• Anonym (I.)

Hur kan bankkortsnumret vara stulet?

Hur är det möjligt att ett kortnummer som har använts en gång när det var nytt för ett par år sen har blivit stulet? Det användes en gång på en stor mataffärskedja. Sen dess har det legat i en RFID plånbok och tas inte ens ut ur plånboken och det finns inte en chans att en obehörig har kunnat komma åt kortet och scannad på stan ska den ju inte kunna bli heller med en RFID plånbok. Så hur har numret blivit stulet? Det är verkligen obehagligt.

• Svar på tråden Hur kan bankkortsnumret vara stulet?
  • Anonym (Julia)

Någon har tagit ut det ur din plånbok, skrivit upp numret och sen lagt tillbaka det. En gäst, en kollega? 

• Anonym (I.)
    Anonym (Julia) skrev 2023-04-12 16:14:32 följande:

Någon har tagit ut det ur din plånbok, skrivit upp numret och sen lagt tillbaka det. En gäst, en kollega? 

Finns inte en chans att det har hänt. Verkligen inte en chans i just det här fallet.

• Anonym (Klo)

Jag tror inte att numret behöver vara stulet från ditt fysiska kort. Det finns säkert med i olika register, så om uppgifter läckt därifrån kan det ha hamnat i orätta händer. Vi har råkat ut för det. Banken spärrade våra kort (2 separata kort med olika nummer, men kopplade till samma konto), när de upptäckte misstänkt aktivitet i Sydamerika någonstans. Vi blev inte av med pengar, men fick nya kort, vilket tog någon dryg vecka. Mycket osannolikt att båda våra kort fysiskt skulle ha lästs av. 

• Anonym (I.)
    Anonym (Klo) skrev 2023-04-12 16:54:36 följande:

Jag tror inte att numret behöver vara stulet från ditt fysiska kort. Det finns säkert med i olika register, så om uppgifter läckt därifrån kan det ha hamnat i orätta händer. Vi har råkat ut för det. Banken spärrade våra kort (2 separata kort med olika nummer, men kopplade till samma konto), när de upptäckte misstänkt aktivitet i Sydamerika någonstans. Vi blev inte av med pengar, men fick nya kort, vilket tog någon dryg vecka. Mycket osannolikt att båda våra kort fysiskt skulle ha lästs av. 

Hade ni använt era kort? Fick ni veta var eller hur era kortnummer läckt ut?

Det konstiga är ju att kortet bara är använt en enda gång för ett par år sen. Det enda register kortet borde finnas med i är ju i så fall bankens egna? Men det kanske är mer troligt att det skulle vara från någon läcka där eller insidejobb på banken än att själva kortet är skimmat eller scannat? Funderar lite för mig själv...

• Aniiee

Hur har du fått reda på att kortnr är stulet? Är det så att det använts någonstans, har du fått ett mail, eller har banken spärrat kortet? 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (I.)
    Aniiee skrev 2023-04-12 17:25:20 följande:

Hur har du fått reda på att kortnr är stulet? Är det så att det använts någonstans, har du fått ett mail, eller har banken spärrat kortet? 

Banken har spärrat det.

• Anonym (Klo)
    Anonym (I.) skrev 2023-04-12 17:11:33 följande:
    Hade ni använt era kort? Fick ni veta var eller hur era kortnummer läckt ut?

Det konstiga är ju att kortet bara är använt en enda gång för ett par år sen. Det enda register kortet borde finnas med i är ju i så fall bankens egna? Men det kanske är mer troligt att det skulle vara från någon läcka där eller insidejobb på banken än att själva kortet är skimmat eller scannat? Funderar lite för mig själv...
    Om det är ett rent debetkort kopplat till ditt konto finns det säkert bara i bankens register. Men om du har ett Visa eller Mastercard lär det finnas i betydligt fler register.

Vi hade använt våra kort rätt mycket, i olika typer av affärer och restauranger samt för onlineköp, både varor och prenumerationer, som spotify och dagstidning. Men vi har inte använt korten på samma ställen. Vi fick aldrig veta hur kortnumren spreds/läckte, bara att det hade hänt. 
  • Anonym (I.)
    Anonym (Klo) skrev 2023-04-12 18:00:14 följande:
    Om det är ett rent debetkort kopplat till ditt konto finns det säkert bara i bankens register. Men om du har ett Visa eller Mastercard lär det finnas i betydligt fler register.

Vi hade använt våra kort rätt mycket, i olika typer av affärer och restauranger samt för onlineköp, både varor och prenumerationer, som spotify och dagstidning. Men vi har inte använt korten på samma ställen. Vi fick aldrig veta hur kortnumren spreds/läckte, bara att det hade hänt. 
    Det är bara ett debetkort men det står Visa på det också.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (I.) skrev 2023-04-12 18:15:31 följande:
    Det är bara ett debetkort men det står Visa på det också.
    Då lär kortnumret finnas i Visas olika register också, och de finns ju hela världen över.

Skönt att banken spärrade ditt kort innan något hann hända, som för oss. Det var lite besvärligt att vara utan kort (jag behövde dessutom invänta ny kod, vilket tog någon vecka extra) samt byta uppgifter på alla prenumerationer, men hellre det än att vi blev av med pengarna (vi har rätt hög kreditgräns dessutom). 
  • Tow2Mater

Kanske banken spärrat for att det aldrig används? eller kanske det gått ut (kollat giltighetsdatumet)?

• Anonym (?)
    Anonym (I.) skrev 2023-04-12 17:34:39 följande:
    Banken har spärrat det.
    Varför?
  • Anonym (kassören)
    Anonym (I.) skrev 2023-04-12 16:06:43 följande:
    Hur kan bankkortsnumret vara stulet?

Hur är det möjligt att ett kortnummer som har använts en gång när det var nytt för ett par år sen har blivit stulet? Det användes en gång på en stor mataffärskedja. Sen dess har det legat i en RFID plånbok och tas inte ens ut ur plånboken och det finns inte en chans att en obehörig har kunnat komma åt kortet och scannad på stan ska den ju inte kunna bli heller med en RFID plånbok. Så hur har numret blivit stulet? Det är verkligen obehagligt.

Kassören såg nog de där tre siffrorna på baksidan, memorerar man det så kan man använda dem
  • Anonym (I.)
    Anonym (Klo) skrev 2023-04-12 18:29:35 följande:
    Då lär kortnumret finnas i Visas olika register också, och de finns ju hela världen över.

Skönt att banken spärrade ditt kort innan något hann hända, som för oss. Det var lite besvärligt att vara utan kort (jag behövde dessutom invänta ny kod, vilket tog någon vecka extra) samt byta uppgifter på alla prenumerationer, men hellre det än att vi blev av med pengarna (vi har rätt hög kreditgräns dessutom). 
    Det kan vara så för det är egentligen bara det alternativet som finns och bankens egna rullar då jag aldrig använder det och det dessutom är skyddat bakom rfid. Vad jobbigt att det tog så länge att få nya kort. Jag hoppas att ni hade andra kort att använda så länge.
    Tow2Mater skrev 2023-04-12 18:52:46 följande:

Kanske banken spärrat for att det aldrig används? eller kanske det gått ut (kollat giltighetsdatumet)?

Banken har spärrat för att någon har försökt använda det.
    Anonym (kassören) skrev 2023-04-12 19:05:54 följande:
    Kassören såg nog de där tre siffrorna på baksidan, memorerar man det så kan man använda dem
    Kassören tog aldrig i kortet utan jag stoppade själv in det i apparaten och tryckte in min kod så det kan inte vara så i mitt fall.
    Men menar du att om en kassör ser på ens kort så kan han få tag på hela kortnumret i kassasystemet senare och använda det tillsammans med cvc-koden om han nu skulle minnas den?

OT men vad är det för miffo som trycker tumme ner på en sån här tråd?

• Aniiee
    Banken har spärrat det.
    FR att det är stulet eller för att du inte använt det på 2+ år? 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Mastercard)
    Banken har spärrat det.
    Använder du VPN vid näthandel där VPN fejkar anbat land kan detta ske, gar fått ett tiotal kort spärrade just på grund av min VPN
  • Anonym (kassören)
    Anonym (I.) skrev 2023-04-12 19:21:58 följande:
    Men menar du att om en kassör ser på ens kort så kan han få tag på hela kortnumret i kassasystemet senare och använda det tillsammans med cvc-koden om han nu skulle minnas den?

OT men vad är det för miffo som trycker tumme ner på en sån här tråd?

Sorry jag vet inte riktigt vad jag menar hehe,. Men en kompis råkade ut för skimmning genom att en kassör memorerade hans CVC-nummer, men minns helt ärligt inte hur det gick till. Så glöm mitt inlägg.

Googla lite på engelska.

Den som gav tumme ner - nån utan liv. Inget att bry sig om.
Svar på tråden Hur kan bankkortsnumret vara stulet?