• Anonym (Gigi)

Hur tar jag upp frågan om när han vill flytta ihop på bästa sätt?

Jag är en kvinna på 31 och min partner är en man på 43.

Vi har träffats i lite mer än ett år nu, var lite trögt i början pga distans men nu bor vi bara 40 minuter bort och i samma stad. Träffas sedan årsskiftet i snitt 3-4ggr/veckan, har daglig kontakt via sms, träffat varandras familj och sagt att vi älskar varandra.
    Han har en son på 4 år som det fungerar bra med och ibland hittar vi på saker ihop. Jag har en önskan om ett barn i framtiden vilket jag tagit upp och han kunde absolut tänka sig ett syskon till sonen. Har dock inte pratat om NÄR, vilket kanske kan behövas då jag inte är 20 längre.
    Vi har ju inte umgåtts så intensivt så länge så det är inte aktuellt att flytta ihop nu, men jag skulle vilja ha lite råd på hur man tar upp det.
    Han köpte en lägenhet med tre rum för ett par år sedan. I helgen började han prata lite om att han skulle vilja renovera köket i den osv vilket såklart betyder att han inte tänker flytta därifrån snart. Jag vet inte hur han tänker att det ska bli framöver.
    Ska vi bo ihop i hans lägenhet framöver? Är den stor nog att bo i om vi t.ex skulle skaffa barn osv osv 
    Vill inte hetsa frågan men diskutera lite planer på sikt. Tips på hur man tar upp frågan? :)
  • Svar på tråden Hur tar jag upp frågan om när han vill flytta ihop på bästa sätt?
  • Anonym (du)
    Anonym (Gigi) skrev 2023-04-04 12:24:47 följande:
    Hur tar jag upp frågan om när han vill flytta ihop på bästa sätt?

Jag är en kvinna på 31 och min partner är en man på 43.

Vi har träffats i lite mer än ett år nu, var lite trögt i början pga distans men nu bor vi bara 40 minuter bort och i samma stad. Träffas sedan årsskiftet i snitt 3-4ggr/veckan, har daglig kontakt via sms, träffat varandras familj och sagt att vi älskar varandra.
    Han har en son på 4 år som det fungerar bra med och ibland hittar vi på saker ihop. Jag har en önskan om ett barn i framtiden vilket jag tagit upp och han kunde absolut tänka sig ett syskon till sonen. Har dock inte pratat om NÄR, vilket kanske kan behövas då jag inte är 20 längre.
    Vi har ju inte umgåtts så intensivt så länge så det är inte aktuellt att flytta ihop nu, men jag skulle vilja ha lite råd på hur man tar upp det.
    Han köpte en lägenhet med tre rum för ett par år sedan. I helgen började han prata lite om att han skulle vilja renovera köket i den osv vilket såklart betyder att han inte tänker flytta därifrån snart. Jag vet inte hur han tänker att det ska bli framöver.
    Ska vi bo ihop i hans lägenhet framöver? Är den stor nog att bo i om vi t.ex skulle skaffa barn osv osv 
    Vill inte hetsa frågan men diskutera lite planer på sikt. Tips på hur man tar upp frågan? :)
    Du behöver ju framför allt lära känna sonen bättre om ni ska bo tillsammans.

Troligen tycker mannen att det är för tidigt att efter ett år börja prata om nåt som kommer att påverka sonens liv så pass mycket. Även fler barn måste han ju fundera över, dels för sin sons skull, men uppenbarligen höll hans tidigare relation inte så länge efter att de fick barn, så han kanske har skäl att vara mer försiktig om det ska bli en till relation med eventuella barn. 
  • Anonym (Man)

Men förstår du inte hur du stressar mannen?
    Ni har varit ihop ett år bara. Det handlar liksom inte om barnet utan om att det är alldeles för tidigt i relationen att fatta så stora beslut som att flytta ihop.

• Anonym (Gigi)
    Anonym (Man) skrev 2023-04-04 12:45:09 följande:

Men förstår du inte hur du stressar mannen?
    Ni har varit ihop ett år bara. Det handlar liksom inte om barnet utan om att det är alldeles för tidigt i relationen att fatta så stora beslut som att flytta ihop.

Det bästa är ju prata om någon slags tidslinje. Efter ett år bör man ju veta var man har varandra även om man inte flyttar ihop direkt.

Barnfrågan tog jag ju upp tidigt, det funkar ju inte att när man är 30 att träffas i fem år för att mannen sedan ska säga att han är klar med barn t.ex. så man måste ju veta vad man vill men ta det i lugnt tempo tycker jag.
  • Anonym (Gigi)

Du: ja absolut måste jag lära känna sonen, men det är ju på gång och funkar bra än så länge. Fler barn är ju inget han "måste fundera" över vad jag förstått utan det har verkat snarare som att han tycker det vore trist om sonen inte fick några syskon. Han är själv uppvuxen med flera syskon.

Hans ex hade tyvärr en skör psykisk hälsa så det är mycket pga det de gick isär. Vill inte hetsa något men någon slags ungefärlig "timeline"  hade varit bra för mitt eget lugn, man är ju inte fertil hur länge som helst.

• Anonym (fråga)

Jag tycker att det låter bra att prata om det. Hur ska man annars veta vad den andra tänker?

Du skulle kunna börja med att säga t.ex:
    "jag har funderat en del på framtiden på sistone. Har du det?"
    "jag ser att om det fortsätter såhär bra som vi har det nu - så ser jag framför mig att vi så småningom flyttar ihop, kanske om ett år, och sedan om det känns lika härligt, vill jag ha barn. Jag kan tänka mig att flytta in hos dig (om du nu kan det) eller leta något annat tillsammans"
    "jag vill inte stressa fram något men samtidigt vill jag ju inte "råka slösa tid" på någon med helt andra framtidsvisioner eller tidsramar än vad jag har"

Det kan ju vara smart att säga typ "jag vill berätta vad jag tänker men du behöver inte tänka samma eller svara direkt" nånstans också. Lycka till!

• Anonym (Man)
    Anonym (Gigi) skrev 2023-04-04 12:50:16 följande:
    Det bästa är ju prata om någon slags tidslinje. Efter ett år bör man ju veta var man har varandra även om man inte flyttar ihop direkt.

Barnfrågan tog jag ju upp tidigt, det funkar ju inte att när man är 30 att träffas i fem år för att mannen sedan ska säga att han är klar med barn t.ex. så man måste ju veta vad man vill men ta det i lugnt tempo tycker jag.
    Fast ni kvinnor verkar vilja snabbspola till milstolpe ef milstolpe? Varför sådan hets hela tiden? Varför inte bara njuta av tiden ihop utan att allt skall planera efter en tidsram
  • Anonym (Gigi)
    Anonym (Man) skrev 2023-04-04 12:55:55 följande:
    Fast ni kvinnor verkar vilja snabbspola till milstolpe ef milstolpe? Varför sådan hets hela tiden? Varför inte bara njuta av tiden ihop utan att allt skall planera efter en tidsram
    Därför att kvinnor har biologisk press på oss som ni inte har, det hade varit skönt att vara fertil hur länge som helst utan att behöva stressa men så här ser verkligheten ut.
  • Anonym (L)

Barn har ni redan pratat om och han kan tydligen tänka sig ett till barn. Då behöver du fundera på om du vill ha flera barn eller om det räcker med ett barn för dig? Han kanske inte är öppen för att skaffa flera barn utan bara ett till, och då får du ta ställning till det. Många har ju en önskan om flera barn medan vissa bara vill ha ett barn.

Kanske du kan fråga ungefär när han skulle kunna tänka sig ett till barn. Förtydliga att du inte vill pressa och att du absolut inte menar att ni ska skaffa barn i detta nu, men att du vill veta om ungefär hur lång tid han kan tänka sig ett till. Då kan du förklara att du vill veta eftersom du trots allt är 31 år och inte kan eller vill vänta hur länge som helst och därför är det bra att ha någon typ av tidsram. Då får du ta ställning till det som sägs då. Om du känner att han vill vänta mycket längre än vad du vill så kanske du måste försöka hitta någon annan.

Jag kan förstå om du känner en viss stress över barnfrågan, men jag rekommenderar verkligen att INTE skaffa barn fören ni har bott ihop ett bra tag och verkligen lärt känna varandra på riktigt. Man lär känna varandra ännu bättre när man bor ihop och delar vardagen tillsammans. Då kommer personens riktiga sidor fram och konflikterna blir ofta fler. Först måste ni prova att bo ihop och se hur det känns. Om man skaffar barn utan att ha den där stabila grunden så är det bäddat för problem. Sedan måste man ju också diskutera igenom hur man ser på det här med barnuppfostran och liknande. Hur man ser på sitt ansvar som förälder, för där kan det krocka.

Vad gäller att flytta ihop så kan du ju fråga honom hur han ser på er framtid. Säg att du har funderat och att du gärna vill att ni flyttar ihop så småningom. Förtydliga att du inte menar nu, och att du inte vill stressa. Säg att du bara vill prata lite om det för att få höra vad han känner. När du pratar med honom om detta samt när du tar upp barnfrågan gällande ungefär när han skulle kunna tänka sig ett till barn så är det viktigt att du bara förklarar hur du känner, samtidigt som du absolut inte ska försöka stressa honom och inte försöka få honom att vilja flytta ihop nu eller skaffa barn nu. Då kommer han troligtvis bli irriterad och känna sig pressad.

Även om du är 31 och inte kan vänta hur länge som helst om du vill ha barn så är det ändå viktigt att inte drabbas av fullständig stress, för då gör man ofta dumma val. Ett (potentiellt) dumt val skulle kunna vara att skaffa barn med någon man inte känner fullt ut (vilket man inte gör om förhållandet är nytt). Men absolut att du ska kunna lyfta frågan och diskutera lite smått, säga vad du känner och verkligen framföra att du, med tanke på din ålder och önskan om barn, känner att det är viktigt att ta upp detta. 

• Anonym (Y)

Jag skulle aldrig, oavsett ålder, skaffa barn med någon som jag har varit tillsammans med i kortare tid än fem år. Detta på grund av att jag vill lära känna personen så bra som möjligt. Vill att vi ska känna varandra på djupet och självklart ska vi ha bott ihop innan vi då skaffar barn. Vill se ordentligt hur det är att leva med personen, hur personen är i vardagen, innan jag bestämmer mig för att vi ska skaffa barn. Vill se att förhållandet är STABILT innan barn kommer på fråga.

Att lära känna någon på djupet tar tid. Vill se att det verkligen håller och att det inte dör ut när nyförälskelsen har lagt sig. Därför har jag satt en ungefärlig tidsram på fem år.

Jag förstår att man känner mer stress ju äldre man blir men då får man ställa sig frågan om man tycker att det är värt att stressa in i något bara för att man ska få barn. Jag tycker inte det. Det beror ju dock på vad man själv känner. Är man okej med att eventuellt bli ensamstående förälder om förhållandet tar slut kort efter man fått barn? Eller har man en dröm om att leva ett riktigt familjeliv som en kärnfamilj?

Sedan kan ju förhållandet ta slut ändå, oavsett hur lång eller kort tid man har varit tillsammans, men man minimerar i alla fall den risken att bli ensamstående småbarnsförälder om man ser till att skaffa barn med någon som man har varit tillsammans med ett bra tag och verkligen känner på djupet. Då vet man vad det är för typ av person man har att göra med och vad man kan förvänta sig av denne i rollen som förälder. Det vet man inte riktigt annars. Det måste vara stabilt. 

Jag vet ett par som nyligen fått barn. Deras första barn. De hade varit tillsammans i ungefär två år. Vid födelsen visade det sig att barnet har downs syndrom och det är tydligen ännu mer bråk mellan föräldrar nu, mycket slit. De upplever att det är tuffare nu än innan, vilket jag förstår. 

Många tror att barnen lappar ihop förhållandet och gör det lättare, men så är det inte. 

Att skaffa barn är ett väldigt stort åtagande. Ett mycket stort ansvar. Bor man ihop med den andra föräldern till barnet så kommer förhållandet påverkas, på många sätt. Ofta blir det mer konflikter och slit i förhållandet. Många orkar inte det där. Det är väldigt tufft. Sedan kan man få ett barn som är mer krävande också, och då ska man kunna hantera det på ett bra sätt och kunna samarbeta och komma överens. Om det skulle ta slut så ska man också veta med sig att man troligtvis kommer behöva ha kontakt med den här personen i många år framöver, gällande barnet. 

Detta är hur jag resonerar. Andra behöver inte hålla med mig. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Gigi) skrev 2023-04-04 14:09:38 följande:
    Därför att kvinnor har biologisk press på oss som ni inte har, det hade varit skönt att vara fertil hur länge som helst utan att behöva stressa men så här ser verkligheten ut.
    Fast det där gäller kvinnor som redan har barn/inte vill ha barn också. Det skall flyttas ihop snabbt, semestras snabbt mm
  • Kaede

Ett år är inte kort tid när man är över trettio. Handling och teori behöver inte överensstämma. Man borde kunna prata om vad man vill ha och drömmer om i sin relation utan Att för den skull genomföra på en gång. Jag skulle ha tagit upp det i stil med. Hur ser du på barn och bo ihop och allt det där? Hur ser du på mig som en permanent del av ditt barns liv så småningom? För kan han efter ett år inte se er ihop for life med fler barn och gemensamt hem så kanske du inte vill/kan satsa på honom heller? du är över trettio och vill kanske ha två barn. Om du ska vänta tre fyra år på första och sedan tre fyra år till på andra så kanske du börjar snudda vid fyrtio-strecket. Det är i sin ordning kanske men det är stora livsfrågor och de behöver man kunna prata igenom med den man tänker dela hela stora livet med! Min åsikt alltså. 

Mitt ex visste aldrig når han ville ngt. Han ville ha barn men sen. Han kunde fundera på att gifta sig men senare. Han ville leva först. Ha livet intakt. Alla livssteg vi tog gjordes på mitt initiativ, vilket han sa nej till först. Då är ju jag en sådan som går vidare. Inga hard feelings. Jag respekterade hans inställning fullt ut. Men samtidigt kunde jag ju inte bo kvar där jag bodde längre kände jag. Så jag ville vidare medan jag väntade in. Han ville inte bo ihop för det var för tidigt efter ett år så då kollade jag på lägenheter med mina kompisar för jag ville bo någon annanstans. När jag skulle flytta ihop med mina vänner och han insåg att hans gemensamma liv med mig skulle ske i hans korridorsrum eller i fyran jag och mina kompisar funderade på ville han plötsligt flytta ihop. Jag gjorde det ju inte för att forcera honom men det var liksom inte förrän jag levde mitt liv som JAG ville i väntan på att han skulle hoppa på tåget han -ville-samma saker. Min nuvarande och jag konstaterade krasst och förälskat på samma gång att nu är det vi resten av livet så vi kunde ju bara ta det som saker och ting kom. Men från första dejten ungefär har det varit underförstått att vi ska bo ihop, dela allt och engagera oss fullt ut i allt viktigt. Exet kunde inte säga efter flera år om han ville ha barn än. Jag tyckte att då får vi bryta för jag VET att jag vill ha barn och efter flera år ihop tänker jag inte vara ihop med någon som inte vet var han står(dessutom över trettio). Säg nej så jag kan förhålla mig. Eller ja och förhåll dig  själv. Jag behövde fundera på vår relation för för mig var det otänkbart att vara ihop med honom resten av livet utan barn. Sekunden han insåg på riktigt att jag var på väg bort (igen-inget spel från min sida men jag prioriterade mitt liv över hans) då ville han plötsligt visst ha barn. Nuvarande kunde prata om barnfrågan på ett sakligt sätt tidigt och jag med men det var inget vi skyndade igenom. Blev bara logiskt när det kom till preventivmedels-snacket. Hur skydda och vad gör vi om.

Mitt enda tips till alla människor i relationer är att vara med någon som man kan prata igenom stora livsfrågor med utan att det blir dålig stämning. Var med någon du vågar säga vad du längtar efter, behöver, villhöver och som du kan vara ärlig med kring vad du tänker kompromissa med. Allt annat är slöseri med tid. 

Svar på tråden Hur tar jag upp frågan om när han vill flytta ihop på bästa sätt?