• mkk

slänt

Jag är helt oduglig tyvärr när det gäller trädgård. Men nu måste jag fixa till på baksidan, måste ha lite råd ang växter. Mesta delen av baksidan är en slänt, vad kan växa i en slänt där vattnet i stort sett rinner igenom???

• Svar på tråden slänt
  • Tinnie

Vi har ett par släntar, i den ena kommer vi att lägga natursten, just bara för att vi ska slippa ha två svårjobbade projekt. Den slänten som vi kommer att ha kvar, är en rejäl bred och ganska brant slänt. Har börjat att plantera växter i den. Flyttade dit några ginst buskar, som jag placerade högst upp i slänten. Jag har massor med lökväxter, tupaner, krokus, liljor av olika de slag. Jag har tom planterat vitlök i den. Höstaster, astilbe, Iris, mm. finns i den. Längre ner har jag planterat vildvin och olika klätterväxter, det är en hel del olika klematis som växer i den. Det enklaste som du kan göra är egentligen att prata med personalen på en handelsträdgård. Vad som är jätteviktigt, är jordförbättring. Kompost och torv mm. Så fort jag planterar något i slänten, så när jag har grävt gropen, så vattnar jag den, låter vattnet sjunka undan, vattnar igen.. så att jorden blir mättad på vatten. På det viset så håller jag en fuktighet i jorden som gör att jorden inte rinner iväg för mig. Flata stenar har jag lagt ut i slänten också, då har jag någonstans att stå/sitta när jag rensar.
    Lycka till.

• isisisis

Jag tycker personligen att ormbunkar är jättefint! De trivs i fukt ovh skugga .Det finns olika sorter i olika nyanser.Och natursten är jättefint! Aubresia är en kuddbildande lila låg blomma som man kan ha som färgklick....den binder.

• isisisis

Det är fint om du trampar upp lite gångar i etage och sen lägger dit sten....så får du stigar. Ett litet kryddparti är ju inte fel heller.Med tex oregano,salvia rosmarin och timjan

• mkk

Vad bra tack för tipsen, så nu är det bara att så lite.

Svar på tråden slänt