• Anonym (Vattenpöl)

Hon klagar på presenten igen!

En släkting fick en födelsedagspresent för dryga 1000 kr för några månader sen. Det var en parfym av märket hon alltid köper och okej det var en mindre flaska men den kostade ändå 1000 kr och det var den enda storleken affären hade inne.

Tre gånger har hon sagt att vi ska köpa den stora flaskan nästa gång. Varför köpte vi bara den mindre flaskan säger hon hånfullt och besviket fast vi tom har sagt att det var den enda som fanns i lager. Hon tom hånskrattade och visade upp med fingrarna hur liten flaskan var. Hon släpper inte att hon inte fick den största flaskan.

Seriöst?! Hur får man tyst på fanskapet? Och i vilken värld är inte 1000 spänn för en helt vanlig födelsedag inte tillräckligt mycket pengar för en present?

• Svar på tråden Hon klagar på presenten igen!
  • Anonym (M)

Man slutar köpa presenter till folk som är otacksamma. 

• Anonym (- - -)
    Anonym (Vattenpöl) skrev 2023-04-17 15:35:20 följande:
    Hon klagar på presenten igen!

En släkting fick en födelsedagspresent för dryga 1000 kr för några månader sen. Det var en parfym av märket hon alltid köper och okej det var en mindre flaska men den kostade ändå 1000 kr och det var den enda storleken affären hade inne.

Tre gånger har hon sagt att vi ska köpa den stora flaskan nästa gång. Varför köpte vi bara den mindre flaskan säger hon hånfullt och besviket fast vi tom har sagt att det var den enda som fanns i lager. Hon tom hånskrattade och visade upp med fingrarna hur liten flaskan var. Hon släpper inte att hon inte fick den största flaskan.

Seriöst?! Hur får man tyst på fanskapet? Och i vilken värld är inte 1000 spänn för en helt vanlig födelsedag inte tillräckligt mycket pengar för en present?

eh...?
    menar du allvar?
    Man struntar bara att köpa present hädanefter. Kanske slutar umgås också eftersom hon inte verkar så trevlig.
  • Hellishen

Vilken relation har ni till personen?
    Hur gammal är hen? 
    Har hen någon sorts psykisk diagnos som skulle kunna ursäkta beteendet något? 

Låter som att det är läge att säga ifrån om personen tar upp detta igen.

Och vad fick NI i födelsedagspresent från människan ifråga? 

• Anonym (Zofia)

Jag hade bara lugnt svarat att jag har min budget och den går inte över 1000 kr. Om hon vill ha den stora flaskan får hon köpa den själv. 

Personligen tycker jag 1000 kr är för mycket för en present, såvida hon inte fyller jämnt eller så. 

Och ja, jag skulle även säga att de där 1000 kronorna var nog min budget för några år framöver. Med andra ord får hon inget mer på ett rejält tag. 

• Ccplus

Har aldrig förstått det där med att köpa något annat än det någon sa att den ville ha.
    Den ville ha ett xbox, så du köpte ett playstation 2 istället? 

Försöker du vänja den vid att bara få saker som nästan är där, men inte når upp riktigt hela vägen? 
    Som att vinna på lotto, men ändå inte...

Om du prompt måste köpa det som den sa att den helst undviker. Så får du säga att du ville komma undan billigare och dessutom själv är sugen på att se hur långt en liten flaska räcker. 

• Anonym (- - -)
    Ccplus skrev 2023-04-17 15:45:34 följande:

Har aldrig förstått det där med att köpa något annat än det någon sa att den ville ha.
    Den ville ha ett xbox, så du köpte ett playstation 2 istället? 

Försöker du vänja den vid att bara få saker som nästan är där, men inte når upp riktigt hela vägen? 
    Som att vinna på lotto, men ändå inte...

Om du prompt måste köpa det som den sa att den helst undviker. Så får du säga att du ville komma undan billigare och dessutom själv är sugen på att se hur långt en liten flaska räcker. 

Jag håller med om att det är fult att köpa något annat än det mottagaren önskar sig.
    Men är det samma innehåll, men en mindre variant, så tycker jag inte att det är något att klaga över.

Säg att man får en liten flaska Bailey's istället för den största. Förutsatt att mottagaren gillar Bailey's så vore det en bra present, även om det inte är den största varianten.

• Anonym (Vattenpöl)
    Anonym (M) skrev 2023-04-17 15:37:40 följande:

Man slutar köpa presenter till folk som är otacksamma. 

Det har jag också föreslagit.
    Anonym (- - -) skrev 2023-04-17 15:39:45 följande:
    eh...?
    menar du allvar?
    Man struntar bara att köpa present hädanefter. Kanske slutar umgås också eftersom hon inte verkar så trevlig.
    Dödsallvarlig.
    Hellishen skrev 2023-04-17 15:40:58 följande:

Vilken relation har ni till personen?
    Hur gammal är hen? 
    Har hen någon sorts psykisk diagnos som skulle kunna ursäkta beteendet något? 

Låter som att det är läge att säga ifrån om personen tar upp detta igen.

Och vad fick NI i födelsedagspresent från människan ifråga? 

Hon är relativt gammal men det här är inget nytt beteende och inte finns det någon diagnos att skylla på heller. Hur skulle man säga ifrån? Kan jag göra det eller bör maken ta det eftersom att det är hans släkting? Han försöker som igår sa han att han är ledsen att hon är besviken och att man inte ens hinner använda upp en stor flaska ändå innan den är gammal och att dom inte hade en större flaska men hon måttade med fingrarna och sa att vi kan inte ens förstå hur liten flaskan är. Jag kräks på henne.

Vi får fula saker vi aldrig skulle vilja ha och som inte är vår stil och det vet hon men hon tycker att vi ska ha det för att det är finare än vår stil (ja, ni hör ju)  men vi säger artigt tack ändå som sig bör. Hennes prisklass brukar vara ungefär den samma så 500-1000 kr beroende på.

• Hellishen

Nästa år kan ni skänka 1000 kyrkor i hennes namn till någon organisation som ni vet/tror att hon gillar och säga att nu inte vill riskera att uppröra henne med presenter som hon inte uppskattar.

Ni kan också föreslå att ni slutar köpa presenter till varandra eftersom det inte blev så trevligt sist. 

Presenter är inget man beställer. Och det borde vuxna människor ha lärt sig. 

• Anonym (Vattenpöl)
    Anonym (- - -) skrev 2023-04-17 15:48:49 följande:

Jag håller med om att det är fult att köpa något annat än det mottagaren önskar sig.
    Men är det samma innehåll, men en mindre variant, så tycker jag inte att det är något att klaga över.

Säg att man får en liten flaska Bailey's istället för den största. Förutsatt att mottagaren gillar Bailey's så vore det en bra present, även om det inte är den största varianten.

Hon köper bara saker hon vet att vi inte gillar eller vill ha men det är inte det vi diskuterar nu. Vi köpte en parfym hon gillar som inte var den största både för att den inte fanns i lager och för att den större hoppade upp till 1500 kr. Var ska man dra gränsen med såna här idioter? Måste man köpa den största av allt bara för att det finns större? Absolut inte! Så där håller jag med dig. Man lägger ribban där man tycker att den passar.
  • Ccplus
    Anonym (- - -) skrev 2023-04-17 15:48:49 följande:

Jo, jag läste lite hastigt faktiskt. Det var inte förens en bit in i inlägget som det började diskuteras om den stora flaskan och att det var det som var den "coola" grejen. 

Tycker bara det är ett lustigt fenomen, för det är ofta man kan se att det är sånt folk faktiskt gör och att det är det som händer. 
  • Anonym (kanske)
    Anonym (Vattenpöl) skrev 2023-04-17 15:49:36 följande:
    eh...?
    menar du allvar?
    Dödsallvarlig.Hon är relativt gammal men det här är inget nytt beteende och inte finns det någon diagnos att skylla på heller. Hur skulle man säga ifrån? Kan jag göra det eller bör maken ta det eftersom att det är hans släkting? Han försöker som igår sa han att han är ledsen att hon är besviken och att man inte ens hinner använda upp en stor flaska ändå innan den är gammal och att dom inte hade en större flaska men hon måttade med fingrarna och sa att vi kan inte ens förstå hur liten flaskan är. Jag kräks på henne.

Vi får fula saker vi aldrig skulle vilja ha och som inte är vår stil och det vet hon men hon tycker att vi ska ha det för att det är finare än vår stil (ja, ni hör ju)  men vi säger artigt tack ändå som sig bör. Hennes prisklass brukar vara ungefär den samma så 500-1000 kr beroende på.

Kanske du kan säga ifrån såhär:

- Man får det man får, det är bortskämt och ohyfsat att klaga på sina presenter och önska sig mer än man fått. Nu har du dragit upp det här varje gång vis ses, jag tycker det räcker, jag vill inte höra detta mer.

Det kommer garanterat att generera sura miner, kanske tom ett utbrott. För den här personen verkar resonera och bete sig som en treåring. 
  • Anonym (village wisdom)
    Anonym (Vattenpöl) skrev 2023-04-17 15:49:36 följande:
    eh...?
    menar du allvar?
    Dödsallvarlig.Hon är relativt gammal men det här är inget nytt beteende och inte finns det någon diagnos att skylla på heller. Hur skulle man säga ifrån? Kan jag göra det eller bör maken ta det eftersom att det är hans släkting? Han försöker som igår sa han att han är ledsen att hon är besviken och att man inte ens hinner använda upp en stor flaska ändå innan den är gammal och att dom inte hade en större flaska men hon måttade med fingrarna och sa att vi kan inte ens förstå hur liten flaskan är. Jag kräks på henne.

Men bara sluta byta presenter med personen då.

Verkar ju absolut enklast om ändå ingen är nöjd med vad de får?
  • Anonym (Bortskämd)

Lösningen är ju jätteenkel- nästa gång denna otacksamma och bortskämda människa fyller år får hon ingen present av er. Det hade hon absolut inte fått av mig! Man tackar och tar emot- oavsett vad man än får. Herrejösses, här svälter miljoner barn ihjäl varje år och hon har mage att gnälla över en så pass dyr och fin present!

• Dexter dot com

Enklast är väl att säga att ni i fortsättningen inte kommer köpa present till henne och inte vill ha några ifrån henne.

• Studentpappa

Är det hans syster eller mamma annars varför har ni kontakt med en sådan person?

Ride it like you stole it
  • Anonym (Vattenpöl)
    Hellishen skrev 2023-04-17 15:54:35 följande:

Nästa år kan ni skänka 1000 kyrkor i hennes namn till någon organisation som ni vet/tror att hon gillar och säga att nu inte vill riskera att uppröra henne med presenter som hon inte uppskattar.

Ni kan också föreslå att ni slutar köpa presenter till varandra eftersom det inte blev så trevligt sist. 

Presenter är inget man beställer. Och det borde vuxna människor ha lärt sig. 

Vi har sagt flera gånger att vi inte vill ha eller ge längre men när hon inte slutar så är det lite svårt för oss att sluta. Hon gnäller ju på allt och inget. Det är inget som är bra nånsin. Så. Jävla. Tröttsam. Människa. Men jag ska använda dina exakta ord för jag tyckte dom var bra: att vi inte vill uppröra henne med presenter hon inte gillar så vi donerar alternativt ger inga alls from nu.
    Anonym (kanske) skrev 2023-04-17 15:57:21 följande:
    Kanske du kan säga ifrån såhär:

- Man får det man får, det är bortskämt och ohyfsat att klaga på sina presenter och önska sig mer än man fått. Nu har du dragit upp det här varje gång vis ses, jag tycker det räcker, jag vill inte höra detta mer.

Det kommer garanterat att generera sura miner, kanske tom ett utbrott. För den här personen verkar resonera och bete sig som en treåring. 
    Jag lät honom hantera det sist men nästa gång ryter jag ifrån med ett nu får du lägga av! Fast du borde inte smutskasta treåringar pga den här personen. Tungan ute
    Anonym (Bortskämd) skrev 2023-04-17 16:46:28 följande:

Lösningen är ju jätteenkel- nästa gång denna otacksamma och bortskämda människa fyller år får hon ingen present av er. Det hade hon absolut inte fått av mig! Man tackar och tar emot- oavsett vad man än får. Herrejösses, här svälter miljoner barn ihjäl varje år och hon har mage att gnälla över en så pass dyr och fin present!

+1. Och inte nog med presenten utan hon blev bjuden på en fin middag på restaurang också och det kostar ju också en slant för oss för flera personer. Inte för att jag räknar normalt sätt men med någon som håller på så här gör man det ju med.
    Studentpappa skrev 2023-04-17 18:57:23 följande:

Är det hans syster eller mamma annars varför har ni kontakt med en sådan person?

En av dom, ja och mest pga sambons skuldkänslor som hon ständigt hänger på honom.

Att hon gör fel verkar alla överens om men vad driver en människa att säga sånt här och uppföra sig så här? Vad försöker hon åstadkomma?

• Anonym

1. Du låter din man sköta inköp av present till sin släkting
    2. Strunta helt i vad personen tycker
    3. Glesa ut umgänget 
    4. Avsäg dig presenter och julklappar från hans familj

• Anonym (Mannen)

Jag tycker det är otacksamt då det inte var något fel i sig på presenten.

Svar på tråden Hon klagar på presenten igen!