• Anonym (TS)

9 månaders vaknar hysterisk 1 timme efter läggdags

Min dotter på 9 månader vaknar varje kväll ca 1 timme efter att hon somnat för natten och skriker helt hysteriskt. Det krävs att man tar upp henne och bär runt på henne 5-20 min innan hon lugnar ner sig och fram tills dess är hon i stort sett okontaktbar och bara skriker. Ibland går det sen bra att söva om henne direkt men ibland börjar hon skrika igen bara hon ser sängen och andra gånger har hon blivit för pigg och somnar inte om på några timmar. När hon somnar igen brukar hon dock sova lugnt genom natten oavsett om hon somnar om direkt efter hon lugnat sig eller ett par timmar senare. 

Det har hållit på så här 2-3 veckor nu. Vet inte om hon kanske drömmer mardrömmar eller om det är något annat. Någon vet vad det kan handla om och om man kan göra något åt det eller är det bara en fas att vänta ut? Spelar ingen roll hur mörkt/ljust det är i rummet. Nattlampa hjälper liksom inte. Inte heller att söva henne i vagnen istället.

• Svar på tråden 9 månaders vaknar hysterisk 1 timme efter läggdags
  • Anonym (Jannike)

mitt barn gjorde också sådär bvc sa det handlade om nattskräck. fast hon skrek hysteriskt och var okontaktbar ännu längre  i typ 30 min. barnet började skrika en viss tid på kvällen, bvc sa att jag skulle vända henne i sängen en liten stund innan så hon hamnade i en annan sömncykel . Det funkade ibland. dock tycker jag att ditt barn verkar för liten för att redan ha nattskräck men vad vet jag. 

mitt barn har alltid haft problem med sömnen av olika anledningar. nu som först fungerar den bra, hon har fyllt 3år

• Anonym (M)

Det kan vara nattskräck. Det kan pågå i flera år, hos oss fram till 6 årsåldern. Det är mardrömmar och det har inget att göra med "traumatiska" händelser under dagen. Hos oss har det fungerat med flaska mitt i natten och gunga, då blev det lugnare. Men efter 1 år skulle vi inte ge mat på natten längre och vi försökte med vatten med det funkade inte. Gick inte att gunga längre heller, då var det jobbigt. Har hört att det går att förhindra utbrottet om man agerar precis innan ett sånt utbrott håller på att starta men aldrig lyckats med det. Det kunde vara 5 till 10 utbrott per natt, tog av med åldern. Har visat sig vara autism.

• Anonym (qwerty)

Hon har ju separationsångest. Stackars barn.
    Köp ett babynäste eller bedsidecrib och ha henne hos dig, hon är för liten för att sova ensam.

• Anonym (TS)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-04-14 00:37:17 följande:

Hon har ju separationsångest. Stackars barn.
    Köp ett babynäste eller bedsidecrib och ha henne hos dig, hon är för liten för att sova ensam.

Vem har sagt att hon sover ensam? Hon sover i bedside crib.
Svar på tråden 9 månaders vaknar hysterisk 1 timme efter läggdags