• Anonym (All i need is lowe)

Är en relation utan intimitet/sex en vänskapsrelation?

När jag läser många av trådarna här på forumet så slås jag av att så många beskriver hur de lever i långa relationer utan sex och intimitet men fortsätter att älska varandra.

För mig personligen går detta inte ihop. För att älska någon och känna sig älskad av någon krävs intimitet och sex, utan detta finns bara vänskapen kvar

• Svar på tråden Är en relation utan intimitet/sex en vänskapsrelation?
  • sextiotalist

Är man 30 så förstår man nog inte det. Är man 60+ och har en lång relation så betyder sexet inte lika mycket.
    I en kärleksrelation finns det så mycket mer än sex. Och har man en lång relation så har man även så mycket annat gemensamt

Min svärmor och hennes man har fortfarande en kärleksrelation, även om han bor på ett hem. De älskar varandra och har mer gemensamt än vänskap.
    Så om din man skulle t.ex få prostatacancer och inte kan ha sex, då är det inte längre en kärleksrelation?

• Anonym (Mellanting)

Skulle nog säga att det är en alldeles egen kategori av relation. Den är ju inte osexuell trots inget sex, frånvaron av sex har en central roll i huvudet på minst en av parterna även om det är outtalad, gett upp hoppet osv. och det gör ju relationen på sätt och vis sexuell.

Sexlös relation, vitt äktenskap eller varför inte olycklig kärlek?

• Anonym (S)

Håller med ovanstående. En kärleksrelation innehåller mkt mer än sex. Alla vill inte ha sex, eller kan inte ha sex. Men de har ändå en kärleksrelation. 

sextiotalist skrev 2023-04-13 11:02:49 följande:

Är man 30 så förstår man nog inte det. Är man 60+ och har en lång relation så betyder sexet inte lika mycket.
    I en kärleksrelation finns det så mycket mer än sex. Och har man en lång relation så har man även så mycket annat gemensamt

Min svärmor och hennes man har fortfarande en kärleksrelation, även om han bor på ett hem. De älskar varandra och har mer gemensamt än vänskap.
    Så om din man skulle t.ex få prostatacancer och inte kan ha sex, då är det inte längre en kärleksrelation?

Nu är jag 55+ och min nuvarande man har behandlats för prostatacancer men vi har fortfarande sex och är intima med varandra. Men det är inte det min fråga gäller. Inte heller de som efter ett långt äktenskap flyttar in på äldreboende boende avses, utan människor i arbetsför ålder som lever tillsammans utan intimitet och sex 
  • Anonym (Tack för den)

Du menar asexuella personer bl.a. Vi kan mycket väl ha kärleksrelationer. 😔

• Anonym (S)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2023-04-13 11:14:52 följande:
    Nu är jag 55+ och min nuvarande man har behandlats för prostatacancer men vi har fortfarande sex och är intima med varandra. Men det är inte det min fråga gäller. Inte heller de som efter ett långt äktenskap flyttar in på äldreboende boende avses, utan människor i arbetsför ålder som lever tillsammans utan intimitet och sex 

Om de är kära i varandra då har de en kärleksrelation. Vem är du att definiera andras relationer? 

• sextiotalist
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2023-04-13 11:14:52 följande:
    Alla kan inte ha sex
    Men om man säger sig ha en kärleksrelation, varför ifrågasätta detta?
    Det bästa med en kärleksrelation är att det är paret i relationen som vet det bäst om deras relation är en kärleksrelation.
    Du behöver sex för att ha en relation. Alla behöver inte det 
    MysigaSara97 skrev 2023-04-13 11:06:22 följande:

Du förstår inte det eftersom du är väldigt ytlig i ditt sätt att tänka och resonera. Om sex är det enda som definierar kärlek för dig så tycker jag väldigt synd om dig.

Så du anser att vänskap är ytligt? Det gör inte jag, tycker det är en av förutsättningarna för kärlek, men det behövs mer än vänskap för att känna sig älskad.
  • Anonym (S)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2023-04-13 11:22:07 följande:
    Så du anser att vänskap är ytligt? Det gör inte jag, tycker det är en av förutsättningarna för kärlek, men det behövs mer än vänskap för att känna sig älskad.
    Du är ytlig om du tror att man måste ha sex för att ha en kärleksrelation. Ingen har skrivit att vänskap är ytligt. 
    Anonym (Mellanting) skrev 2023-04-13 11:13:21 följande:

Skulle nog säga att det är en alldeles egen kategori av relation. Den är ju inte osexuell trots inget sex, frånvaron av sex har en central roll i huvudet på minst en av parterna även om det är outtalad, gett upp hoppet osv. och det gör ju relationen på sätt och vis sexuell.

Sexlös relation, vitt äktenskap eller varför inte olycklig kärlek?

Ja, det är det jag funderar över. Ibland tror jag att man bara slentrianmässigt slänger ur sig att man fortfarande älskar varandra.  
Svar på tråden Är en relation utan intimitet/sex en vänskapsrelation?