• Anonym (TS)

Flytta från Skogås till Masmo / Vårby Haga?

Bor i Skogås nu i en 3:a (nära centrum) men jag fick mitt tredje barn förra året och det börjar bli för trångt .. Vet ju inte om vi kommer få den ens men en större lägenhet har blivit ledig i Masmo / Vårby Haga (inte Myrstuguberget).

Hade en kompis som bodde där för massa år sen men har inte varit där på hur länge som helst.. Nån som vet hur det är nu? ?Bättre? eller ?sämre? än Skogås? Lugnt / stökigt? Finns det affärer , centrum, skola? Det verkar ju vara nära natur iallafall? 

Mitt mellanbarn är 7 år och trivs jättebra i sin skola så det känns inte så kul om hon behöver byta egentligen men vet inte om vi kan vänta på att nån lägenhet kanske blir ledig i framtiden nära där vi bor. På grund av ekonomi osv har vi dessutom lite begränsade möjligheter, kan tyvärr inte köpa just nu och kan inte riktigt välja och vraka.. och där vi bor nu är ju inte direkt jättelugnt heller , ni som läser nyheterna kanske vet det.. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Flytta från Skogås till Masmo / Vårby Haga?
  • Anonym (Inna)

Är du invandrare eller svensk? 
    Masmo är en invandrarförort, det enda svenskar som bor där är fattigpensionärer eller missbrukare. 
    Otroligt fult område, fula byggnader och precis bredvid ett litet industriområde. Visst finns en badplats på gångavstånd i Vårby men på somrarna är det bara massa stora invandrarfamiljer som skräpar och skräpar ner där. 
    Skulle aldrig i livet bosätta mig där. Men om du är invandrare kanske du trivs att bo med andra invandrare? 

• Fröken Allvar

Att din dotter trivs i skolan är mycket värt. Skogås har centrum och den mysiga, om än lilla badplatsen. Jag tolkar dig som att du bor i och söker via internkön i Huddinge, men du skulle ju kunna pröva att byta lägenhet med någon inom Skogås så att dottern får behålla sitt sociala sammanhang. Jag tror att Skogås är bättre än Masmo för barn på grund av närheten till alla andra barnfamiljer i radhusområdena. 

• Anonym (TS)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-12 09:49:45 följande:

Att din dotter trivs i skolan är mycket värt. Skogås har centrum och den mysiga, om än lilla badplatsen. Jag tolkar dig som att du bor i och söker via internkön i Huddinge, men du skulle ju kunna pröva att byta lägenhet med någon inom Skogås så att dottern får behålla sitt sociala sammanhang. Jag tror att Skogås är bättre än Masmo för barn på grund av närheten till alla andra barnfamiljer i radhusområdena. 

Tack för svar! Ja precis , har inte varit någon större ledig i Skogås än sen jag har börjat kolla. Men skulle ju kunna försöka sätta upp lappar och försöka byta med nån här. Har bott här nästan hela mitt liv och bor  ju helst kvar pga dottern skola.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Inna) skrev 2023-04-12 09:29:45 följande:

Är du invandrare eller svensk? 
    Masmo är en invandrarförort, det enda svenskar som bor där är fattigpensionärer eller missbrukare. 
    Otroligt fult område, fula byggnader och precis bredvid ett litet industriområde. Visst finns en badplats på gångavstånd i Vårby men på somrarna är det bara massa stora invandrarfamiljer som skräpar och skräpar ner där. 
    Skulle aldrig i livet bosätta mig där. Men om du är invandrare kanske du trivs att bo med andra invandrare? 

Tack för svar! Jag är svensk.. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag förstår att ni behöver större, men jag tycker inte att ni ska rycka upp en 7-åring från en fungerande skola där hon trivs, om det inte är nödvändigt. Det är garanterat inte lugnare i Masmo med omnejd, än i Skogås. Skolorna är inte bättre heller. 

Sen stämmer det inte att det bara bor invandrarfamiljer i Masmo med omnejd. Däremot är svenska familjer i klar minoritet, och barn med svenska som modersmål är i minoritet i skolorna. Detta är något åtminstone jag skulle ta i beaktande, även om det är viktigare hur område och skola är i övrigt. 

• Fröken Allvar
    Anonym (TS) skrev 2023-04-12 10:41:41 följande:
    Tack för svar! Ja precis , har inte varit någon större ledig i Skogås än sen jag har börjat kolla. Men skulle ju kunna försöka sätta upp lappar och försöka byta med nån här. Har bott här nästan hela mitt liv och bor  ju helst kvar pga dottern skola.
    Ja, försök bo kvar om du trivs. Jag har själv erfarenhet av att byta inom området och vantrivas på nya stället. Om du bott i Skogås så länge så tycker jag att du ska försöka med lappar och hoppas. Vet även en som bytte inom sin förort till en liten lägenhet på nedre botten från en stor ljus trea för att hon ville ha lägre hyra. I Skogås bor säkert någon som vill slippa ha inneboende t ex och får råd med det i en mindre lägenhet. Prova! 
  • Anonym (Tenor)
    Anonym (TS) skrev 2023-04-12 10:42:49 följande:
    Tack för svar! Jag är svensk.. 
    Har bott på Storvretsvägen 2 år och Tenorvägen 4 år och trivdes väldigt bra. Flyttade hem till Norrland enbart pga skilsmässa annars har jag lätt bott kvar där. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-12 10:47:41 följande:

Jag förstår att ni behöver större, men jag tycker inte att ni ska rycka upp en 7-åring från en fungerande skola där hon trivs, om det inte är nödvändigt. Det är garanterat inte lugnare i Masmo med omnejd, än i Skogås. Skolorna är inte bättre heller. 

Sen stämmer det inte att det bara bor invandrarfamiljer i Masmo med omnejd. Däremot är svenska familjer i klar minoritet, och barn med svenska som modersmål är i minoritet i skolorna. Detta är något åtminstone jag skulle ta i beaktande, även om det är viktigare hur område och skola är i övrigt. 

Tack för svar! Kanske skulle ringa hyresvärden och kolla hur det ser ut , om det finns en chans att nån större lägenhet i Skogås/ Trångsund blir ledig inom den närmaste framtiden.. Det är inte perfekt här i Skogås heller men vill gärna bo kvar ändå pga skolan och så har jag familj som bor här i närheten också.. 

Finns det ens någon skola i Masmo? Verkar som att det finns någon friskola på Myrstuguberget? Är det annars skola i Vårby Gård? Känns ju lite sådär om jag ska vara ärlig .. Har en vän som bor där och vet att det är stökigt , antagligen värre än Skogås. 
  • Anonym (TS)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-12 10:58:49 följande:
    Ja, försök bo kvar om du trivs. Jag har själv erfarenhet av att byta inom området och vantrivas på nya stället. Om du bott i Skogås så länge så tycker jag att du ska försöka med lappar och hoppas. Vet även en som bytte inom sin förort till en liten lägenhet på nedre botten från en stor ljus trea för att hon ville ha lägre hyra. I Skogås bor säkert någon som vill slippa ha inneboende t ex och får råd med det i en mindre lägenhet. Prova! 
    Tack för svar! Ska kanske prova iallafall.. skulle kanske kunna ringa hyresvärden och kolla var i området det finns större lägenheter. Tyvärr har ju många ombildats och några sålts till en annan hyresvärd.

Har bott i min lägenhet i ca 15 år och alltså stått i internkön så länge (tror jag, står det på hemsidan iallafall) men vi tittade på en lägenhet i Huddinge som nån annan med längre kötid fick.. 

Har tyvärr alldeles för dålig köplats för att få något genom vanliga bostadskön.
  • Fröken Allvar

Ju mer du berättar, ju mer tycker jag att du ska finna en lösning som gör att ni kan stanna nära skolan och sådana ni känner. Jag relaterade väldigt mycket till att du skrev om att bo i ett område som finns "på nyheterna" men sammantaget verkar Skogås mycket bättre för er än Masmo. Tänk att ni inte kan få större fast du köat i hela 15 år, för att många söker större säkert. Hyresmarknaden är sämre på grund av ombildningarna som du säger. Det skadar inte att berätta för värden vad ni är intresserade av. Håller tummarna och önskar allt gott. 

• Anonym (Inna)

Alltså det finns absolut inget som är bättre i Masmo än i Skogås. Jag bor själv i Huddinge så jag vet. 
    I Masmo finns ingen mysig närmiljö, barnen kan inte vara ute själva. Inga roliga lekparker. Dessutom väldigt nära Alby och Vårby där det är hög kriminalitet. 
    Så mycket hellre trångbodda i Skogås än bo stort i Masmo. 

• Anonym (qwerty)

Köp en bostad. Skogås är ju billigt. Finns ju massvis med radhus som tillhörde hyresmarknaden förr när HUGE ägde dem och som kommunen sålde ut 1997 så de är väl fortfarande billiga. Som alternativ om ni inte hittar hyres.

Svar på tråden Flytta från Skogås till Masmo / Vårby Haga?