• Taylor

    Vad ska vår son heta?

    Hej från oss som absolut inte kan bestämma oss för vad vår lilla nyfödda son ska heta. Storebror heter Alexander. 

    Vi har lyckats få ned listan till nedanstående fyra namn men inget känns helt klockrent. Sonen känns verkligen som en liten Samuel men att namnet är så bibliskt och vi inte är religiösa gör att vi tvekar lite. Det, och att namnet kanske inte ligger ligger rätt i tiden. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad ska vår son heta?
  • Embla twopointoh

    Om Samuel känns rätt, så kör på det. Det är ett såpass vanligt namn även bland icke-religiösa (precis som Markus, Adam, Peter, Noah, Simon ...) att ingen kommer att reagera på det (Philip är för övrigt också bibliskt). Hade ni valt typ Hanok, Mose eller Abel, hade det varit mer indikation på religiösa föräldrar.

    De andra namnen funkar också med Alexander. Det jag gillar med Samuel i detta sammanhang är att Alexander är ett ganska långt namn, och de andra på din lista är tvåstaviga och ganska korta. Samuel är i kanske inte lika långt som Alexander, men det är trestavigt i alla fall.

  • Anonym (Qwerty)

    Samuel funkar bra.

    Andra förslag är Jonathan eller Edvin. 

  • Anonym (S)

    Samuel är jättefint och tror inte det är särskilt många som tänker på den bibliska referensen.

    Ett annat fint namn som passar till Alexander är Sebastian...

  • Taylor
    Hellishen skrev 2023-04-16 08:54:45 följande:

    Sam då? Det är fint.


    Ja det är fint men vi tycker att det är lite för mycket smeknamn över det Glad
  • Xenia
    Taylor skrev 2023-04-15 19:11:58 följande:
    Vad ska vår son heta?

    Hej från oss som absolut inte kan bestämma oss för vad vår lilla nyfödda son ska heta. Storebror heter Alexander. 

    Vi har lyckats få ned listan till nedanstående fyra namn men inget känns helt klockrent. Sonen känns verkligen som en liten Samuel men att namnet är så bibliskt och vi inte är religiösa gör att vi tvekar lite. Det, och att namnet kanske inte ligger ligger rätt i tiden. 


    Jag röstade på Samuel. Dels passar det bäst ihop med det långa ståtliga Alexander. Dels lutar ni ju själva åt Samuel.

    Samuel har blivit så pass vanligt nu att ingen kommer att tro att ni är religiösa om ni väljer det. Det vore en annan sak om ni hade en hel skock barn och alla hade fått namn från GT. 

    Vad menar du med "inte ligger rätt i tiden"? Att det bara är farfäder och morfäder som heter det? Det stämmer inte alls. Då är det snarare Alexander som "inte ligger rätt i tiden", iom att många pappor heter det. Men vad gör det?

    Nej, både Alexander och Samuel är klassiska och internationella namn.
  • Anonym (Philip)

    Helt klart Philip! Passar perfekt till Alexander, två kungliga namn. Samma stil på namnen 

  • Anonym (Kvinna 39)

    Samuel är jättefint. Det är inte många som vet att det är ett bibliskt namn och jag skulle ändå inte låta det hindra mig.

Svar på tråden Vad ska vår son heta?