anser ni? Själv upplever jag att när jag ständigt läser av och försöker känna in allas humör, så blir jag tillslut väldigt mentalt trött. Vore lite intressant att höra av andra Glad

  • Svar på tråden HSP- Hur märks det hos dig?
  • Anonym (R)

    Har du något barndomstrauma som gör att du blir osäker och ständigt gör stora ansträngningar för att läsa av andras humör för att förebygga obehag? 

  • Anonym (Az)
    Anonym (R) skrev 2023-04-03 22:07:44 följande:

    Har du något barndomstrauma som gör att du blir osäker och ständigt gör stora ansträngningar för att läsa av andras humör för att förebygga obehag? 


    Är det VM i hobbypsykolog eller? Varför vill du trycka ned andra?
  • Anonym (g)
    Anonym (Az) skrev 2023-04-03 22:22:39 följande:
    Är det VM i hobbypsykolog eller? Varför vill du trycka ned andra?

    Varför tar du detta som ett försök att trycka ner TS?


     


     

  • Mirosen

    Jag ser det inte som ett försök att trycka ned mig. 
    Jag har varit med om en hel del som gjort min barndom otrygg. Så visst är det fullt möjligt att jag läser av andra för att anpassa mig eller för att undvika konflikter i viss mån. 
    Men först och främst var jag nyfiken på hur detta ter sig hos andra 🙂

  • Anonym (R)
    Mirosen skrev 2023-04-09 19:19:41 följande:

    Jag ser det inte som ett försök att trycka ned mig. 
    Jag har varit med om en hel del som gjort min barndom otrygg. Så visst är det fullt möjligt att jag läser av andra för att anpassa mig eller för att undvika konflikter i viss mån. 
    Men först och främst var jag nyfiken på hur detta ter sig hos andra 🙂


    Vad bra att du tog det som det var menat. Det är ju väldigt vanligt med en slags "hypervaksamhet" som automatiskt slås på i sådana situationer om man vuxit upp med olika typer av otrygghet. Man läser konstant tecken och stämningar i så fall, på utkik efter att förebygga obehag. Jag har själv haft det så. Detta, till skillnad från att vara autistisk och kämpa med att "läsa rummet" till utmattningens gräns och över, går ju att arbeta mer framgångsrikt med och till och med få bort. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Az) skrev 2023-04-03 22:22:39 följande:
    Är det VM i hobbypsykolog eller? Varför vill du trycka ned andra?
    Det låter som att du är starkt benägen att tolka in illvilja runt dig. Det går också att jobba med. 
  • Anonym (Lina)

    Börda vet jag inte, men jag blir negativt påverkad av för mycket sinnesintryck. Har låg tolerans för dofter och höga ljud, samt stora folksamlingar. Det hade varit praktiskt att inte bli så påverkad av min omgivning. Jag är dessutom känslig för ganska många klädmaterial eller plagg som känns hårda mot eller tighta mot kroppen. 

  • Anonym (Az)
    Anonym (R) skrev 2023-04-09 21:36:24 följande:
    Det låter som att du är starkt benägen att tolka in illvilja runt dig. Det går också att jobba med. 

    Jag blir bara jävligt trött på att höra att man varit med om ett trauma för att man har de egenskaper man har som hsp.

    Dessa egenskaper har sin plats i evolutionen och utan dem hade artens överlevnad varit betydligt sämre.

    HSP är ingen diagnos. Det är viktiga förmågor som räddat livet på massvis av människor som inte har samma förmågor. 

    Sen menar jag inte att egenskaperna är bättre än andra. Det är mångfalden som gjort oss framgångsrika som art.

  • Anonym (Känner igen mycket)

    Jag stämmer in på väldigt många punkter av hsp men det är eips (borderline) och histrionisk. Det har vissa likheter.

    Nu vet jag att säkert nån vill ta fasta på det och kalla det samma sak, att hsp är tecken på borderline...men nej bara nej inte samma sak :D

  • Anonym (R)
    Anonym (Az) skrev 2023-04-09 22:04:08 följande:

    Jag blir bara jävligt trött på att höra att man varit med om ett trauma för att man har de egenskaper man har som hsp.

    Dessa egenskaper har sin plats i evolutionen och utan dem hade artens överlevnad varit betydligt sämre.

    HSP är ingen diagnos. Det är viktiga förmågor som räddat livet på massvis av människor som inte har samma förmågor. 

    Sen menar jag inte att egenskaperna är bättre än andra. Det är mångfalden som gjort oss framgångsrika som art.


    HSP har dock inga belägg som personlighetstyp,. Jag tycker heller inte det är så viktigt utan snarare att man känner på ett visst vis, är på ett visst vis och hur man hanterar sig själv. Men det är förstås fritt fram att beskriva sig som extra känslig eller högkänslig. Det som beskrivs under HSP stämmer dock in på antingen trauma, särskilt om man talar om att ständigt läsa av, eller autism om man uppfyller allt som beskrivs.
Svar på tråden HSP- Hur märks det hos dig?