• Citronsmör

    Carl von Linnéklinikens blastocyst-scoring

    Någon som vet vilket kvalitets-scoring-system som används på Linnékliniken? De verkar inte använda Gardner, som alla andra kliniker i typ hela världen använder. Jag har fått siffrorna, men fick veta att jag inte kan få veta vad de betyder, eftersom patienterna inte kan prata med embryologerna och läkarna inte har kunskap om det. 

    Det finns fyra siffror totalt och de tre första räknas ihop på något sätt till den fjärde siffran. För de två första siffrorna verkar lägre vara bättre. Gissningsvis är det en skala från 0-2 eller 0-3 på båda. Den tredje siffran går från 0 till någonting, men det är oklart om lägre eller högre är bättre. För den fjärde siffran gäller att embryon med ett score under eller lika med 30 inte fryses ned.

    Någon som har fler ledtrådar?

    Det jag egentligen vill veta är hur låg kvaliteten får vara på blastocyster som fryses ned och hur stora chanser jag har för min frysåterföring. Jag kan ju kolla upp studier som använder Gardner-systemet, men om jag inte kan konvertera från Linnéklinikens system, kan jag ju inte veta någonting. Jag vill inte gå runt och hoppas på och spendera över 20 000 kr på en 3CC-blastocyst. I så fall gör jag ju hellre en ny IVF-cykel. 

Svar på tråden Carl von Linnéklinikens blastocyst-scoring