• Anonym (Ledsen)

Inget bra verkar hända mig

Livet bara förbättrar sig för alla omkring mig. De personer som jag känner som var ensamma tidigare hittar alla sina personer och blir inbjudna till saker som jag endast kan drömma om. Samtidigt kan jag bara inte hitta någon som skulle vilja vara vän med mig (jag har försökt i princip överallt). Jag blir inte tagen seriöst av personerna i min miljö, vilket leder till att jag inte kan åstadskomma någonting (går på en IT kurs och är tagen mindre seriöst pga att jag är tjej. Känner att jag missar mycket på detta). Jag vet inte vem jag är menad att vara, och såklart finns det heller ingen som förstår mig. Jag har ingen idé hur jag kan gå framåt karriärsmässigt och kommer med högst sannolikhet sluta som en inte alls så unik person som aldrig gjorde någonting speciellt i livet.
    Alla säger bara att jag ska ta plats mer och jobba mot mina mål, men det fungerar bara inte. Fortfarande ensam och jag vet inte ens vilka mål jag vill ha. Det hjälper inte heller att jag är med högst sannolikhet ful. Fick några komplimanger på sistone men det enda jag fick från en främling nyligen var "du ser ut som en nörd" och efter att jag frågade om det var dåligt sa han bara "nä du är ändå söt".

Ville bara kasta ur mig allt det där. Jag har gått på en psykolog vilket förbättrade mitt mående men fortfarande kan jag se hur ödet är oftast emot mig

• Svar på tråden Inget bra verkar hända mig
  • Fröken Allvar

Hej. 

Jag har lite svårt att tolka din text, så då tänker jag att du inte riktigt förstår dig själv heller. 

Du tror att du är ful, men har fått komplimanger på sistone, varav ett exempel är att du är "söt som nörd" . Det tycker jag var konstigt sagt. Något som en ung person skulle säga på högstadiet. Men alla har omogna sidor. 

Du kände ett antal ensamma människor tidigare som det går bättre för socialt nu.  Det verkar som om de har valt bort dig. I så fall är det bara att acceptera. Jag känner igen att det inte är roligt att upptäcka att människor gått vidare men sånt är livet. 

Det finns samtidigt ett antal människor omkring dig som berättar för dig att du ska nå dina mål. Vilka är de? Gillar du dem? Jag tycker att de verkar störiga att ha omkring sig när man söker. Kan du distansera dig och tänka att det handlar om dem och inte om dig? Eller ligger det något i vad de säger? 

Du går en IT-kurs med killar och låter inte överdrivet begeistrad men vet inte vad du vill göra istället. Ödet är oftast emot dig. Det låter som om du känner dig maktlös inför din situation, är det korrekt? 

• Anonym (Ledsen)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 15:06:46 följande:

Hej. 

Jag har lite svårt att tolka din text, så då tänker jag att du inte riktigt förstår dig själv heller. 

Du tror att du är ful, men har fått komplimanger på sistone, varav ett exempel är att du är "söt som nörd" . Det tycker jag var konstigt sagt. Något som en ung person skulle säga på högstadiet. Men alla har omogna sidor. 

Du kände ett antal ensamma människor tidigare som det går bättre för socialt nu.  Det verkar som om de har valt bort dig. I så fall är det bara att acceptera. Jag känner igen att det inte är roligt att upptäcka att människor gått vidare men sånt är livet. 

Det finns samtidigt ett antal människor omkring dig som berättar för dig att du ska nå dina mål. Vilka är de? Gillar du dem? Jag tycker att de verkar störiga att ha omkring sig när man söker. Kan du distansera dig och tänka att det handlar om dem och inte om dig? Eller ligger det något i vad de säger? 

Du går en IT-kurs med killar och låter inte överdrivet begeistrad men vet inte vad du vill göra istället. Ödet är oftast emot dig. Det låter som om du känner dig maktlös inför din situation, är det korrekt? 

Utseende: Ja jag fick komplimanger men dessa kommer nästan endast från personer som är nära till mig, så såklart att de inte skulle säga när de tycker att jag är ful. Själva faktumet också att den där främlingen sa att jag är söt endast efter att jag ställde frågan om jag verkligen ser dåligt ut (det vore bättre om han sa det av sig själv utan att jag behövde fråga). Denna främling var dessutom 20 år

Kompisar: De personer som jag nämnde är främst nätkompisar som bor i andra länder, därför kan jag inte ens träffa dem. Det är också de som har berättat för mig att jag ska nå mina mål och ja, jag gillar dem. Är inte arg över att de säger så men jag vet bara inte vilka mål jag ska sträva mot och när jag äntligen ska bestämma mig kommer det säkert att bli för sent. Bland nätkompisarna var de flesta ensamma och alla av dem har nu börjat bli inbjudna på resor, övernattningar, fester och mycket annat. Några har till och med ljugit om att de var ensamma, inklusive min bästa nätkompis som också sa (efter 1,5 år) att halva tiden gillade han inte vårt vänskap och att han är gladare utan mig.

Jag gillar också IT kursen och vill jobba med datorer, men det är inte direkt så att jag har chansen att åstadskomma något speciellt. Jag har hört talas om personer som blev inbjudna till stora tech-event med övernattning på 5-stjärniga hotell, men jag är helt enkelt inte tagen seriöst nog att ens ha chansen att få ett sådant inbjudan. 

Borde nog ha inkluderat några av dessa detaljer
  • Fröken Allvar

Okej. Är det viktigt för dig att du blir något speciellt? Det kanske blev lite som en ungdomlig drömvärld ni byggde upp tillsammans, och som du nu har vaknat lite från?

De flesta människor ser bra ut men är inte jättesnygga. Kanske har du lite orealistiska förväntningar på mycket, som byggts upp via nätet? 

Jag ser det som positivt att du uppskattar din utbildning. IT-kunniga kommer nog alltid att behövas. 🙂

• Anonym (Ledsen)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 19:28:31 följande:

Okej. Är det viktigt för dig att du blir något speciellt? Det kanske blev lite som en ungdomlig drömvärld ni byggde upp tillsammans, och som du nu har vaknat lite från?

De flesta människor ser bra ut men är inte jättesnygga. Kanske har du lite orealistiska förväntningar på mycket, som byggts upp via nätet? 

Jag ser det som positivt att du uppskattar din utbildning. IT-kunniga kommer nog alltid att behövas. 🙂

Ja, för mig är det viktigt. Jag vill åstadskomma någonting. Jag vet att det kanske låter som att jag har höga förväntningar eller drömmer som många andra personer om att vara en världskändis, men jag tar det seriöst. Jag vet bara inte vilka möjligheter jag har. Och såklart vill jag inte heller bli ensam och jag vill ha personer som jag kan ha kul med (som alla andra). Utseendemässigt vill man ju inte heller vara ful
  • Fröken Allvar
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-05 20:25:07 följande:
    Ja, för mig är det viktigt. Jag vill åstadskomma någonting. Jag vet att det kanske låter som att jag har höga förväntningar eller drömmer som många andra personer om att vara en världskändis, men jag tar det seriöst. Jag vet bara inte vilka möjligheter jag har. Och såklart vill jag inte heller bli ensam och jag vill ha personer som jag kan ha kul med (som alla andra). Utseendemässigt vill man ju inte heller vara ful
    Det är mycket relaterbart, mycket av det du skriver. Jag tror att du behöver vara ensam, men att ha alla vänner på nätet och över hela världen gör att din bild av vad som är möjligt kan vara lite större än vad du har fog för. Samtidigt så vill inte jag vara någon som sticker hål på drömmar. Jag har haft många, några blev inget med och några blev verklighet!

Utseendet går att påverka till en viss gräns men du kan inte bli väldigt mycket snyggare än din grund.

Har du funderat över vilka personer du själv brukar ha kul tillsammans med?

Vill du bli en världskändis? 
  • Fröken Allvar

Jag tror INTE att du behöver vara ensam, skulle det stå. 

• Anonym (Challe)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-05 14:48:27 följande:
    Inget bra verkar hända mig

Livet bara förbättrar sig för alla omkring mig. De personer som jag känner som var ensamma tidigare hittar alla sina personer och blir inbjudna till saker som jag endast kan drömma om. Samtidigt kan jag bara inte hitta någon som skulle vilja vara vän med mig (jag har försökt i princip överallt). Jag blir inte tagen seriöst av personerna i min miljö, vilket leder till att jag inte kan åstadskomma någonting (går på en IT kurs och är tagen mindre seriöst pga att jag är tjej. Känner att jag missar mycket på detta). Jag vet inte vem jag är menad att vara, och såklart finns det heller ingen som förstår mig. Jag har ingen idé hur jag kan gå framåt karriärsmässigt och kommer med högst sannolikhet sluta som en inte alls så unik person som aldrig gjorde någonting speciellt i livet.
    Alla säger bara att jag ska ta plats mer och jobba mot mina mål, men det fungerar bara inte. Fortfarande ensam och jag vet inte ens vilka mål jag vill ha. Det hjälper inte heller att jag är med högst sannolikhet ful. Fick några komplimanger på sistone men det enda jag fick från en främling nyligen var "du ser ut som en nörd" och efter att jag frågade om det var dåligt sa han bara "nä du är ändå söt".

Ville bara kasta ur mig allt det där. Jag har gått på en psykolog vilket förbättrade mitt mående men fortfarande kan jag se hur ödet är oftast emot mig

Det spelar ingen roll hur du ser ut. För kvinnor och omgivningen runtomkring kan det klassiskt vara enda verktyget för att sätta dennes värde. Du är mer än bara kroppen och utseendet du besitter. Är nog annorlunda för killar.

Du skapar ditt eget öde. Testa visualisera din framtid. Skapa en moodboard med saker du vill uppnå.
  • Anonym (Ledsen)

Gissar på att saker (att jag endast får komplimanger från nära personer och att jag blev kallad för nörd) ändå pekar på att jag faktiskt ser dåligt ut 

• Fröken Allvar

Om du inte ser så bra ut som du skulle vilja, hindrar det dig från att göra saker som du vill? Hur blir du behandlad av människor du möter? 

• Anonym (Ledsen)

Är det definitivt att man är ful om alla dessa saker händer?

• Carolatom07

Oj, jag skulle kunna skriva långa haranger om hur ödet har varit emot mig och hur mycket motgångar jag haft i livet. Men jag nöjer mig med att konstatera att du är långt ifrån ensam.

Kämpa på, det är ändå så att ju mer du är i olika sociala sammanhang, desto mer ökar dina chanser.

• Fröken Allvar

Du verkar väldigt upptagen av att få veta om du är ful eller inte. Det är ingenting som vi kan hjälpa dig med, åtminstone inte jag. 

Svar på tråden Inget bra verkar hända mig