• xnfsm

Fel daterad vid RUL?

Är det någon som varit med om att ni blivit fel daterad vid RUL? 

Jag har haft stenkoll på min mens som varit regelbunden samt trackade min ägglossning när jag blev gravid, vet exakt vilken dag som gällde. Ändå blev jag flyttad vid RUL nästan 2 veckor från senaste mensens första dag. Enligt min uträkning hade jag ju redan plussat då? Jag kände fosterrörelser väldigt tidigt (v 15-16) samt tycker att jag är mycket mer gravid (ni som fattar vet) denna graviditet än min förra som tyvärr tog slut i v 22-23. Jag vet att det kan vara helt normalt att känna så i en andra graviditet. Är i v 23 nu. 

Som sagt, någon som varit med om att det blivit fel på RUL? 

• Svar på tråden Fel daterad vid RUL?
  • Emala

Ja, jag har varit med om det.
    När jag var gravid med mitt tredje barn fick jag vid ul i vecka 10 ett datum som stämde väl med när jag blivit gravid.
    Vid RUL i vecka 20 blev jag plötsligt flyttad till vecka 21, och jag kan omöjligt blivit gravid en vecka tidigare, då hade mensen precis slutat, och vi hade inte ens sex den veckan.
    Vid fjärde graviditeten gjorde jag också ul i vecka 10, och då sa de att oavsett vad RUL visar så kommer datumet i vecka 10 gälla, då det har visat sig att datering runt vecka 10 är mycket säkrare än datering runt vecka 20...

• xnfsm
    Emala skrev 2023-04-13 23:06:05 följande:

Ja, jag har varit med om det.
    När jag var gravid med mitt tredje barn fick jag vid ul i vecka 10 ett datum som stämde väl med när jag blivit gravid.
    Vid RUL i vecka 20 blev jag plötsligt flyttad till vecka 21, och jag kan omöjligt blivit gravid en vecka tidigare, då hade mensen precis slutat, och vi hade inte ens sex den veckan.
    Vid fjärde graviditeten gjorde jag också ul i vecka 10, och då sa de att oavsett vad RUL visar så kommer datumet i vecka 10 gälla, då det har visat sig att datering runt vecka 10 är mycket säkrare än datering runt vecka 20...

Ok vad märkligt! Den som gjorde RUL på mig sa bara att det är hon som bestämmer datum, inte min senaste mens och inte heller tidigare UL som gjorde i v 11. 
  • Holy93

Av min egen uppfattning så flyttas man enbart beroende på hur stor bebisen är. Och det är individuellt för alla, vissa har stora barn och andra mindre barn.

Dvs, stora barn flyttas BF tillbaka och mindre barn flyttas BF framåt. Jag hade en av varje, och den stora flyttade bak sitt bf två dagar men föddes 6 veckor för tidigt men var ändå lika stor som barnet innan som föddes normal tid, ett stort barn helt enkelt.

• Holy93
    Holy93 skrev 2023-04-13 23:32:01 följande:

Av min egen uppfattning så flyttas man enbart beroende på hur stor bebisen är. Och det är individuellt för alla, vissa har stora barn och andra mindre barn.

Dvs, stora barn flyttas BF tillbaka och mindre barn flyttas BF framåt. Jag hade en av varje, och den stora flyttade bak sitt bf två dagar men föddes 6 veckor för tidigt men var ändå lika stor som barnet innan som föddes normal tid, ett stort barn helt enkelt.

Är man gravid vecka 22+ skulle jag säga att man ska vara beredd på en bebis när som helst alltså. BF är ett ungefärligt datum när bebisen beräknas vara färdigbakad men den kan komma långt innan eller två veckor efter Drömmer
  • Emala

Är det olika beroende på var i landet man bor kanske?
    Jag gjorde ultraljud på en privat klinik i vecka 10+,  och då fick jag en utskrift med datum som jag skulle lämna till sjukhuset när jag gjorde RUL.   "För detta är dateringen som kommer gälla, eftersom dateringen vid den här tidpunkten är mest tillförlitlig"
    Och på RUL sa de att de kommer inte ändra något datum, utan gå efter ul i vecka 10. 

• Emala

Jag har haft planerade kejsarsnitt på mina barn, eftersom min livmoder inte håller för värkarbete.   
    Därför har beräknat BF varit viktigt i planeringen.
    Men min trea som blev flyttad fram en vecka, jag är säker på att hen föddes i vecka 37 istället för vecka 38, tex så kunde inte hen andas själv och var tvungen att läggas på NEO några timmar. 

• xnfsm

Jag läste att bebisarna ofta är lika stora fram till v 20 cirka, därefter börjar det ske individuella förändringar baserat på genuppsättning.

Dateringen är viktig för mig också eftersom jag har stor risk att föda för tidigt. Annars hade jag nog inte brytt mig. Men i kritiska veckor kan 2 veckor spela roll. 

• Drottningen1970

Javisst. Jag vet exakt när jag blev gravid. Fanns bara ett möjligt tillfälle , men det var det ingen som brydde sig om när datum fastslogs.

Fick dessutom höra att jag väntade en STOR bebis. Ut kom en parvel på 3028 gr.

• xnfsm

Tack för svar! Någon som vet om man kan gå och få en second opinion? Privat Eller hos nuvarande bm? Är det för sent att göra det pga är i v 23 (25 enligt mina beräkningar)

• Pimpinellan

En kompis fick uppenbart fel b.f. Hon sa själv hela tiden att det inte kunde stämma och mycket riktigt- när han föddes var han klart överburen. Min äldsta var mycket stor för åldern på RUL, men eftersom jag gjort IVF var ju datumet spikat. Men andra som blivit spontant gravida och väntar stora barn riskerar ju fel datum. Sen finns ju de där absurda historierna med obstinata barnmorskor som ändrar datum trots IVF eller ger b.f-datum som innebär att kvinnan skulle plussat innan hon ens var gravid eller ett b.f-datum som omöjligt kan stämma eftersom kvinnan inte haft sex under den tiden. Så ibland måste man helt enkelt stå på sig. Kan datumet inte stämma så kan de ju inte. Finns det risker med att föda vaginalt eller för tidigt så måste man påpeka det och inte ge med sig.

Svar på tråden Fel daterad vid RUL?