• Mally89

Ta storasyskon från förskolan inför förlossning pga smittorisk?

Hej! 

går i väntans tider (v 38) med lillasyskon. Haft en tuff graviditet med mycket sammandragningar vilket lett till att jag varit sjukskriven och hemma mycket och därmed haft sonen på förskolan. 

Nu är vi alla sjuka här hemma, troligtvis streptokocker och ögoninflammation med hög feber. Jag får lite smått panik att förlossningen ska dra igång när jag är sjuk. 

Hur har ni gjort med era större barn - tar ni dem från förskolan innan BF för att undvika att ni blir sjuka allihopa inkl bebis som kommer? Det kan ju potentiellt vara 4v+ kvar till förlossningen och det är en jäkla tid att ha en 2,5 åring hemma med en mamma som knappt kan röra sig från hemmet 🥺 

hur gjorde ni? 

• Svar på tråden Ta storasyskon från förskolan inför förlossning pga smittorisk?
  • Anonym (X)
    Mally89 skrev 2023-04-12 16:58:27 följande:
    Ta storasyskon från förskolan inför förlossning pga smittorisk?

Hej! 

går i väntans tider (v 38) med lillasyskon. Haft en tuff graviditet med mycket sammandragningar vilket lett till att jag varit sjukskriven och hemma mycket och därmed haft sonen på förskolan. 

Nu är vi alla sjuka här hemma, troligtvis streptokocker och ögoninflammation med hög feber. Jag får lite smått panik att förlossningen ska dra igång när jag är sjuk. 

Hur har ni gjort med era större barn - tar ni dem från förskolan innan BF för att undvika att ni blir sjuka allihopa inkl bebis som kommer? Det kan ju potentiellt vara 4v+ kvar till förlossningen och det är en jäkla tid att ha en 2,5 åring hemma med en mamma som knappt kan röra sig från hemmet 🥺 

hur gjorde ni? 

Eller så är det bara en vecka kvar. Jag förmodar att ni är två föräldrar som kan hjälpas åt. Om det nu är viktigt att ni är friska.

Jag tycker det ör då tråkigt att läsa sådana här trådar där folk hellre utsätter sig för risker än offrar lite sv sin egen bekvämlighet och ekonomi för att allas bästa. 
  • Mally89

Hej! Intressant kommentar där du tar för givet att en offrar sina egna bekvämligheter, hade mer än allt i livet velat ha mitt barn hemma och klarat av det fysiskt, antar att vi har lite olika erfarenheter av graviditetsbesvär. . 

Hur tycker du att den andra föräldern ska ta ut ledighet? Med så kort framförhållning godkänns ju inte FL? hur hade du gjort som verkar kunnig? Ekonmin är ej i fokus. 

• Tow2Mater
    Mally89 skrev 2023-04-12 17:49:02 följande:

Hej! Intressant kommentar där du tar för givet att en offrar sina egna bekvämligheter, hade mer än allt i livet velat ha mitt barn hemma och klarat av det fysiskt, antar att vi har lite olika erfarenheter av graviditetsbesvär. . 

Hur tycker du att den andra föräldern ska ta ut ledighet? Med så kort framförhållning godkänns ju inte FL? hur hade du gjort som verkar kunnig? Ekonmin är ej i fokus. 

Han kan ta semester?
  • Anonym (Hsha)
    Tow2Mater skrev 2023-04-12 18:49:34 följande:
    Han kan ta semester?

Inte säkert. Och ska han ta ut 4,5 v semester då just in case? 

Själv blir jag sur när jag läser kommentarer som Anonym(X). Offra lite av sin bekvämlighet! När man är höggravid och orörlig är det inte så att man är den bästa lekkompisen för en 2,5-åring direkt. Det kanju tom vara så att man inte hinner avstyra en farlig situation för att man är för orörlig.

• Anonym (X)
    Mally89 skrev 2023-04-12 17:49:02 följande:

Kort framförhållning? Du har redan varit gravid i drygt 8 månader. Semester, tjänstledigt t ex. 

Om du nu inte klarar av fysiskt att ha det större barnet hemma, varför frågar du då här? Då är det väl det givna svaret att hen är på förskolan, eftersom mannen inte kan vara ledig.
  • Anonym (Host)

Jag hade absolut hållit mitt förskolebarn hemma, minst två veckor innan bf och även en tid efteråt. 

Nu hann min äldsta aldrig börja på förskolan innan den yngsta kom till världen men vi lyckades ändå bli sjuka, då min man blev förkyld dagen efter förlossningen. Med facit i hand så hade jag, om möjligheten hade funnits, haft min man hemma också. Det var absolut inte roligt att spendera den första tiden med att ha tre stycken förkylda hemma, då både vår äldsta och vår nyfödda blev smittade. 

Du får helt enkelt bestämma dig för vad du anser vara viktigast och vad du anser dig själv orka. Nej, det är inte roligt att ha en livlig 2,5 åring hemma som man behöver underhålla men samtidigt är det en begränsad period. Samtidigt så är det inte en självklarhet att din son kommer bli sjuk, men risken är avsevärt mycket större om han spenderar tid på förskolan. 

• Snäckan92

Här kommer lillasyskon i halva augusti (beräknat iaf) och mitt barn kommer inte gå tillbaka till förskolan mellan "sommarlov" och bf. För att inte utsätta mig/oss för "onödig" sjukdom :)  sedan kommer vi vara hemma med båda barnen i några veckor,  där är det inte helt bestämt än exakt.

Sambon har tagit ledig 1 mån innan bf och sedan några veckor efter, för att kunna leka och vara med vår då 2-åring när jag är höggravid  :)

• Anonym (X)
    Anonym (Hsha) skrev 2023-04-12 18:54:46 följande:

Själv blir jag sur när jag läser kommentarer som Anonym(X). Offra lite av sin bekvämlighet! När man är höggravid och orörlig är det inte så att man är den bästa lekkompisen för en 2,5-åring direkt. Det kanju tom vara så att man inte hinner avstyra en farlig situation för att man är för orörlig.

Men om det är omöjligt för TS att ta hand om barnet och mannen inte kan ta ledigt, varför fråga då? Då har de ju bestämt sig för vad som är viktigast.
  • Mally89
    Snäckan92 skrev 2023-04-12 19:48:24 följande:

Här kommer lillasyskon i halva augusti (beräknat iaf) och mitt barn kommer inte gå tillbaka till förskolan mellan "sommarlov" och bf. För att inte utsätta mig/oss för "onödig" sjukdom :)  sedan kommer vi vara hemma med båda barnen i några veckor,  där är det inte helt bestämt än exakt.

Sambon har tagit ledig 1 mån innan bf och sedan några veckor efter, för att kunna leka och vara med vår då 2-åring när jag är höggravid  :)

Vilken skön tajming med barn i samband med semestern, låter superbra Glad
  • Mally89
    Anonym (Host) skrev 2023-04-12 19:47:32 följande:

Jag hade absolut hållit mitt förskolebarn hemma, minst två veckor innan bf och även en tid efteråt. 

Nu hann min äldsta aldrig börja på förskolan innan den yngsta kom till världen men vi lyckades ändå bli sjuka, då min man blev förkyld dagen efter förlossningen. Med facit i hand så hade jag, om möjligheten hade funnits, haft min man hemma också. Det var absolut inte roligt att spendera den första tiden med att ha tre stycken förkylda hemma, då både vår äldsta och vår nyfödda blev smittade. 

Du får helt enkelt bestämma dig för vad du anser vara viktigast och vad du anser dig själv orka. Nej, det är inte roligt att ha en livlig 2,5 åring hemma som man behöver underhålla men samtidigt är det en begränsad period. Samtidigt så är det inte en självklarhet att din son kommer bli sjuk, men risken är avsevärt mycket större om han spenderar tid på förskolan. 

Tack för din input! Precis vad jag eftersökte. 
    Klarar ej att ha barnet hemma ensam någon längre tid men med lite pussel med pappan samt släktningar som gått i pension går det kanske att få till något någorlunda hållbart. :)
  • Mally89

Exakt så! Och det går heller inte att planera hur en 9-månaders graviditet ska te sig. Men tydligen för vissa :) :) :)
  • Anonym (Hsha)
    Snäckan92 skrev 2023-04-12 19:48:24 följande:

Ja, kommer bebisen i juli/aug är det ju enklare pga semestertider, helt klart.

Jag tänker dock att alla jobb inte är så flexibla att pappan kan vara hemma mer än de 10 pappadagarna efter förlossningen.
  • Anonym (Hsha)
    Anonym (X) skrev 2023-04-12 19:52:00 följande:
    Men om det är omöjligt för TS att ta hand om barnet och mannen inte kan ta ledigt, varför fråga då? Då har de ju bestämt sig för vad som är viktigast.
    De kanske har sina tankar om vad som är möjligt (sluta skamma med vad som är viktigast, såklart ksn ju pappan tex säga upp sig med men hur rimligt är det?) men vill få inspel om nån annan löst det på ett sätt de inte tänkt på än?
  • Anonym (Men blä)
    Anonym (X) skrev 2023-04-12 18:55:18 följande:
    Kort framförhållning? Du har redan varit gravid i drygt 8 månader. Semester, tjänstledigt t ex. 

Om du nu inte klarar av fysiskt att ha det större barnet hemma, varför frågar du då här? Då är det väl det givna svaret att hen är på förskolan, eftersom mannen inte kan vara ledig.
    Du är ofta dryg och oförstående i dina kommentarer, man känner igen dig på hur du skriver även om du använder olika anonyma användarnamn. Antingen saknar du empatisk förmåga eller försöker skapa irritation och inte är intresserad av att hjälpa och komma med råd. Det fattar du väl själv att hennes sambo inte kan ta ledigt i upp till fyra veckor, då riskerar han ju bli av med jobbet. Ingen chef skulle ha överseende med det. Och vaddå bekvämlighet? Hon är höggravid och har svårt att röra sig och ett barn har mycket energi. Samtidigt vill man kanske inte riskera att bli väldigt sjuka. Antingen är du man eller så har du aldrig gått igenom en graviditet och vet hur tungt det är de sista veckorna
  • Tow2Mater

Ja? Om man är så orolig kan man faktist gora det.
  • Anonym (Hsha)
    Tow2Mater skrev 2023-04-13 17:58:55 följande:
    Ja? Om man är så orolig kan man faktist gora det.
    Inte säkert att jobbet tillåter.
  • Parlplattan

Jag fick min tvåa i januari 2022. Dvs precis när omikron var som värst och innan restriktionerna släpptes (Dvs stor rädsla och stress över att min partner eventuellt inte skulle får vara med på förlossningen om vi blev sjuka).  Vår stora fick vara hemma från föris från två veckor innan bf och lilla kom 8 dagar efter bf. Jag hade en tuff graviditet så det var otroligt påfrestande både psykiskt och fysiskt. 

Sån tur var kunde min man jobba hemma så han kunde ta lite pauser på dagen och gå ut och leka med stora. hade även lite stöttning av min pappa som kom på besök en del.  Men trots det så var det tufft. Är ju viktigt att faktiskt hinna vila lite också för att orka med förlossningen. 

Ett tips kan också vara att låta er stora vara på föris under den tiden dom är utomhus. Våra är alltid ute 9-11 så jag passade på att låta stora vara på föris under den tiden dom var ute. Då gick dagen lite fortare, hon fick stimulans och jag fick vila. 

• Tow2Mater
    Anonym (Hsha) skrev 2023-04-13 18:12:58 följande:
    Inte säkert att jobbet tillåter.

Nej, men man kan ju ta upp det och fråga jobbet då, och inte bara fundera over just foräldraledigt. Men när det kommer till kritan är man väl sällan sååå orolig om man måste offra semesterdagar istället for att få ta exta FL.

• Anonym (Skärm som barnvakt)

Det här är ju ett tillfälle när jag tycker att det är ok att barnet får kolla på tv/annan skärm mer än vad man egentligen önskar. Det är en så kort period. Kanske att pappan kan börja jobba lite senare så han hinner leka med barnet innan jobbet? Låta barnet gå på förskolan när de är utomhus är ju också en bra ide.

Köp nya leksaker (gärna på loppis) som kan roa. 

Svar på tråden Ta storasyskon från förskolan inför förlossning pga smittorisk?