• Emelie

Gris blod i järntabletter?

Jag har hört att det är grisblod i järntabletter... Låter lite ruskigt med tanke på sjukdomar som poppar fram efter ett par år (som Galna-ko sjukan etc)

• Svar på tråden Gris blod i järntabletter?
  • Teskedsmamman

*skrattar* vem har lurat i dig detta??? Käka niferex så är du säker för däri är det "syntetiskt" järn... har jag för mig....

• Teskedsmamman

Pssst... vill inte alls göra narr av dig... men det lät lite lustigt, iaf för mig

I Niferex är det framställd substans som är aktiv:

Verksamt ämne: järnglycinsulfat motsvarande 100 mg Fe2+ (tvåvärt järn).
    Övriga ämnen: järnoxid (färgämne E 172), titanoxid (färgämne E 171), askorbinsyra, hypromellos, hydroxipropylcellulosa, natriumlaurylsulfat, polysorbat 80, acetyltrietylcitrat, talk, gelatin, mikrokristallin cellulosa, polyakrylatdispersion 30%.

Det som jag hittade som verkade suspekt i mina ögon är möjligtvis Hexavac som man ger i injektioner...
    OM man bygger medlet på grisblod så är det både steriliserat och nedbrutet i beståndsdelar så någon risk för smitta föreligger inte. Man använder nog ett fåtal ämnen från blodet isf... min utbildning i medicinens framställning är begränsad...

• Majsan

Ja, det där med grisblod måste vara ett skämt. Alla läkemedel innehållande järn som säljs på apoteket i allafall innehåller syntetiskt järn.

• lilla trollet

Däremot finns grisblod i en hel del godissorter av "geletyp" som t ex sega råttor och vingummi

• Knytets mamma

Det är inte Grisblod i varken järntabletter eller godis, det är gelatin vilket framställs av djurben och brosk.

• Linda

Även om det vore det så vore det väll inte den värsta saken i hela världen att äta....blodpudding är ju rätt gott och jag gillar iaf julskinkan!

• PreMama

jag vet inte hur det är för frågeställaren.. men vissa av oss är vegetarianer och för mig vore det bland det äckligaste som kunde hända. vad gäller tillskott och tabletter, alltså.

• Knytets mamma

Angående Gelatin...
    Allt gelatin som tillverkas i Sverige har svinsvål som råvara. Gelatin kan bland annat finnas i konserver, godis, charkuterier och medicinska produkter.

• LMB

Inte så mycket att skratta åt. Järntabletter kan innehålla animaliska substanser. Just bgrisblod vet jag inte, men helt otroligt är det nog inte eftersom blod innehåller extremt mycket järn. Gelatin innehåller (som Knytets mamma skriver) gris.

Lite jobbigt för oss som inte äter kött och måste ha järntabletter...

Hejsvejs!

• Linda

Nej det är klart att om man är vegetarian eller t.ex. muslim så vill man inte äta gris. Vad jag iaf syftade på när jag sa att det inte var det värsta som kunde hända var frågeställarens oro för sjukdomar. Jag menade bara på att det är ju inte som att det inte finns grisblod i annan mat som man ätit länge.

Vad gäller järntabletter så skulle jag nog tro att de innehåller (just som tidigare personer har skrivit) syntetiskt järn. I vilket fall som så borde det väll gå att ta reda på genom att titta på innehållsfrteckningen eller ringa kundtjänst för produkten?

Svar på tråden Gris blod i järntabletter?