• Anonym (Undrar)

Blod i avföringen, värst strax innan mens

Som rubriken lyder. Jag lider av blod i avföringen i princip varje gång jag bajsar. Jag har märkt att det blöder som mest bär jag bajsar strax innan mens. Hur kan detta komma sig? Det brukar då komma väldigt mycket blod.

• Svar på tråden Blod i avföringen, värst strax innan mens
  • Mantrasina

Färskt rött blod? Eller svart avföring?  Hur mycket?

Hård avföring?

Jag tänker direkt att du blir hårdare i magen i samband med mens, och då blir det små små små sprickor i ändtarmen och analen, så att det blöder från dessa. Det brukar se klarrött ut, och synas tydligt på pappret, men är i realiteten sällan några stora blödningar.

Om det inte är så, om du blöder trots lös avföring eller om avföringen ser svart ut tycker jag du ska ringa VC imorgonbitti och be att få en tid. 

• Anonym (Läkare)

om du inte är utredd ska du omedelbart kontakta vården för en undersökning. Det kan mycket väl vara något ofarligt såsom hemorrojder men blod i avföringen ska alltid undersökas. Det är aldrig normalt men behöver inte vara allvarligt eller farligt. 

• Anonym (Undrar)
    Mantrasina skrev 2023-04-10 22:30:23 följande:

Färskt rött blod? Eller svart avföring?  Hur mycket?

Hård avföring?

Jag tänker direkt att du blir hårdare i magen i samband med mens, och då blir det små små små sprickor i ändtarmen och analen, så att det blöder från dessa. Det brukar se klarrött ut, och synas tydligt på pappret, men är i realiteten sällan några stora blödningar.

Om det inte är så, om du blöder trots lös avföring eller om avföringen ser svart ut tycker jag du ska ringa VC imorgonbitti och be att få en tid. 

Mörkt rött blod. Mycket blod. Syns på avföringen och på papperet. Det droppar också. 

Det kommer oavsett avföringens konsistens. 

Inte bara strax innan mens. All övrig tid oxkså, men jag har märkt att det blöder som mest strax innan mens. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (S) skrev 2023-04-10 22:09:10 följande:

Kontakta vården!

Jag ska göra det. Vill ändå höra era åsikter och gissningar.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Läkare) skrev 2023-04-10 23:30:28 följande:

om du inte är utredd ska du omedelbart kontakta vården för en undersökning. Det kan mycket väl vara något ofarligt såsom hemorrojder men blod i avföringen ska alltid undersökas. Det är aldrig normalt men behöver inte vara allvarligt eller farligt. 

Tack så mycket för ditt svar (och tack också till er andra i tråden)

Jag ska se till att kontakta vården och få detta utreett.
Svar på tråden Blod i avföringen, värst strax innan mens