• Anonym (Planerar)

Kan man känna när ägget fäster?

Jag hade nyligen ägglossning och igår på kvällen var det som tusen nålar i livmodern. Kan det vara så att ägget fäste då?

• Svar på tråden Kan man känna när ägget fäster?
  • Anonym (Nej)

När man säger att ägget ?fäster? så är det en cellklump som inte längre är ett ägg utan ett embryo som sakta sakta sjunker ner i livmoderslemhinnan (endometriet, alltså den slemhinna som man annars blöder ut vid varje mens) och skapar sammankopplingar med mammans blodcirkulation. Det här går inte att känna eftersom slemhinnan saknar känselceller.

Däremot är det många som upplever ?stickningar? i livmodertrakten i magen när man är i början av en graviditet. Ev pga att livmodern växer.

Hur många dagar har gått sedan du hade ägglossning?

• Anonym (Planerar)

4-5 dagar efter skulle jag tippa att det är.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Planerar) skrev 2023-04-20 08:36:10 följande:

4-5 dagar efter skulle jag tippa att det är.

Embryot har inte tagit sig ur skalet 4-5 dagar efter befruktning och börjar inte heller sjunka ner i slemhinnan förrän det tagit sig ur skalet, vilket sker dag 6-7 efter befruktning.
  • Anonym (Planerar)

Vill bara återkoppla att det visade sig att jag är gravid.

• Anonym (Mi)
    Anonym (Planerar) skrev 2023-05-02 15:15:03 följande:

Grattis! Det var dock inget du kände. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Planerar) skrev 2023-05-02 15:15:03 följande:

Grattis! 
  • Citronella
    Anonym (Mi) skrev 2023-05-02 16:07:28 följande:
    Grattis! Det var dock inget du kände. 
    Vissa känner sånt jag gjorde också det på båda mina graviditeter. 
  • Anonym (Mi)
    Citronella skrev 2023-05-03 17:12:29 följande:
     Nej, det gjorde du inte. Du kan inte känna det momentet. 
  • Anonym (Jo)

Jag kände också när ägget fäste men jag skulle säga att det är för tidigt för dig.

• Anonym (Mi)
    Anonym (Jo) skrev 2023-05-03 18:52:12 följande:

Jag kände också när ägget fäste men jag skulle säga att det är för tidigt för dig.

Nej, det gjorde du inte. Se annan kommentar ovan också, det är inte som att en nål fäster i en kudde, det är inget som sticker till eller liknande, samt att slemhinnan dessutom saknar känselceller. Du känner inte när ägget fäster. Du råkade känna nåt i kroppen ungefär vid samma tidpunkt som ägget kan ha fäst, men det är inte samma sak.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mi) skrev 2023-05-03 18:59:55 följande:
    Nej, det gjorde du inte. Se annan kommentar ovan också, det är inte som att en nål fäster i en kudde, det är inget som sticker till eller liknande, samt att slemhinnan dessutom saknar känselceller. Du känner inte när ägget fäster. Du råkade känna nåt i kroppen ungefär vid samma tidpunkt som ägget kan ha fäst, men det är inte samma sak.
    Ja, ni får tro vad ni vill. Jag vet vad jag upplevde och vad det var.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Jo) skrev 2023-05-03 19:02:26 följande:
    Ja, ni får tro vad ni vill. Jag vet vad jag upplevde och vad det var.
    Jag tror ingenting. Jag vet. Du vill gärna tro att du kände att ägget fäste men det gjorde du inte. För man kan inte känna det. Förstår inte riktigt varför du fortsätter att hävda det trots att det vetenskapligt är omöjligt.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mi) skrev 2023-05-03 19:13:47 följande:
    Jag tror ingenting. Jag vet. Du vill gärna tro att du kände att ägget fäste men det gjorde du inte. För man kan inte känna det. Förstår inte riktigt varför du fortsätter att hävda det trots att det vetenskapligt är omöjligt.
    Källor på det?
  • Anonym (Jo)

Jag kan börja förresten:

Efter 3-5 dagar är det framme i livmodern. Där sätter sig ägget fast i slemhinnan, vilket en del kvinnor kan känna av som ett litet stick.

familjen.trygghansa.se/gravid/graviditetskalender/gravid-vecka-3

När ägget fäster kan man uppleva både en blödning och molande smärta. Strax efter att ägget har fäst kan man också uppleva en molande smärta långt ner i magen. Denna smärta påminner om mensvärk och beror på att livmodern redan tidigt i graviditeten börjar växa.

www.babyhjalp.se/bligravid/nar-faster-agget/

• Anonym (Mi)
    Anonym (Jo) skrev 2023-05-03 19:16:05 följande:
    Källor på det?
    Ja, exempelvis boken Gynekologi, red. Bäckström/Kjolhede/Landgren
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Jo) skrev 2023-05-03 19:28:13 följande:

Jag kan börja förresten:

Efter 3-5 dagar är det framme i livmodern. Där sätter sig ägget fast i slemhinnan, vilket en del kvinnor kan känna av som ett litet stick.

familjen.trygghansa.se/gravid/graviditetskalender/gravid-vecka-3

När ägget fäster kan man uppleva både en blödning och molande smärta. Strax efter att ägget har fäst kan man också uppleva en molande smärta långt ner i magen. Denna smärta påminner om mensvärk och beror på att livmodern redan tidigt i graviditeten börjar växa.

www.babyhjalp.se/bligravid/nar-faster-agget/

Du skojar om du menar att Trygg Hansa och Babyhjälp är seriösa källor? Detta är ju snarare myter som man spinner vidare på. Men som också tidigare sagts är det helt rimligt att man kan känna en slags stickande känsla kort efter att ägget har fäst då livmodern börjar växa, men inte just när ägget sjunker ner.
  • Citronella
    Anonym (Mi) skrev 2023-05-03 18:36:02 följande:
     Nej, det gjorde du inte. Du kan inte känna det momentet. 
    Du menar att DU inte kan känna det. 
  • Anonym (Nej)
    Citronella skrev 2023-05-03 17:12:29 följande:
    Många känner av stickningar, molande värk eller liknande när embryot anslutit till blodkärl i livmodern och graviditetshormonet HCG börjat färdas ut i mammans kropp. Hormonet påverkar mammans kropp så att graviditeten kan fortsätta utvecklas. Det innebär bl.a. att livmodern börjar växa vilket många känner av just i form av stickningar eller molande värk.

Men eftersom slemhinnan i livmodern helt saknar känselceller så kan ingen människa känna av momentet när embryot fäster (vilket inte heller sker på en sekund vilket vissa verkar tro). Så just det momentet har inte heller du känt av, eftersom du är en människa. Alla signaler som har sänts till din hjärna i form av värk eller liknande veckan efter ägglossning har sänts EFTER att embryot redan fäst.

Att vissa ??känner av att ägget fäster?? är inget annat än ett påstående utan bevis, eftersom ingen med egna ögon kan se att ägget fäster i samma sekund som man fått den känslan. Eftersom det inte finns känselceller i den vävnad som ägget fäster i så kan man enkelt avfärda påståendet som inkorrekt.

Sen får ju du tro vad du vill såklart.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mi) skrev 2023-05-03 19:36:02 följande:
    Du skojar om du menar att Trygg Hansa och Babyhjälp är seriösa källor? Detta är ju snarare myter som man spinner vidare på. Men som också tidigare sagts är det helt rimligt att man kan känna en slags stickande känsla kort efter att ägget har fäst då livmodern börjar växa, men inte just när ägget sjunker ner.
    Har kontaktat Trygg Hansa och påpekat den felaktiga texten. De svarade att de skulle ta bort den.

Det blir lite fel om kvinnor tror sig vara gravida för att de känt ett stick i magen.
Svar på tråden Kan man känna när ägget fäster?