• Anonym (TS)

    Måste mina barn byta efternamn om jag gör det?

    Har av olika anledningar tänkt byta efternamn, antingen till mitt mellannamn eller till ett som har funnits i släkten eller ett av de vanligaste efternamnen. Måste mina barn det också då? Vill helst inte det och de två äldre vill inte det själva (yngsta är 1 så han har såklart ingen åsikt). 

  • Svar på tråden Måste mina barn byta efternamn om jag gör det?
  • Fossil

    Nej, det måste de inte.
    Min son har kvar sin pappas efternamn medans jag bytt tillbaka till mitt flicknamn efter skilsmässan.

  • Anonym (TS)
    Fossil skrev 2023-04-16 13:07:36 följande:

    Nej, det måste de inte.
    Min son har kvar sin pappas efternamn medans jag bytt tillbaka till mitt flicknamn efter skilsmässan.


    Tack för svar! 

  • Anonym (fd)

    Hur kan man inte vilja att ens barn ska ha samma efternamn?

  • Anonym (Skild mamma)
    Anonym (fd) skrev 2023-04-16 13:41:46 följande:

    Hur kan man inte vilja att ens barn ska ha samma efternamn?


    Tänk ett steg till där. Varför vill man heta samma som sitt ex. och om han gifter sig så blir det samma som hans nya. 
    Jag bytte till mitt ogifta så fort det gick efter skilsmässan. Barnen har kvar pappans, de är ju födda med det. 
    Jag är född med mitt så det blir samma sak. 
  • Anonym (TS)

    Tack så mycket för svaren! Ska ringa Skatteverket imorgon också. 

  • Anonym (fd)
    Anonym (Skild mamma) skrev 2023-04-16 14:42:31 följande:
    Tänk ett steg till där. Varför vill man heta samma som sitt ex. och om han gifter sig så blir det samma som hans nya. 
    Jag bytte till mitt ogifta så fort det gick efter skilsmässan. Barnen har kvar pappans, de är ju födda med det. 
    Jag är född med mitt så det blir samma sak. 

    Det du säger har inget med vad jag frågade TS och som tydligen var negativt enligt downvotes.


    Att TS äldre barn inte vill byta namn är inte konstigt, att byta själv namn är inte konstigt, att inte vilja att ens barn ska byta namn är vad som låter knäppt i min värld.

  • Anonym (??)
    Anonym (fd) skrev 2023-04-16 15:16:00 följande:

    Det du säger har inget med vad jag frågade TS och som tydligen var negativt enligt downvotes.


    Att TS äldre barn inte vill byta namn är inte konstigt, att byta själv namn är inte konstigt, att inte vilja att ens barn ska byta namn är vad som låter knäppt i min värld.


    Vad har det med TS tråd att göra? Du kan starta en egen tråd där du diskutera den frågan. 
  • Anonym (kanske)
    Anonym (fd) skrev 2023-04-16 13:41:46 följande:

    Hur kan man inte vilja att ens barn ska ha samma efternamn?


    Kanske för att de är egna individer och har vant sig vid och vill ha kvar de efternamn de har? 

    Jag har aldrig haft samma efternamn som min mamma. Och mina barn har bara mitt efternamn, inte sin pappas (för att mitt är snyggare). 
Svar på tråden Måste mina barn byta efternamn om jag gör det?