• Anonym (Mammografi)

Snälla hjälp - mammografi utan bröst

Jag har fått kallelse till mammografi, tydligen är det nåt man som kvinna ska göra med jämna mellanrum från det man fyller 40. Efter att ha googlat på bilder o videos har jag förstått att man röntgas i en maskin där brösten liksom läggs i röntgenmaskinen, men vad gör man då om man inte har några bröst?? Jag är väldigt underviktig, vilket bl.a. innebär at mina bröst är helt obefintliga, alltså, jag menar inte att jag har väldigt små bröst, utan jag har verkligen inga bröst alls; jag ser helt ut som en pojke på överkroppoen. Det här känns skitjobbigt, det står att det är viktigt att man går på mammografin, men jag vill verkligen inte hamna i en situation där de ska göra undersökningen och så bara liksom "nehej... det går viss inte att göra det här på dig"... det är alldeles tillräckligt skitjobbigt att behöva klä av mig inför en annan människa, men att de sen bara ser att jag inte har några bröst och att de inte kan genomföra undersökningen... alltså, jag vill inte!! Nån som har några lugnande ord här??

• Svar på tråden Snälla hjälp - mammografi utan bröst
  • BuoBä

Ring kliniken och fråga!

Men jag vet att min pappa fick göra mammografi för att utesluta att hans cancer hade spridit sig, och han var smal och "plattbröstad", så de har säkert flera metoder. 

• Anonym (Går säkert)

Jag kan tänka mig att om det verkligen inte går (de är jäkligt duktiga på att dra fram det lilla som finns på mig i alla fall) så kan de säkert göra ultraljud. Ring kliniken och fråga. Superviktigt att gå iväg!!! 

• Anonym (Mammografi)
    BuoBä skrev 2023-04-06 18:27:35 följande:

Ring kliniken och fråga!

Men jag vet att min pappa fick göra mammografi för att utesluta att hans cancer hade spridit sig, och han var smal och "plattbröstad", så de har säkert flera metoder. 

Tack snälla för ditt svar! Har inte tänkt på det, men ja, det är klart att man måste kunna göra undersökningar även på män! 

Jag hoppas av hela mitt hjärta att det gått bra för din pappa, och att han är helt fri från cancern Hjärta
    Anonym (Går säkert) skrev 2023-04-06 19:43:18 följande:

Jag kan tänka mig att om det verkligen inte går (de är jäkligt duktiga på att dra fram det lilla som finns på mig i alla fall) så kan de säkert göra ultraljud. Ring kliniken och fråga. Superviktigt att gå iväg!!! 

Tack snälla till dig också! I mitt fall finns där verkligen ingenting att dra fram - inte ens lite, lite - så jag tror inte att de kommer att lyckas med det, men som BuoBä skrev så kan de ju göra mammografi även på män, så då måste det ju gå på nåt sätt, som du ju också bekräftar när du skriver om ultraljud.

Saken är den att jag vill verkligen inte ringa och fråga - jag tycker att det är svinskämmigt bara att fråga här inne, bakom dubbel anonymitet... samtidigt kanske de behöver vara förberedda, ifall de ska kunna ta till andra knep?? Helst vill jag bara avboka tiden, men jag fattar ju samtidigt att det är viktigt att gå. Dum fråga, antagligen, men kan man mejla dem anonymt och fråga om det går att ordna på annat sätt, och om de i så fall behöver veta i förväg? Eller svarar de bara under förutsättning att de vet vem det gäller?? (Jag är, som väl märks, helt lost när det gäller sånt här.)

• Anonym (Det går)

Frågade en bröstkirurg under en utbildning just detta, och fick svaret att det går att undersöka alla. Som BuoBä skriver ovan så gör man samma undersökning även på män som man utreder. 

• Anonym (Mammografi)
    Anonym (Det går) skrev 2023-04-06 20:38:43 följande:

Frågade en bröstkirurg under en utbildning just detta, och fick svaret att det går att undersöka alla. Som BuoBä skriver ovan så gör man samma undersökning även på män som man utreder. 

Åh, tack för ditt svar! Vet du om de måste ha reda på i förväg att de behöver ta till andra metoder?
  • Anonym (Jag)

Jag har inte heller några bröst. Alltså inte små - inga alls! Jag sa skämtsamt att det skulle bli spännande att se om hon skulle lyckas få in något under röntgengrejen och hon sa lugnande att de t.o.m. gjorde mammografi på män!

• Anonym (Mammografi)
    Anonym (Jag) skrev 2023-04-06 20:47:04 följande:

Jag har inte heller några bröst. Alltså inte små - inga alls! Jag sa skämtsamt att det skulle bli spännande att se om hon skulle lyckas få in något under röntgengrejen och hon sa lugnande att de t.o.m. gjorde mammografi på män!

Åh, tack för ditt svar!! Men kunde de ändå använda den vanliga maskinen, eller var de tvungna att fixa fram alternativ utrustning??
  • Anonym (T)

Men TS, du är definitivt inte den första de stöter på som har obefintliga bröst. De kommer inte bli chockade och skicka hem dig.

Du kan ju ringa anonymt och fråga om det känns bättre. Det är inte skämmigt alls. Säg något i stil med: Hej! Jag undrar hur det går till på mammografin när man är smal och inte har bröst? Det är en legitim fråga. Hur ska man veta det om man aldrig har varit där? 

Vårdpersonal har ofta sett och hört allt och din fråga är inte ens konstig. Jag hade undrat samma sak om jag inte hade haft bröst. 

• Anonym (Mammografi)
    Anonym (T) skrev 2023-04-07 21:08:27 följande:

Men TS, du är definitivt inte den första de stöter på som har obefintliga bröst. De kommer inte bli chockade och skicka hem dig.

Du kan ju ringa anonymt och fråga om det känns bättre. Det är inte skämmigt alls. Säg något i stil med: Hej! Jag undrar hur det går till på mammografin när man är smal och inte har bröst? Det är en legitim fråga. Hur ska man veta det om man aldrig har varit där? 

Vårdpersonal har ofta sett och hört allt och din fråga är inte ens konstig. Jag hade undrat samma sak om jag inte hade haft bröst. 

Alltså, jag blir alldeles tårögd över ditt fina svar (med risk för att framstå som ett överkänsligt nervknippe)! Tack! Jag känner mig ju så dum och skäms så över detta, så ditt svar betyder jättemycket Hjärta Tack även för att du säger att man kan fråga anonymt - jag visste inte ens det, utan var orolig att man måste tala om vem man är...
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mammografi) skrev 2023-04-07 20:03:16 följande:
    Åh, tack för ditt svar!! Men kunde de ändå använda den vanliga maskinen, eller var de tvungna att fixa fram alternativ utrustning??
    Hej igen. Lite sent svar men de kunde använda den vanliga apparaten ja.
  • Anonym (Mammografi)
    Anonym (Jag) skrev 2023-04-13 17:24:25 följande:
    Hej igen. Lite sent svar men de kunde använda den vanliga apparaten ja.
    Tack! Hjärta

Jag tog till slut mod till mig och ringde och pratade med kliniken - jag sa bara mitt förnamn (som skönt nog är ett väldigt vanligt namn på kvinnor i min ålder) och de frågade inte öht om nåt mer, vilket var väldigt skönt. De sa att det alltid brukar gå att lösa, och att man inte behöver meddela nånting i förväg annat än om man hade bröstimplantat eller om man av en eller annan anledning behövde extra tid på sig. Känns lugnare nu.

Tack alla som svarat - och ffa tack för att ni allihop har varit så himla fina och peppande, jag var rädd att jag skulle få en massa taskiga dissande svar, men så fel jag hade!

Kärlek!
Svar på tråden Snälla hjälp - mammografi utan bröst