• Anonym (Hudvård)

    Kvinnor i klimakteriet

    Hur har det blivit för er kvinnor som kommit in i klimakteriet vad gäller sexlusten? Har den ökat, minskat eller är den oförändrad? Om du upplever en förändring åt något håll, är den tillfällig för en period under klimakteriet eller upplever du att det är en ny fas som känns mer eller mindre permanent?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinnor i klimakteriet
  • Anonym (Pensionären)

    Är visserligen man. Min fru har fått ökad lust efter klimakteriet. Är nu 68 och fortfarande kåt och vill ha sex en gång i veckan. Jag (72) fixar det med ett litet mirakelpiller. 

  • Anonym (så förbannat trött)

    För mycket lust, förtvivlad och försöker få hjälp för jag riskerar att förstöra mitt liv på detta men vården är som vanligt trög och kvinnliga läkare lyssnar inte.

  • Anonym (Ökad)

    Upplever ni under klimakteriet ökad lust jämfört med tidigare. Under lediga dagar gärna minst en gång per dag. Har märkt att orgasmerna förändrats lite, men får lätt orgasm även nu. Min partner är med på noterna 

    Min bästa väninna har dock förlorat sin sexlust efter klimakteriet. Och får inte lika lätt orgasm. Hon har en man med väldigt hög lust.

  • Anonym (början)

    Är i början av klimakteriet tror jag. Har börjat få vallningar, sen någon månad. Lusten är väldigt svag. Beror mycket på att min kropp förändrats och blivit äcklig. Brösten har börjat hänga. Har fått stor mage, helt normalt enligt gynekologen men det gör det inte roligare. Vallningarna gör att jag känner mig ofräsch, näsan blir plötsligt blöt av svettdroppar och mi man har reagerat på att jag är kallsvettig på nätterna. Har dessutom fått sömnproblem, så jag är tröttare på kvällarna än tidigare.

    Nej usch alltså. Är så ledsen över detta, det känns som att livet är över nu.

  • Anonym (Snart 55)

    Min kropp insåg att nu blir det inga fler barn så då behövs ingen lust mer. Både intressant och lite vemodigt att inte känna något pirr längre.

  • Anonym (Stinkoprupp)
    Anonym (Snart 55) skrev 2023-04-24 16:49:04 följande:

    Min kropp insåg att nu blir det inga fler barn så då behövs ingen lust mer. Både intressant och lite vemodigt att inte känna något pirr längre.


    Jomen jag har inte gått förbi än
  • Anonym (What)
    Anonym (början) skrev 2023-04-24 16:47:19 följande:

    Är i början av klimakteriet tror jag. Har börjat få vallningar, sen någon månad. Lusten är väldigt svag. Beror mycket på att min kropp förändrats och blivit äcklig. Brösten har börjat hänga. Har fått stor mage, helt normalt enligt gynekologen men det gör det inte roligare. Vallningarna gör att jag känner mig ofräsch, näsan blir plötsligt blöt av svettdroppar och mi man har reagerat på att jag är kallsvettig på nätterna. Har dessutom fått sömnproblem, så jag är tröttare på kvällarna än tidigare.

    Nej usch alltså. Är så ledsen över detta, det känns som att livet är över nu.


    Stor mage hör väl knappast till typiska klimakterie besvär! Kanske du är lite deppig och äter mer? Mer sätt?
  • Anonym (What)
    Anonym (Snart 55) skrev 2023-04-24 16:49:04 följande:

    Min kropp insåg att nu blir det inga fler barn så då behövs ingen lust mer. Både intressant och lite vemodigt att inte känna något pirr längre.


    Är nog psyket som påverkade tanken där och inte kroppen. 
  • Anonym (,,,)
    Anonym (What) skrev 2023-05-17 17:09:50 följande:
    Stor mage hör väl knappast till typiska klimakterie besvär! Kanske du är lite deppig och äter mer? Mer sätt?
    Kan det visst göra. Oerhört svårt att hålla formen när man är runt 50. För att bibehålla samma vikt (eller snarare form, det är bukfettet som ökar) så behöver man äta mindre/nyttigare än man gjort innan. Äter man precis som förut så blir man helt enkelt tjockare. 
    www.1177.se/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/klimakteriet/ 
  • Anonym (,,,)

    Jag har fått lite mindre sexlust. Jag har sex lika ofta som förut men det är lite trögare att komma igång. Jag använder en stimulerande gel ibland, den hjälper lite. Sen behöver jag fantisera och förbereda lite mer mentalt än jag behövt förr. Det känns heller inte alltid lika starkt vid orgasmen, men det är vanligt att det blir så, har jag läst. 

    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1329556/FULLTEXT01.pdf 

  • Anonym (Lycklig)

    Jag trodde att jag somnat in lite - men så blev jag kär. Jättekär. Sexlust, ja !

  • Anonym (Grattis!)

    Hade ju hoppats att vi kommit dit också. Vi är 56, jag och 55, hon men hon har svårt för sex, rädd att det gör ont. Men , när vi väl har sex är det riktigt bra.
    Kan väl inte förstå men får ju acceptera ändå, vill hon inte så blir det ju inget helt enkelt. 
    Det kan ju tyvärr ta ett antal år ....

  • Anonym (46)

    Är 46 och tror att jag börjar komma in i förklimakteriet. Har noll sexlust sedan ett tag tillbaka.

  • Anonym (H)

    Tänker mindre på sex, men när vi väl har det är det minst lika bra bra som vanligt - kommer oftast 3 ggr. Men jag är lite trög och svåråtkomlig då intresset svalnat lite tyvär, känner mig även trängre trots 4 förlossningar. Men ju oftare vi har sex, desto mer är lusten där. Så jag tror det är viktigt att hålla sexet levande annars avstannar lusten. I alla fall för mig. Är 54 år

Svar på tråden Kvinnor i klimakteriet