• Anonym (Sova)

Imovane 5 mg?

Så fort jag lägger mig kommer ångesten för att inte kunna somna. Tankarna bara snurrar. Börjar bli tufft att klara jobbet med för lite sömn. Har inte sovit ordentligt på över ett halvår. Har nu fått Imovane 5 mg efter att ha testat Atarax, men är rädd för att ta den, rädd för att må konstigt och ändå inte kunna somna. Vissa nätter somnar jag, men som i natt, låg jag vaken halva natten. Tänker att jag tar den någon gång i veckan, för att få sova ordentligt nån natt. Vill inte bli beroende.

Ni som äter den. Är ni beroende? Funkar den för er? Några biverkningar...

• Svar på tråden Imovane 5 mg?
  • Anonym (S)

Åt den när jag var utbränd...
    Det tog nån natt...min kropp kämpade emot men sen somnade jag...

Fasade ut den när sömnen kommit igång...
    Blev inte beroende ett dugg

• Anonym (jhjnkl)

Jag hade som du jätte svårt att sova  pga ångest för många år sedan. Jag tog Relana från hälsokostbutiken. det gjorde jag i ett par veckor från och till, sen behövde jag inte dem mer. du blir inte beroende av dem. tabletterna hjälper dig att slappna av och du kan sova gott. Du känner dig inte konstig  av dem heller, men blir trött.=) frågar i en hälsokostbutik.

• Anonym (Sömn)

Äter stilnoct. 5 mg till natten sedan 10 år tillbaks. Innan dess livslånga sömnproblem som ställt till det både i i skola och i yrkesliv. Nuförtiden ser jag fram emot sänggående, tillskillnad mot förr när det var förknippat med ångest och timme ut och timme in av ickesovande. Jag sover för första gången som en vanlig jävla människa. Det har räddat mitt liv.

Om jag är beroende? tja, jag är beroende av sömn för att funka som månniska, kunna sköta jobb och orka vara förälder. Om jag låter bli att ta ett par dagar så händer ingenting förutom det som alltid hänt. Dvs att jag inte kan somna. Viss toleransökning har nog skett men det är bara positivt. Första tiden jag tog dom blev jag helt väck och hade minnesluckor och kunde göra konstiga saker om jag inte la mig i sängen och somnade omedelbart. Så är det inte längre vilket är skönt.

Jag är mycket noga med att sköta medicineringen, ej öka dosen eller slarva, då jag är rädd om den hjälp jag fått för att kunna leva ett normalt liv.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Prova svamp) skrev 2023-04-13 21:06:17 följande:

Tycker du ska läsa på om psykadelica och fördelarna med det! 
    Finns extremt mycket seriöst på Youtube och på Netflix finns det en väldigt bra serie ..how to chanche your mind!
    Lsd hjälpte mig med min svåra ångest ..tog 1 gång och ångesten försvann helt!

Bara sluta uppmuntra till droger, detta är ett familjeforum och inte Flashback!! Anmält ditt inlägg. 
  • Anonym (Prova svamp)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-13 21:12:33 följande:
    Imovane 5 mg?
    Bara sluta uppmuntra till droger, detta är ett familjeforum och inte Flashback!! Anmält ditt inlägg. 
    Droger? Du förstår att alkohol ligger i topp över farliga droger medans svamp och lsd ligger i botten..  varför inte kolla lite på vad forskningen säger innan du börjar gapa!

Nä det vågar du väl inte för din världsbild skulle vändas upp och ned! Vet du att karolinska bedriver seriös forskning på psykadelica och vet du att psykalelica utklassar de psykofarmaka som finns! 

Vad är du så rädd för? 
    Eller du kanske köper propagandan rakt av? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Underbar)

Jag tog Imovane varje natt i 9 månader under en period. Mellan 15-5mg. Jag blev inte beroende. Det är en helt underbar medicin så jag tycker att du ska ge det en chans jag hade inga biverkningar alls. Se till att följa läkarens anvisningar bara så är det lugnt. 

• Anonym (Sova)

Inte vågat testa än, eftersom jag är rädd att inte ta mig upp till jobbet. Men får se i helgen, kanske kan testa och se hur jag reagerar och sen att ta dom en natt då jag kan sova ut ordentligt. 

Äter mirtazapin också, de hjälpte i början men har inte haft effekt på sömnen av den på flera år. 

• Anonym (Kvinna..)

Du behöver verkligen inte oroa dig för beroende eller biverkningar.  Det är en insomningstablett och inte sömntablett.  Du kommer inre känna av det alls dagen efter. Jag skulle gärna ta det varje kväll om jag hade tillgång till den medicinen. Men jag kan tyvärr inte få de mediciner jag skulle behöva.  Är för sjuk för VC och för frisk för psyk.  Så jag ligger alltid vaken på nätterna nu för tiden. 
    Grattis till Imovane- den är kanonbra!

• Anonym (......)

testa melatonin 10 mg och tryptofan istället. Tog 6 år för mig att lyckas sluta med imovane

• Anonym (gg)
    Anonym (Prova svamp) skrev 2023-04-13 21:34:46 följande:
    Droger? Du förstår att alkohol ligger i topp över farliga droger medans svamp och lsd ligger i botten..  varför inte kolla lite på vad forskningen säger innan du börjar gapa!

Nä det vågar du väl inte för din världsbild skulle vändas upp och ned! Vet du att karolinska bedriver seriös forskning på psykadelica och vet du att psykalelica utklassar de psykofarmaka som finns! 

Vad är du så rädd för? 
    Eller du kanske köper propagandan rakt av? 
    Det är ju dumt att bara prova svamp rakt av, men jag håller med om att det är intressant forskning. Så som att psykedelika bevisat kan öka neuroplasticitet samt kan skapa nya neurala kopplingar. Kanske i framtiden en behandling för personer med skador på hjärnan till och med?

Som svar på ts, om du bara tar tabletten en gång i veckan eller så, kan du inte bli beroende. Jag behövde aldrig öka dosen, tog den dagligen. Däremot så kunde jag inte alls sova utan den. Men hade jag tagit den max 2 ggr/ vecka hade det inte blivit så. Jag tar en annan känt beroendeframkallande medicin nu 1 gång/ vecka, det ska inte vara några problem. Brukar se till att göra dte när jag är ledig och försöka sova ikapp ordentligt den dagen.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (......) skrev 2023-04-14 16:29:45 följande:

testa melatonin 10 mg och tryptofan istället. Tog 6 år för mig att lyckas sluta med imovane

Håller med, melatonin är jättebra.
  • Anonym (Nfnf)

Sen träning och ingen mobil också!

• Anonym (Sova)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-14 17:07:02 följande:

Sen träning och ingen mobil också!

Tränar gör jag på gym + att jag går promenader, men ibland är tyvärr inte sömnproblem en sån qick fix som att bara träna. Ibland är jag dock för trött för att träna, eftersom jag sover för dåligt.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-14 17:06:49 följande:
    Håller med, melatonin är jättebra.
    Och för mig fungerar det inte alls. Väldigt olika hur man fungerar. 
Svar på tråden Imovane 5 mg?