• Carolatom07

    Ordspråk som ni lever efter och som stämmer in på era liv?

    Många av de gamla ordspråken och aforismerna innehåller ju en del levnadsvisdom, även om en del av dem kan verka klyschiga idag.

    Att man t.ex. inte ska ropa hej förrän man kommit över ån. Det visar sig ju ofta att när man tror att man lyckats med något utan att ha kommit ända i hamn, så dyker det inte sällan upp något bakslag som visar en hur dumt det var att stoltsera i förtid.

    "Den som gräver en grop åt andra, faller själv däri" stämmer inte alltid. Då många som ställer till förtret eller förstör för andra ändå slipper lindrigt undan.

    Inte heller "Det är aldrig ens fel att två träter", när det handlar om mobbning eller fysisk och psykisk misshandel av en partner.

    I GT i Bibeln står: "Var och en tror sin väg vara den rätta, men Gud är den som prövar hjärtan", med det menas att människor ofta fåfängt och naivt tror att deras väg är den som är bra och håller, men prövningarna (motgångarna) är det som visar om det håller eller inte.

    "Hur man än vänder sig, har man ändan bak", stämmer ofta. Särskilt när det gäller att försöa vara människor till lags som aldrig blir nöjda, hur mycket man än gör fr dem.

    Era erfarenheter av ordspråk och hur de stämmer eller inte i verkligheten?

  • Svar på tråden Ordspråk som ni lever efter och som stämmer in på era liv?
  • Anonym (Klippen)

    Försöker leva efter "du ångrar bara det du inte gjorde" vilket innebär för mig att se möjligheter.

     "den som gräver en grop för andra, ramlar själv däri" försöker jag också leva efter. För mig handlar det om att inte medvetet sabba för någon. Jag tror till viss del på att negativ karma uppsöker såna.


    "bättre en fågel i handen, än 10 i skogen" för mig innebär det att uppskatta det jag har. Skulle jag vinna 1000 spänn så spelar jag inte bort det i syfte att vinna mer exempelvis.

  • Anonym (Ok)

    Lägg inte alla ägg i samma korg lever vi efter i vårt hushåll.

  • Anonym (Jag)

    Dryfta icke ord i världen med en dumdryg dåre. Försöker efterleva det men det är svårt. Minns inte om det kommer från Eddan eller Bibeln.

Svar på tråden Ordspråk som ni lever efter och som stämmer in på era liv?