• Klimakteriehäxan

hormoner eller inte i förklimakteriet, hur tänker ni?

Värmevallningar ofta på dagen, sömnproblem, mens som hoppar men nu är borta sedan två månader, dåligt minne och lite deppig utan egentlig anledning. Jag kan konstatera att jag har hamnat i det härliga förklimaktetiet! 🤣

Ni i liknande situation, äter ni hormoner eller har ni hanterat det på annat sätt?

Är nyfiken på erfarenheter och behöver alla tips jag kan få. Är lite tveksam till hormoner och ev risker. Funderar på kosttillägg och styrketräna, har läst att det kan fungera något.

• Svar på tråden hormoner eller inte i förklimakteriet, hur tänker ni?
  • Anonym (har frågat)

Jag frågade min gynekolog om detta, hon sa att hon i varje fall inte skriver ut hormonbehandling om man inte har stora besvär som påverkar ens förmåga att fungera i vardagen.

Jag tror däremot att det du beskriver är själva klimakteriet? Eller har jag fel där? Det kan bli lite begreppsförvirring ibland om detta tror jag. 

Har själv drabbats av liknande besvär nu sedan snart ett år (är 51). Läste att kost har stor betydelse, så jag testar nu att äta så mycket växtbaserad kost som möjligt. Tyvärr har klimakteriet för min del medfört ett underligt sug efter kött! Och jag är hungrig precis hela tiden. Och lägger på fett på magen på ett mycket ofördelaktigt vis. Inte så underligt att man blir nedstämd. 

• Klimakteriehäxan

Trodde själva klimakteriet är när mensen varit borta ett år. Men jag kan ha fel, har inte läst på så mycket om det ännu.

Jag upplever att mina besvär blivit väldigt omfattande på ganska kort tid. Tycker minnet är du påverkat att jag undrade om jag får lite demens 😱

Helst vill jag göra det jag kan med kost först.... Men vet du, jag har samma behov efter just rött kött. Hög tillfedsställelse och känns som kroppen hungrar efter det! Lite konstigt för har ju hört att man ska dra ner på det. 
    Har börjat dra ner på snabba kolhydrater (pasta, ris, potatis) för att blodsockret svajar så och ökat bra fett, olivolja, kokosfett, grekisk yoghurt, nötter mm. 

• Klimakteriehäxan

Stavfel 
    * Tycker minnet är så 

• Anonym (Lisa)

Som jag tolkat det är klimakteriet den tid då kroppen gradvis minskar på östrogenproduktionen, vilket man kan få en massa olika symtom av. Klimakteriet kan pågå i upp till åtta, tio år för vissa, sa min gynekolog till mig. Har hållt på ungefär fyra år för mig hittills (är 48) men jag har fortfarande mens ibland. Menopaus kallas det när mensen varit borta ett helt år. Och antar att förklimakteriet är när man så smått börjar märka av förändringar, innan själva klimakteriet sätter in.

• Anonym (har frågat)
    Klimakteriehäxan skrev 2023-04-06 14:04:12 följande:

Trodde själva klimakteriet är när mensen varit borta ett år. Men jag kan ha fel, har inte läst på så mycket om det ännu.

Jag upplever att mina besvär blivit väldigt omfattande på ganska kort tid. Tycker minnet är du påverkat att jag undrade om jag får lite demens 😱

Helst vill jag göra det jag kan med kost först.... Men vet du, jag har samma behov efter just rött kött. Hög tillfedsställelse och känns som kroppen hungrar efter det! Lite konstigt för har ju hört att man ska dra ner på det. 
    Har börjat dra ner på snabba kolhydrater (pasta, ris, potatis) för att blodsockret svajar så och ökat bra fett, olivolja, kokosfett, grekisk yoghurt, nötter mm. 

Det kom plötsligt för mig också, tycker jag. Men intressant det där med sug efter rött kött!!! Jättekonstigt, har inte läst om det någonstans på nätet. 
  • Anonym (Mannen)

Hur gammal är du? *nyfiken*

• Klimakteriehäxan
    Anonym (Mannen) skrev 2023-04-06 14:34:18 följande:

Hur gammal är du? *nyfiken*

48 
  • Anonym (...)
    Klimakteriehäxan skrev 2023-04-06 13:16:27 följande:
    hormoner eller inte i förklimakteriet, hur tänker ni?

Värmevallningar ofta på dagen, sömnproblem, mens som hoppar men nu är borta sedan två månader, dåligt minne och lite deppig utan egentlig anledning. Jag kan konstatera att jag har hamnat i det härliga förklimaktetiet! 🤣

Ni i liknande situation, äter ni hormoner eller har ni hanterat det på annat sätt?

Är nyfiken på erfarenheter och behöver alla tips jag kan få. Är lite tveksam till hormoner och ev risker. Funderar på kosttillägg och styrketräna, har läst att det kan fungera något.

Jag har inte tagit kontakt med vården alls. Jag är 53 nu och gissar jag, snart på riktigt i klimakteriet då jag nästan aldrig har mens längre. 

Jag märkte ungefär när jag var 44 att det började hända saker. Jag började då ta Femarelle (rejuvenate). Åt det i över 2 år och tyckte det hjälpte att dämpa de värsta känningarna.
    Sen bytte jag till Klimadynon + Balans plus. Jag märkte att när jag ibland glömt att köpa någon av dem och det gick längre än 2 veckor, så fick jag tillbaka jobbiga symtom, så jag såg till att ta dessa två i kombination länge.
    För bara några månader sen började jag köpa Femarelle igen, (Recharge) och har slutat med Klimadynon men behåller Balans plus ett litet tag till. Jag började även ta Largiplex för kvinnor för nåt år sen (fick mer energi av dem). 

För mig har det här fungerat rätt så bra.
  • Anonym (...)

Här kan man läsa om de olika faserna. 
    Enligt den är jag fortfarande i fas 2 (dvs förfklimakteriet) 

womni.se/klimateriets-typer&utm_medium=cpc&utm_campaign=12625693382&gclid=Cj0KCQjw27mhBhC9ARIsAIFsETFjhxkPhtZCJZlq_MJo_Idwm3xdZQEbvHD1AyeoGI7HmGN-_o4Zoc8aAneYEALw_wcB

• Klimakteriehäxan
    Anonym (...) skrev 2023-04-06 14:56:02 följande:

womni.se/klimateriets-typer&utm_medium=cpc&utm_campaign=12625693382&gclid=Cj0KCQjw27mhBhC9ARIsAIFsETFjhxkPhtZCJZlq_MJo_Idwm3xdZQEbvHD1AyeoGI7HmGN-_o4Zoc8aAneYEALw_wcB

Tänk för länk. Det var intressant, är också i fas 2 tydligen. Prickade in mycket på symtomen, dock ingen minskad sexlust, lite tvärtom. 🤔
  • Klimakteriehäxan
    Anonym (...) skrev 2023-04-06 14:52:27 följande:
    Jag har inte tagit kontakt med vården alls. Jag är 53 nu och gissar jag, snart på riktigt i klimakteriet då jag nästan aldrig har mens längre. 

Jag märkte ungefär när jag var 44 att det började hända saker. Jag började då ta Femarelle (rejuvenate). Åt det i över 2 år och tyckte det hjälpte att dämpa de värsta känningarna.
    Sen bytte jag till Klimadynon + Balans plus. Jag märkte att när jag ibland glömt att köpa någon av dem och det gick längre än 2 veckor, så fick jag tillbaka jobbiga symtom, så jag såg till att ta dessa två i kombination länge.
    För bara några månader sen började jag köpa Femarelle igen, (Recharge) och har slutat med Klimadynon men behåller Balans plus ett litet tag till. Jag började även ta Largiplex för kvinnor för nåt år sen (fick mer energi av dem). 

För mig har det här fungerat rätt så bra.
    Kul att det funkar för dig, hur är biverkningarna på de naturpreparaten?
  • Anonym (har frågat)
    Anonym (...) skrev 2023-04-06 14:56:02 följande:

Ja, intressant! Jag är helt klart i fas 2 också.
Svar på tråden hormoner eller inte i förklimakteriet, hur tänker ni?