• Anonym (Döms för typ av smycken?)

Döms man för typen av smycken?

Jag undrar om man behöver hålla koll på smycken, mode och trender eller om man kan strunta i det? Min smyckeskollektion består enbart av olika presenter jag fått av i sin tur mestadels 2 pojkvänner. Så jag är accessorerad av dels en tonårspojke (som han var då) och dels av nuvarande. Har aldrig köpt ett smycke åt mig själv. Det mesta är silver, någon enstaka grej är förmodligen ganska dyr. Örhängen, även hålen i öronen betalade min första pojkvän som gåva när jag ville ha det, ett par halsband, något armband, en ankelkedja, och min favorit, en silverlänk med hänge som jag bär runt midjan när det är varmt och jag har kort topp. Tvättar dem med bakpulvergegga och tandborste så ser de nya ut.

Om man är 31 Ser det här billigt ut? tänker folk på vilka smycken någon har om det inte är enormt stort? Jag gillar att jag fått dem, är liksom kärlek i dem. men har ingen aning hur man skall kombinera eller om jag blir dömd för det här. Lägger hellre pengar på tatueringar än smycken men älskar att få i present.  

• Svar på tråden Döms man för typen av smycken?
  • Anonym (B)

Ja du... Om du har så många tatueringar så spelar det ingen roll vilka smycken du har för du blir utdömd oavsett men normalt skulle jag säga att man som vuxen inte skulle använda plastsmycken iaf.

Anonym (B) skrev 2023-04-08 01:06:15 följande:

Ja du... Om du har så många tatueringar så spelar det ingen roll vilka smycken du har för du blir utdömd oavsett men normalt skulle jag säga att man som vuxen inte skulle använda plastsmycken iaf.

Är inte en sån som har hela kroppen täckt. Men ganska många tatueringar. Räknas såna där örhängen med stora plastringar i stil med:

6.5cm Acrylic Hoop Earrings Colorful Hoop Studs Gifts for - Etsy Sweden

S
    ådana (liknande) har jag i ett par olika färger. De är i någon sorts plast. Tycker de är lite coola faktiskt, också fått som gåva. 
  • Anonym (Ansgar Möbelkräm)

Asså ... Du vet nog själv svaret på frågan. Det är klart att det kan påverka i olika situationer, men går inte att bara beskriva sådär tvärt. Frågan är ju som "dömer du efter kläder" och du vet ju själv att man kan reagera på någons oerhört udda brallor och sedan glömma det efter en minut, eller dagligen störa sig på kollegan som är 55 och tror sig se bra ut i en 16-årings kläder.
    Det beror ju helt på kombination, sammanhang, utstrålning och "den dömandes" egen person.

Jag har tatueringar som jag skaffade som 16-åring. Jag anser själv att de är rätt fjantiga nu, men kommer undan med det varje dag eftersom man på sin höjd ser att där alls är tatueringar som sticker fram under piketröjan medan jag presenterar 200 sidor dokumentation med tekniska lösningar för ett yrkesbefäl. Hade jag haft ett pålimmat tandsmycke så ...
    Ja, du fattar ju själv.

• Anonym (B)
    Anonym (Döms för typ av smycken?) skrev 2023-04-08 01:17:28 följande:
    Är inte en sån som har hela kroppen täckt. Men ganska många tatueringar. Räknas såna där örhängen med stora plastringar i stil med:

6.5cm Acrylic Hoop Earrings Colorful Hoop Studs Gifts for - Etsy Sweden

S
    ådana (liknande) har jag i ett par olika färger. De är i någon sorts plast. Tycker de är lite coola faktiskt, också fått som gåva. 
    Nej jag tänkte inte att du hade heltäckt men med många tatueringar så tittar folk ändå konstigt på en.

Ja akryl är ju plast så tyvärr. Tyckte det fanns fler läckra färger där men nja, jag skulle nog inte ta på mig dem ändå. Synd att man ska bry sig om vad andra tänker egentligen.
  • Anonym (Stylish)

Du är 31 skriver du alltså inte en tonåring som kan tillåta sig plastsmycken. ser visserligen billigt ut men kommer undan med sin ungdom. Du däremot ska nog inte hänga på dig smycken alls, de kolliderar med dina tatueringar och resultatet kan bli way too much! Billigt och lite löjligt tonårsjagande.Möjligtvis en liten enkel tunn halslänk i silver eller guld och vill du ha ringar kör på bara ett par tunna och enkla. Magkedja - NEJ!

• Anonym (Ansgar Möbelkräm)
    Anonym (Stylish) skrev 2023-04-08 02:06:37 följande:

Du är 31 skriver du alltså inte en tonåring som kan tillåta sig plastsmycken. ser visserligen billigt ut men kommer undan med sin ungdom. Du däremot ska nog inte hänga på dig smycken alls, de kolliderar med dina tatueringar och resultatet kan bli way too much! Billigt och lite löjligt tonårsjagande.Möjligtvis en liten enkel tunn halslänk i silver eller guld och vill du ha ringar kör på bara ett par tunna och enkla. Magkedja - NEJ!

TS efterfrågar alltså inte dina smakråd eller preferenser utan undrar om folk som du existerar.
    Anonym (Stylish) skrev 2023-04-08 02:06:37 följande:

Magkedjan är inte åldersadekvat, men jag gillar den väldigt mycket. Han som gett mig den tycker jag är jättesexig i den, så den betyder väldigt mycket för mig. Är 5 år sedan han gav mig den. Gillar den på sommaren med lågt skurna byxor och kort topp, markerar midjan/magen...och det där är inte alls ålderadekvat.

• Anonym (Minny)

Ha på dig det DU tycker om och tänk mindre på vad andra tycker. 

Jag dömer ingen men tycker att människor som vågar vara sig själva är intressantare än de som slaviskt följer mode/trender.

Det du tycker om idag, och om någon ser ner på dig för det, kan du ge dig på att om några månader eller år så kommer det bli trendigt igen och människan som såg ner på dig kommer bära samma sak!

Så därför behöver man verkligen inte bry sig om vad andra tycker.

• Anonym (Metro)

Det är mest på vädligt små orter eller i isolerade grupperingar som man dömer folk efter vad man har för smycken eller tatueringar (vem under 60 har ens de tankarna nu?). I halvstora orter/städer är mångfald vanligare och det krävs mer än något så genomsnittligt som tatueringar eller smycken för att någon normal människa ska se ner på en. 

• Anonym (Minny)
    Anonym (Metro) skrev 2023-04-08 09:25:18 följande:

Det är mest på vädligt små orter eller i isolerade grupperingar som man dömer folk efter vad man har för smycken eller tatueringar (vem under 60 har ens de tankarna nu?). I halvstora orter/städer är mångfald vanligare och det krävs mer än något så genomsnittligt som tatueringar eller smycken för att någon normal människa ska se ner på en. 

Knappast i små orter heller, vanligt med tatueringar tex överallt. Alla har dem, från städare till läkare.
Svar på tråden Döms man för typen av smycken?