• Anonym (losingmymind)

UVI efter varje samlag - HIPREX?

Godmorgon!
    Jag håller på att bli knäckt här. I dec/jan hade jag återkommande UVI. I januari hade jag i princip varje vecka. Några har jag läkt ut själv, men majoriteten har jag tagit antibiotika för. 2 gånger har det gått upp i njurarna och jag har blivit riktigt sjuk.

Får enbart dessa problem då jag har haft samlag med min partner. Har aldrig haft en infektion p.g.a. något annat. Är 24 år nu men hade samma problem då jag var tonåring. Men då fuskade man med allt runtomkring (kissade inte efter samlag, drack dåligt, ja ni vet) och en dag så bara försvann det ändå. 

Jag har gått ur ett 5 årigt förhållande för 6 månader sen. Med mitt ex hade jag aldrig några problem. Men han som jag träffar nu verkar jag inte tåla... och det är så himla tråkigt. Har testat för könssjukdomar och det är uteslutet. 

Gör alla de "husmorsknep" som alla har tipsat om i alla tider. De kan lindra lite eller funka om man lyckas sätta emot väldigt tidigt. Har testat tillskott med tranbär, mannose oc h UVA-E, funkar ej. Har under 3 månader ätit furadantin efter varje samlag och det har funkat. Men min läkare säger att det inte är en långtidslösning på problemet. Och det har han ju rätt i. Så jag slutade med tabletterna här om veckan och gissa vad? UVI 3 dagar senare.
    Nu har jag fått Hiprex på recept och väntar med spänning på om det kommer funka. Ska äta dem varje dag. Har dock problem nu med att det svider då jag kissar. Funderar på om det kan vara tack vare Hiprexen? Någon annan med erfarenhet?

Är det någon som annars sitter på ett gyllene tips? Håller på att tappa det. 

• Svar på tråden UVI efter varje samlag - HIPREX?
  • Gurk11

Har det tagits odling så du vet vilken sorts bakterier det är? UVI beror nästan alltid på tarmbakterier så det gäller att vara noga med hygien. Prova att både du och din partner duschar och tvättar er noga innan samlag och att du sedan kissar och tvättar dig igen efteråt. Måste vara väldigt besvärligt det där! ????

• Anonym (losingmymind)

Har tagits odling flera gånger. Alltid samma bakterier..... Skulle säga att vi är noga med hygienen. Används dyra intimprodukter för tvätt och försöker hålla det på en lagom nivå så att man inte rubbar bakteriefloran.

Ja det är sjukt besvärligt. Men är tydligen ganska vanligt bland kvinnor detta. 

• Anonym (Liknande)

Hej!
    Jag har haft exakt samma besvär tidigare i mitt liv, UVI efter sex var mer regel än undantag. Skillnaden blev när jag var singel ett längre tag. Började tvätta mig med barnolja istället för annan intimtvål, använde luftigare trosor och inte string. Efter det försvann problemen nästan helt, men jag har märkt att om jag duschar precis innan sex så att det är mer torrt och man kanske inte hinner bli lika fuktig innan så får jag ofta känningar av UVI som jag nuförtiden oftast hinner kurera själv med att dricka massor med vatten. Men som det var förr hjälpte det aldrig med husmodersknep med äppelcidervinäger, tranbärsjuice osv. Så mitt tips är att tänka på att försöka få till en bra miljö för snippan alla dagar i veckan :)

Svar på tråden UVI efter varje samlag - HIPREX?