• Anonym (Anonym)

Ska framtänderna de ut såhär?

Jag va hos tandläkaren igår akut för att kolla på en tand som jag

har problem med. Hon Gick lite snabbt igenom mina andra tänder men inte jätte noggrant. Kollade idag nogrannt på mina framtänder och ser att det är vit streck i mitten utav tänderna. Ingen tandläkare har nämnt något om att det eventuellt skulle kunna vara en spricka/repa. Så jag undrar om era tänder ser liknande ut med en rand mitt på? Tog bild med blixt så det syns väldigt tydligt på bilden än vad det gör i verkligheten.

• Svar på tråden Ska framtänderna de ut såhär?
  • Anonym (gg)

Det är ju en spricka, jag har en också. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (gg) skrev 2023-04-05 15:39:47 följande:

Det är ju en spricka, jag har en också. 

Okej. Är de farlig? Vad gör man åt de? Har på exakt samma ställe på alla framtänder typ 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-04-05 15:46:19 följande:
    Okej. Är de farlig? Vad gör man åt de? Har på exakt samma ställe på alla framtänder typ 
    Jag har haft min sedan jag var 11 år, det ledde till att även en bit lossnade av framtanden kanske 10-15 år senare. I övrigt har de inte velat göra något åt den, och det är inte som den stört utöver den där lilla biten som lossnade.
  • Anonym (tänder)

Sprickor gör man ingenting åt, helt normalt.

Det enda som skulle gå att göra vore ju att förstöra/borra upp hela tanden och lägga i lagning. Ingen vettig tandläkare skulle gå med på att förstöra en hel och fungerande tand på det sättet.

• Anonym (Ps)

Sprickor är helt naturligt. Det kan bli så när vi äter väldigt kallt. Det är skillnad på sprickor i emaljen och sprickor i tanden.

Svar på tråden Ska framtänderna de ut såhär?