• Anonym (Lisen)

Dålig social kompetens?? Kan ni ge exempel på vad ni tycker

Har bl a en del på arbetsplatsen som inte jättebra på det sociala. Hälsar inte och till och från är svåra att få kontakt med socialt.

Kan ju såklart vara diagnoser eller kanske varierande dagsform som påverkar personernas energinivå och sätt att fungera.

Försöker ta det med ro men undrar lite om man ändå är lite känslig som tänker kring det?

Har ni några exempel på vad som ni tycker är dålig social kompetens och är det vanligt omkring er tycker ni?

Hur förhåller ni er till ?knepiga? och egensinnade människor eller hur man nu ska uttrycka det??

• Svar på tråden Dålig social kompetens?? Kan ni ge exempel på vad ni tycker
  • Anonym (Exempel)

Att hålla på och försöka tvinga folk att vara sociala är urusel social kompetens. 

• Anonym (aa)

Jag låter dem mest vara. 

• Anonym (Reality check)

Det kanske är så enkelt som att de inte vill vara sociala med just dig.

• Anonym (H)

Själv har jag en del på min arbetsplats som är väldigt högljudda. De springer runt och ska prata med varandra istället för att jobba, vilket stör oss andra. Det tycker jag är att vara knepig 

• FruTe

Förstår inte problemet. Låt dom vara bara. Alla är inte/vill inte vara sociala.

• Carolatom07

Folk som har ett trängande behov av att ständigt stirra ner i sina mobiler anser jag har dålig social kompetens. Sen kan vissa ha social fobi och dessa dömer jag förstås inte. Men jag har alltid gillat folk som kan bjuda på sig själva och som är lätta att prata med. Jag har själv varit tillbakadragen och mer asocial i perioder, men det är när jag mått sämre och inte trivts med mig själv. Vanligtvis är jag social och gillar att prata med människor. Men upplever att det blir allt svårare då folk verkar leva mer och mer i sina egna bubblor och är ignoranta mot sin omgivning.

• Anonym (Lisen)

Jo håller såklart med om att man inte ska tvinga folk att vara sociala och prata om det ena och det andra men man kan kosta på sig att hälsa t ex, det kan vara trevligt på en arbetsplats tänker jag i alla fall.

Nej man ska ju inte prata så arbetet blir lidande såklart. 

• Anonym (Exempel)
    Anonym (Lisen) skrev 2023-04-07 17:57:05 följande:

Jo håller såklart med om att man inte ska tvinga folk att vara sociala och prata om det ena och det andra men man kan kosta på sig att hälsa t ex, det kan vara trevligt på en arbetsplats tänker jag i alla fall.

Nej man ska ju inte prata så arbetet blir lidande såklart. 

Fortsätt hälsa själv men ta det inte personligt om de inte hälsar tillbaka. Det kan finnas orsaker du inte vet om. Själv har jag selektiv mutism och kan inte svara om jag inte har tid på mig, plus att jag ibland är då nne i mitt eget att det inte ens är säkert att jag märker att någon säger något när man bara råkar springa på varann i korridoren. 
  • Anonym (...)

Det hör till vett och etikett att hälsa på grannar och kollegor. Man behöver inte prata men att hälsa bör man som vuxen ha lärt sig att man gör. 
    Kan bero på någon disgnos

• Anonym (I)

Hej och hejdå. 
    Man svarar på frågor om det behövs för arbetet. Allt annat är frivilligt. 

Svar på tråden Dålig social kompetens?? Kan ni ge exempel på vad ni tycker