Klimakteriehäxan skrev 2023-04-06 13:16:27 följande:
hormoner eller inte i förklimakteriet, hur tänker ni?
Värmevallningar ofta på dagen, sömnproblem, mens som hoppar men nu är borta sedan två månader, dåligt minne och lite deppig utan egentlig anledning. Jag kan konstatera att jag har hamnat i det härliga förklimaktetiet! 🤣
Ni i liknande situation, äter ni hormoner eller har ni hanterat det på annat sätt?
Är nyfiken på erfarenheter och behöver alla tips jag kan få. Är lite tveksam till hormoner och ev risker. Funderar på kosttillägg och styrketräna, har läst att det kan fungera något.
Jag har inte tagit kontakt med vården alls. Jag är 53 nu och gissar jag, snart på riktigt i klimakteriet då jag nästan aldrig har mens längre.
Jag märkte ungefär när jag var 44 att det började hända saker. Jag började då ta Femarelle (rejuvenate). Åt det i över 2 år och tyckte det hjälpte att dämpa de värsta känningarna.
Sen bytte jag till Klimadynon + Balans plus. Jag märkte att när jag ibland glömt att köpa någon av dem och det gick längre än 2 veckor, så fick jag tillbaka jobbiga symtom, så jag såg till att ta dessa två i kombination länge.
För bara några månader sen började jag köpa Femarelle igen, (Recharge) och har slutat med Klimadynon men behåller Balans plus ett litet tag till. Jag började även ta Largiplex för kvinnor för nåt år sen (fick mer energi av dem).
För mig har det här fungerat rätt så bra.