• Clina38

    Ivf- embryon slutar dela sig

    Hej, 

    Jag (25 år) och min fästman (29 år) har precis genomgått första försöket med ivf efter 2 års försök på egen hand. Under utredning fick vi reda på att mina ägg och hans spermier såg bra ut. Jag gick på Gonal-f 150 och sen minskade till 125. Jag blev överstimulerad så det planerades totalfrys. blev besviken redan då. Men visste inte vad som väntade mig. Jag fick ut 21 ägg vid ägguttaget varav 14 befruktades och alla 14 ägg stannade av utvecklingen på dag 2. Hamnade i chock nu när jag fick beskedet, och ser fortfarande inget ljus eller hopp om att nästa försök ska bli bättre. Det verkar inte vara en slump då alla befruktade ägg stannade av samtidigt. 

    Är det någon annan som har varit med om liknande eller som kan ge mig lite hopp? 
  • Svar på tråden Ivf- embryon slutar dela sig
  • Anonym (Kunde)

    Aldrig hört om detta. Kunde inte läkaren säga vad det berodde på?

  • Clina38

    Läkaren sa att det var väldigt ovanligt, typ en på hundra och att det inte finns någon mirakellösning. Dessa ord var så smärtsamma att höra. Men vi ska dit på torsdag och höra vad dom säger men det känns extremt hopplöst. Det känns också väldigt ensamt eftersom jag aldrig hört eller läst om att detta har hänt någon annan.

  • Anonym (X)

    Vill bara skicka kramar till er! Det här förklarar ju att ni inte blivit gravida på egen hand. Hoppas läkaren kan ge någon mer hjälp. Om ni inte äter vitamin Q10 så testa det. 

  • Bella2023

    Hej! Exakt samma sak hände mig, 15 ägg, 12 befruktades, läkaren ringde o sa att de vill göra återföringen dag 5 istället. Dag 5 ringde läkaren och sa att det inte finns något embryo för återföring. eventuellt för frys men det skulle de meddela dag 6. 

    Dag 6 ringde läkaren och sa att det inte fanns något embryo för frys heller.

    Vad sa läkaren till dig i efterhand?

  • Bella2023

    Hej! Exakt samma sak hände mig, 15 ägg, 12 befruktades, läkaren ringde o sa att de vill göra återföringen dag 5 istället. Dag 5 ringde läkaren och sa att det inte finns något embryo för återföring. eventuellt för frys men det skulle de meddela dag 6. 

    Dag 6 ringde läkaren och sa att det inte fanns något embryo för frys heller.

    Vad sa läkaren till dig i efterhand?

  • JessicaK123

    Detta hände mig i mars också? 14 ägg fick dom ut. 9 befruktade. Slutade också dela sig dag 2-3. 


    vi bytte från Gonal-f till menopur och har precis i måndags gjort ett nytt Äggplock där dom fick ut 35 (!!!) ägg. Därav 28 befruktade?. Är så sjukt orolig för hur de ska gå med dessa. läkaren ringer på söndag ???? vågar inte hoppa på något..

  • smulan134

    Det har hänt oss också, vi har gjort Ivf i olika omgångar. Första gången var jag 34 år, 3 ivf slutade med endast en återföring (enda embryot som klarade sig till återföring, alla andra avstannade). Dock, otroligt nog, ledde det till en gravidite och vår dotter föddes 2019. Läkarna kunde inte säga vad det berodde på, kan vara kvinnans äggkvalitet eller kombination mellan mannen/kvinnan. I vårt fall fick vi återföring redan dag 2, samt bytte hormon och justerade dosen. Eftersom oddsen såg dåliga ut för oss blev vi erbjuda återföring av 2 embryon samtidigt (när det fanns 2 av ok kvalitet). 


    Vi påbörjade syskonförsök under pandemin, privat klinik denna gång. Vi gjorde 4 försök och denna gången lyckades vi få 4 återföringar men ingen som fäste. Vi pausade innan vi skulle påbörja ny ivf i Danmark och nu har jag plussat (!), blivit gravida naturlig väg. Dock väldigt tidigt så vågar inte hoppas för mkt. Så ge inte upp.. även om jag vet hur tröstlöst det kan kännas!

  • Mathilda88
    Clina38 skrev 2023-04-17 06:23:17 följande:

    Läkaren sa att det var väldigt ovanligt, typ en på hundra och att det inte finns någon mirakellösning. Dessa ord var så smärtsamma att höra. Men vi ska dit på torsdag och höra vad dom säger men det känns extremt hopplöst. Det känns också väldigt ensamt eftersom jag aldrig hört eller läst om att detta har hänt någon annan.


    Vad sa läkaren på läkarbesöket? Förklaring till varför de slutade dela sig? Har ni fått komma igång igen? ❤️
    Fick idag själv besked på att våra 4 befruktade ägg ut ifrån 17 plockade (6 tomma, 3 omogna, 8 mogna) alla slutat dela sig på dag 3 😭😭. 
  • nsnuggles

    Hej! Jag var precis med om samma sak. Fick ut 15 ägg, dagen efter ringde de och sa att 6 ägg blivit befruktade och såg fina ut och de ville odla vidare till dag 5. På morgonen dag 5, ett par timmar innan jag skulle åka in för återföring, ringde läkaren och sa att alla embryon slutat utvecklas mellan dag 2 och 3 och det fanns inget att återföra. Blev helt förkrossad!! 

    Har du fått någon mer information av läkaren? Ska ni ändra på något nästa försök? Jag ska träffa min läkare imorgon för diskutera hur vi ska gå vidare. Usch, att försöka skaffa barn är bland det jobbigaste jag gjort!!Gråter

  • Mathilda88
    nsnuggles skrev 2023-06-13 20:22:36 följande:

    Hej! Jag var precis med om samma sak. Fick ut 15 ägg, dagen efter ringde de och sa att 6 ägg blivit befruktade och såg fina ut och de ville odla vidare till dag 5. På morgonen dag 5, ett par timmar innan jag skulle åka in för återföring, ringde läkaren och sa att alla embryon slutat utvecklas mellan dag 2 och 3 och det fanns inget att återföra. Blev helt förkrossad!! 

    Har du fått någon mer information av läkaren? Ska ni ändra på något nästa försök? Jag ska träffa min läkare imorgon för diskutera hur vi ska gå vidare. Usch, att försöka skaffa barn är bland det jobbigaste jag gjort!!Gråter


    Åh nej din stackare!! Lider verkligen med dig!! Hjärta Vet hur jävligt det känns GråterGråter

    Ja labbet ringde på morgonen dagen före återföring och jag fick samtal samma dag från läkaren om planering framåt. Väldigt tacksam för det, slippa oroa sig för det med efter beskedet. Nästa runda ska vi ta Menopur och aningens högre dos från start istället för Gonal-F. Läkaren berättade att tydligen var mina ägg av dålig kvalité och var synligt granulerade. Han motiverade att försöka igen med att "Ibland hittar vi ngt bra". Har fått höra om andra som haft samma resultat första gången men lyckats vid senare försök. Vi får se. 
    Jag tar nu Q10 (utöver flertalet andra tillskott) och börjat på akupunktur (i enlighet med kinesisk gammal medicin) för att försöka ge äggen en chans till att bli bättre. Läser boken It start with the egg och följer dens rekommendationer (lättläst och baserad helt på vetenskapliga studier). 
    Ja fy fan alltså, denna resan är fruktansvärt tuff!!! Gråter 
Svar på tråden Ivf- embryon slutar dela sig